Brygging med kveik - erfaringer?

Den er ikke så nøytral og crisp som jeg skulle ønske, men det er jo en vanskelig ting å oppfylle ved gjæring på temperaturer over 30 grader, så det er mulig jeg er for stortforlangende.
Jeg fikk Saure fra Sigurd selv i Sykkylven her denne uka. Fikk smake på en råøl han hadde på fat. Den var frisk og crisp den. Gleder meg til å teste Saure-kveiken.
 
Bør gjærstarter med kveik tas av røreren før det har gått 12 timer?

Skummer godt etter 10 minutt på rører...
8625be4654e3bd3a6c1bcc36db3953b7.jpg
 
Sist redigert:
Siden Kveik ofte har kort lag-time, tviler jeg på at den trenger mer enn noen timer på røreren.
Hvorfor dyrker du opp Kveik? For deling/flere batcher, eller for å få flere gjærceller i én batch?
 
Jeg har ikke magnetrører og kjører gjerne starterne som små brygg. De får gjerne gå til de bunnfaller, og da kan jeg dekantere vekk startervørteren.
 
Jeg fikk Saure fra Sigurd selv i Sykkylven her denne uka. Fikk smake på en råøl han hadde på fat. Den var frisk og crisp den. Gleder meg til å teste Saure-kveiken.
Har brukt denne i to øl allerede. En råøl, som snart er tom. Og en split batch av en Kölsch jeg brygget, "hoved vørter" med US-05, den veit jeg hvordan blir, men Saure overrasket meg ved å gjære ut på 60 timer i romtemperatur. Pitchet ved 22C og den var ferdig to og en halv dag seinere. Fatet, karbonerte, og den var lovende allerede etter ei uke kaldt. Forrige prøvesmak var onsdag, skal se nå til helga om det blir en halvliter eller to med Saure-Kölsch.
 
Jeg har ikke magnetrører og kjører gjerne starterne som små brygg. De får gjerne gå til de bunnfaller, og da kan jeg dekantere vekk startervørteren.
Jeg har akkurat satt min første «starter» med kveik og begir meg inni det ukjente. En Tormodgarden. Jeg synes starteren lukter surt «eple». Er det en riktig lukt? Hadde forventet vanlig «gjærlukt», men slik er kasnkje ikke kveiken? Har du noen erfarimger å dele?
 
Jeg har akkurat satt min første «starter» med kveik og begir meg inni det ukjente. En Tormodgarden. Jeg synes starteren lukter surt «eple». Er det en riktig lukt? Hadde forventet vanlig «gjærlukt», men slik er kasnkje ikke kveiken? Har du noen erfarimger å dele?
Kjenner ikke Tormodgarden, men gjær kan lukte svært forskjellig fra type til type og en utpreget syrlig lukt er ikke uvanlig.
 
Hei. Eg har satt samme brygget som sist. Ein APA med kveik, 65 grader i 60, 78 grader skylling 10 min. 50/50 pale/pilsner.
Bunnhøsta Rivenes kveik fra forrige brygg pitcha på 40 grader, med futt i starter etter 4 t.(skulle egentlig vert topphøsta men eg rakk det ikkje dersom ølet nådde 1006 etter et døgn!!) Satt i skap på 37 grader. Men denne gangen stopper utgjæring på 1.024, det er den fortsatt etter ei uke nå.

Er det muligens pga at gjæren ikke ble topphøstet? Kan eg tilsette meir(topphøstet) gjær for å få den lenger ner, eller er det ikke håp?
Stakk nettopp om ølet for å se om det går lavere. OG var 1052. What to do..
 
Eg har ein plan om å prøve å brygge ein kveik øl som skal være som ein "lager / pils". Kva kveik er det som er mest nøytral ? Passer til ein slik øl ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laget en ale etter en old ale grist og gjæret med Gjernes kveik. Til å begynne med syntes jeg den smakte litt merkelig
Men etter å ha stått et par mnd har den blitt skikkelig god.
Det som er litt snedig er at den har et flott skum sammenlignet med den vanlige old ale jeg har laget tidligere. Står på samme karbonering. Er det da gjæren som gjør dette?
Har sjekket FG, den er det samme som ved fating. IMG_20191127_202833134-picsay.jpg
 
Eg har ein plan om å prøve å brygge ein kveik øl som skal være som ein "lager / pils". Kva kveik er det som er mest nøytral ? Passer til ein slik øl ?
Dette er det mange som har tenkt. Det er ikke så enkelt. Det nærmeste jeg har kommet er med Skare, men den krevde lang lagering før den begynte å smake riktig. Synes fortsatt den ble en tanke syrlig ift idealet.
 
Dette er det mange som har tenkt. Det er ikke så enkelt. Det nærmeste jeg har kommet er med Skare, men den krevde lang lagering før den begynte å smake riktig. Synes fortsatt den ble en tanke syrlig ift idealet.

Har Skare kveik så det er heilt klart eit alternativ.
Kva temperatur gjæra du på ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp