Tips for utgjæring

Thorleif Foss

Norbrygg-medlem
Jeg har en APA (Redneck Hopster) til gjæring som etter 6 dager har gått fra OG 53 til SG 19. Målene er hhv 53 og 14. Det tilsvarer vel mål på 74% utgjæring og hittil på 64%.

Gjær er S189 som ble rehydrert og pitchet på ca 15c + O2 + gjærnæring på 15’. Vørteren ble satt til gjæring ca 12-13c og har hatt den hele tiden (oppskrifta sier 12-15c).
Malt: Vienna og Melanoidin. Mesking: 52c i 10’ - 62c i 90’ - 72c i 30’. Skylling 80c i 29’.

Jeg har ikke registrert noe typisk storm, men den har putret jevnt.

Jeg er bekymret for (nok) et øl med for høy FG. Er det noe jeg kan/bør gjøre for å forsøke å få utgjæring opp mot mål?
 
Jeg har en APA (Redneck Hopster) til gjæring som etter 6 dager har gått fra OG 53 til SG 19. Målene er hhv 53 og 14. Det tilsvarer vel mål på 74% utgjæring og hittil på 64%.

Gjær er S189 som ble rehydrert og pitchet på ca 15c + O2 + gjærnæring på 15’. Vørteren ble satt til gjæring ca 12-13c og har hatt den hele tiden (oppskrifta sier 12-15c).
Malt: Vienna og Melanoidin. Mesking: 52c i 10’ - 62c i 90’ - 72c i 30’. Skylling 80c i 29’.

Jeg har ikke registrert noe typisk storm, men den har putret jevnt.

Jeg er bekymret for (nok) et øl med for høy FG. Er det noe jeg kan/bør gjøre for å forsøke å få utgjæring opp mot mål?
Du kan jo godt gi den en liten temperaturøkning nå mot slutten. Det har den sikkert bare godt av.
 
Ja, har tenkt å forsøke å få den opp mot 15c som er øverste intervall, men gjæren tåler vel endel høyere temp. Har lett risting/rulling (m gjærlåsen på) noe for seg, tror du, eller blir det bare tull?
 
Ja, har tenkt å forsøke å få den opp mot 15c som er øverste intervall, men gjæren tåler vel endel høyere temp. Har lett risting/rulling (m gjærlåsen på) noe for seg, tror du, eller blir det bare tull?
Jeg ville nesten satt den i romtemperatur, jeg, hvis den lå av til å flate ut så høyt. Litt skvalping har den sikkert heller ikke vondt av.
 
S-189 er jo en lagergjær – og den trenger nok litt mer enn 6 dager for å bunne ut. Jeg ville latt den stå 3 uker totalt, med 3-4 dager mot slutten i romtemperatur.
 
Ja, har tenkt å forsøke å få den opp mot 15c som er øverste intervall, men gjæren tåler vel endel høyere temp. Har lett risting/rulling (m gjærlåsen på) noe for seg, tror du, eller blir det bare tull?

Du kan jo få Palmers råd: Sett den opp med 5-10 grader etter at omtrent tre firedeler av gjæringa er gjennomført. (Altså ved SG 1.020 om du skal fra 1.050 til 1.010). Ikke øk med mer enn 6 grader per døsgn. La den stå minst 4 dager på den høye temperaturen, gjerne ei uke, og to uker gjør heller ingen skade. Deretter skal den kjøles ned til lageringtemperatur (ned mot 2 grader). Senk ikke raskere enn 6 grader per døgn.

Poenget med å sette opp temperaturen er i og for seg ikke å sørge for utgjæringen, men å få en effektiv omdanning av diacetyl (lukt og smak av smørmalt, kunstig smør, popcorn).

Nokså ufritt etter Palmers How to Brew, s. 174, siste utgave (2017).
 
Tilbake
Topp