Brygging med kveik - erfaringer?

32 om jeg husker rett. Muligens litt varmere. Jeg split-batchet med Gjernes. Skal sjekke.

32 er vel anbefalt temperatur på Skare

Gjernes har ein del fruktighet så den trur eg ikkje er rett til det eg vil teste



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det ikke en strain/kultur som kalles Oslo som de sier er clean og kan brukes til lager? Mulig det er noe amerikanerne har isolert seg fram til.
 
Er det ikke en strain/kultur som kalles Oslo som de sier er clean og kan brukes til lager? Mulig det er noe amerikanerne har isolert seg fram til.
Jo, det sies. Det er visstnok en enkeltstrain høstet fra en flaske fra Eik&Tid. Den inneholdt visst flere kveiker, men alle fra Hornindal, om jeg husker rett. Så det er fra en kveik fra Hornindal, men man vet ikke hvilken. Hornindalkveik er også kjent for å inneholde bakterier, men det har ikke denne "Oslo"- kveiken. Den skal visst gjæres på 37C.
 
Sist redigert:
Forsøker å skaffe litt av den eg då


Sent from my iPhone using Tapatalk

606f1d8e98d842b2feacd6d35c35f3f9.jpg


På vei i posten



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De 2 til høyre gjærer helt ned til 0 på normal vørter styrke.
Jeg har brukt den 2 ganger.
Begge ganger på Saison.

Var eit tilbud frå han som hadde Oslo.
Kunne ikkje seie nei. [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har akkurat satt min første «starter» med kveik og begir meg inni det ukjente. En Tormodgarden. Jeg synes starteren lukter surt «eple». Er det en riktig lukt? Hadde forventet vanlig «gjærlukt», men slik er kasnkje ikke kveiken? Har du noen erfarimger å dele?

Oppdatering, krise avlyst. :) Nå har det gått 10 dager siden jeg la ølet på fat. Det har stått i kjelleren på ca 13 grader og modnet. Det ble et ganske syrlig øl, men godt og friskt å drikke.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
100% pilsner, Gjernes på 35°C og litt saaz-humle for bitterhet? Fant at jeg hadde noe liggende i kjelleren.

Hva tror folket? Tenkte jeg skulle sette et fat til ølfestivalen.
 
100% pilsner, Gjernes på 35°C og litt saaz-humle for bitterhet? Fant at jeg hadde noe liggende i kjelleren.

Hva tror folket? Tenkte jeg skulle sette et fat til ølfestivalen.
Skal du ha den berømte sitrussmaken fra Gjernes så anbefales underpitch og 39+ grader.
 
Jeg laget en Porter med Gjernes på 40℃. Det ‘funket’ bra, selv om smaken ikke var en god match. CitrusPorter vil ikke bli brygget igjen, men en artig test :)
Ble bedre etter at den hadde fått stått en stund og smakene ble mildere og rundere. Tok siste glasset i går
 
Årets juleøl er Oskoreia. Eller Åsgårdsreia på bokmål. Oppskrift nedenfor. Dette ble en vinner!

Oskoreia 55 liter
Belgian Dark Strong Ale

7.6% / 17.1 °P

Brewtools B80pro
78% efficiency

Batch Volume: 55 L

Vitals
Original Gravity: 1.070

Final Gravity: 1.015

IBU (Tinseth): 29

Color: 52.5 EBC


Mash
Strike Temp — 69.8 °C

Temperature — 65 °C — 60 min


Malts (14.5 kg)
12 kg (77.4%) — BestMalz Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC

