FortellSkal brygge en pistasje stout i kveld
FortellSkal brygge en pistasje stout i kveld
Hei. Satt igår e et brygg på 25 ltr APA med Rivenes kveik pitcha på 37grader, i skap med samme temp. Go fart etter et par timer.
Tenkte idag eg skulle topphøste då eg leste OG var allerede nede i 1.016 (17 timer seinere). Var 1052 igår. Det bruser fortsatt godt i dunken men det var ingen skum på toppen!?...Er det mulig at eg er forseint ute, eller kjem det til å komme meir skum? Topphøsting er nytt for meg
Bare å la den stå til SG er stabil et døgn.Den havna forøvrig på 1008 samme dagen. Heilt villt! Heiv oppi 100g amarillo igår. Og idag e den på 1006, Håper den stopper der :/ Nåken som veit kor lenge eg må ha an på 37 grade før flasking? Eller om eg bør justera ner tempen litt?
Bare å la den stå til SG er stabil et døgn.
For å dele erfaring fra brygget, datt ned til 1003 FG, karbonert med 5g/l sukker på flasker på 25 grader uten CC. Øle blei heilt fantastisk med tydelig appelsinsmak og aroma, om enn noe uklar men det gjer ingenting. Hurra for kveik! Neste batch blir med sprakalåg på gamlemåten.Den havna forøvrig på 1008 samme dagen. Heilt villt! Heiv oppi 100g amarillo igår. Og idag e den på 1006, Håper den stopper der :/ Nåken som veit kor lenge eg må ha an på 37 grade før flasking? Eller om eg bør justera ner tempen litt?
Jeg har av praktiske grunner (jeg har bare tid til å brygge i helgene) lagt meg på en uke fra pitch til flasking når man gjærer med kveik på noenogtredvegrader. Om jeg tror den har gjort seg ferdig, så skrur jeg gjerne ned temperaturen og senker gradvis mot 25 grader over et døgn eller to.Den havna forøvrig på 1008 samme dagen. Heilt villt! Heiv oppi 100g amarillo igår. Og idag e den på 1006, Håper den stopper der :/ Nåken som veit kor lenge eg må ha an på 37 grade før flasking? Eller om eg bør justera ner tempen litt?
Har du kveik som ikke er gjenbrukt vil jeg gjerne vite hvor den kommer fra.Er det gjenbrukt kveik?
Det kan hende at kveiken til Sarge har mutert, og hvis han går noen generasjoner tilbake så blir ølet fritt for epler igjen.Ser den potensielle misforståelsen, men tenkte på om den evt var selvhøstet og deretter gjenbrukt flere ganger. Noen kjøper også kveik i rør.
Det er mulig den har mutert, men akkurat denne har jeg fått i posten ganske nylig. Jeg tror jeg kjente dette allerede første gang jeg brukte den.Det kan hende at kveiken til Sarge har mutert, og hvis han går noen generasjoner tilbake så blir ølet fritt for epler igjen.
Framgarden? Isåfall skal du forvente litt eple.Det er mulig den har mutert, men akkurat denne har jeg fått i posten ganske nylig. Jeg tror jeg kjente dette allerede første gang jeg brukte den.
Nei. Gjernes og Skare. Gjernes virker som den kan rydde det opp litt under flaskelagringen, men for Skare virker det som det henger igjen.Framgarden? Isåfall skal du forvente litt eple.
Jeg har ikke spor av epler i mine brygg med Skare. Har fått gjæren fra en bekjent som har fått det fra Skare gård i Ørsta.Nei. Gjernes og Skare. Gjernes virker som den kan rydde det opp litt under flaskelagringen, men for Skare virker det som det henger igjen.
Brygget med kommersiell kveik (Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik) tidligere, og da merket jeg ikke noe slikt, til tross for mange generasjoner av gjenbruk.
Det kan jo skyldes bryggeprosessen også, selvsagt. Uansett: Sitter akkurat nå med Skare-ølet i glasset, og endelig virker det som smaken og lukten av grønne epler er minimal eller borte.Jeg har ikke spor av epler i mine brygg med Skare. Har fått gjæren fra en bekjent som har fått det fra Skare gård i Ørsta.