1 kg (6.5%) — Castle Malting Chateau Special B Nature — Grain — 300 EBC

1 kg (6.5%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 25 EBC

500 g (3.2%) — Castle Malting Chateau Biscuit Nature — Grain — 50 EBC


Other (1 kg)
1 kg (6.5%) — Candi Sugar, Dark — Sugar — 540 EBC — Primary


Hops (160 g)
60 g (21 IBU) — Northern Brewer 8.5% — Boil — 60 min

100 g (8 IBU) — Bobek 3.3% — Boil — 20 min


Miscs
4.4 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

4.4 g — Gypsum (CaSO4) — Mash


Yeast
5 g — Kveik #41 - Skare


Fermentation
Primary — 33 °C — 5 days
 
Jeg er i gang med årets siste brygg, og skal prøve med kveik for første gang.
Har lest at noen mener en hel pose med flytende gjær blir for mye, tror det gjaldt Voss kveik, og at man kun trenger halve mengden.
Jeg har Hornindal kveik fra Omega på 100 ml, noen som har en formening om det blir for mye?
Vanligvis bruker jeg O2 i vørteren, men hva med kveik, siden det neppe har blitt brukt O2 tradisjonelt?​
 
Jeg laget en Porter med Gjernes på 40℃. Det ‘funket’ bra, selv om smaken ikke var en god match. CitrusPorter vil ikke bli brygget igjen, men en artig test :)
Ble bedre etter at den hadde fått stått en stund og smakene ble mildere og rundere. Tok siste glasset i går
Gjernes er en luring. Om du gjærer varmt (39 grader eller over) og underpitcher, så får du sitrus. Om du pitcher litt mer og gjærer litt "kaldere" (36 grader eller lavere), så får du overmodne jordbær og hint av mørke bær. Sistnevnte kan være vel så interessant i en porter.

NB: Dette er basert på egen erfaring og kanskje mest på den kommersielle varianten Yeast Bay - Sigmund's Voss Kveik.
 
Sist redigert:
Jeg skal brygge 90 liter pilsner til uken, men planlegger å prøve kveik for første gang ved å sette av ett gjæringskar med Sigmunds kveik i stedet for vanlig lagergjær.

Utfordringen er å finne en god løsning for å få gjæringstemeraturen opp mot 40 grader og holde den stabilt der. Jeg har ei badstu, men jeg tror Tylö-ovnen slår seg av automatisk etter noen timer. Alternativet er å bruke badstua, skalke alle luker, sette gjæringkaret på øverste benk og bruke noen frittstående ovner med temperaturstyring satt på riktig nivå (har en løs termostat som kan styre både varmt og kaldt). Har andre erfaringer med liknende løsninger?

Et annet spørsmål: Kveik høres ut som en ganske stanhaftig gjær som tåler det meste. Bør man dedikere egne gjæringskar til kveik, slik at man ikke risikerer at andre øltyper gjæret i samme kar senere blir infisert. Jeg veit at noen villgjærtyper ikke lar seg drepe med vanlige vaskemidler og Starsan.
 
Sett den på et varmt sted og pakk den inn i liggeunderlag / sovepose. Når den starter, vil den generere varme selv. Fra gammelt av har denne tålt variabel temperatur. På en pils ville jeg ha lagt meg rundt 30 grader
 
...pils... Sigmund's...

Et annet spørsmål: Kveik høres ut som en ganske stanhaftig gjær som tåler det meste. Bør man dedikere egne gjæringskar til kveik, slik at man ikke risikerer at andre øltyper gjæret i samme kar senere blir infisert. Jeg veit at noen villgjærtyper ikke lar seg drepe med vanlige vaskemidler og Starsan.
Jeg har brukt kveik en hel del, og opplever ikke at den infiserer andre øl som jeg gjærer i samme kar. Rengjør karet grundig samme dag som du har tømt det, sørg for at det er tørt før lagring og bruk star san før gjæring. Tar forbehold om kveiktyper som inneholder bakterier. De har jeg ikke prøvd.

Når det gjelder pils ... ikke bruk Sigmund's / Gjernes. Den er ikke nøytral nok. Jeg har bedre erfaring med Skare og har også fått anbefalt Framgarden. Litt utover skal jeg også forsøke Oslo (som er en kommersialisert strain av Hornindalkveik) i split batch med Skare. Oslo skal visst være ganske nøytral og passe til pilsnerlignende ales.
 
Saure er og veldig rein og fin. Fikk smake et øl når jeg var på besøk hos Sigurd Saure, han hadde brukt fairytale malt, en liten neve nobelhumle, og sin egen Saure-kveik. Kjempegodt.
 
Tilbake
Topp