"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Da satser jeg på at det går greit.

Noen med formening om det blir vel mye Motueka? Skal jo ikke være så kraftig den humla, etter hva jeg har lest.
 
Kjører opp mesketemp til 66 og lar det stå til med humla. RDWHAHB and stick with the plan...
 
Jada. Tenkte å kjøre "standard" lav mesketemp på 65'C,men synes uansett 1.006 virker lavt (dvs att. er overraskende høy). Vil ikke 1.006 oppfattes veldig tørt?

1.010 vil være mer normalt. Det gir deg en utgjæring på 77%, mens 1.006 betyr 86%. For det første tviler jeg på at du vil få det, og for det andre tror jeg du har helt rett i at det vi oppleves som tørt/tynt.

Et ekstra steg på 72 grader i 20 minutter vil øke utbyttet litt, og det vil for der meste være dekstriner, og altså hjelpe på munnfølelsen. (Du kan godt forlenge det opp til 45 minutter. Det påstås at det skal hjelpe på skumfastheten.)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Forsøk på en New Zealand Pilsner:

Grist inspirert av BYO (G. Strong)
48 % Pilsner
48 % Pale
4 % Hvete

Humle:
FWH: 0,5 g/l Motueka
15 min; 1.0 g/l Motueka
10 min: 1,5 g/l Motueka
5 min: 2,0 g/l Motueka

Gjæres med W-34/70. OG: 1.045 FG: 1.006 (!)

ABV: 5,1 %
EBC: 7,3
IBU: 36

Spørsmål:
- Kommer jeg virkelig til å komme så langt ned som 1.006? (Det sier Brewfather)
- Sett at det finnes) dette er for mye humle? (100 g på 20 l)
Jeg tror ikke du kommer så langt ned med W-34/70. Brewgr anslår FG til rundt 1011. For å komme ned til 1.006 må du ha en tilsynelatende utgjæring på 87 % og det tviler jeg på at W-34/70 klarer. Fermentis oppgir at den ikke engang spiser alt av maltotriosen.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Planlegger en Cristal Weiss med malt-sammensetning som er helt standard etter hva jeg ser fra tilsvarende oppskrifter, og har et par spørsmål:

1) Tenker å bruke WLP300 og har ikke brukt denne gjæren før (dette er første weiss jeg brygger). Hvilke gjæringstemperaturer anbefaler dere for å tydelig kjenne gjær-karakteristikken uten at det blir overveldende?

2) Mener å ha lest at et lavt meskesteg i starten kan bidra til økt nellik-smak, og også løse opp mesken. Stemmer det at dette er på 40-45 grader? Og skal jeg i så tilfelle gjøre en infusjon og hoppe over proteinsteget?
 
Måtte bestille en del humle, og slang med et par pakker Loral. Denne humla er ny for meg, men ser ut til å kunne passe til noe jeg har tenkt på en stund; et tysk øl med litt mer humlekarakter. Jeg ser for meg:
70% pilsnermalt
20% lyst münchnermalt (eller vienna?)
10% Biscuit.
Fargen skulle da bli "dyp gylden".
100% Loral, med tilsettinger ved 30, 10 og 0 (eller WP? Kanskje tørrhumle, også?). 40 IBU.

OG 1.050, og rundt 5% ABV. Meske på 66-67 grader. Gjær blir Imperial L17 (samme som wlp860).
 
Sist redigert:
Planlegger en Cristal Weiss med malt-sammensetning som er helt standard etter hva jeg ser fra tilsvarende oppskrifter, og har et par spørsmål:

1) Tenker å bruke WLP300 og har ikke brukt denne gjæren før (dette er første weiss jeg brygger). Hvilke gjæringstemperaturer anbefaler dere for å tydelig kjenne gjær-karakteristikken uten at det blir overveldende?

2) Mener å ha lest at et lavt meskesteg i starten kan bidra til økt nellik-smak, og også løse opp mesken. Stemmer det at dette er på 40-45 grader? Og skal jeg i så tilfelle gjøre en infusjon og hoppe over proteinsteget?

Ser at dette er et litt seint svar, men likevel:

Min erfaring er at det ikke er noe problem å få nok banan - tvert i mot. Det vanskelige er å få en god balanse mellom nellik og banan. Jeg ville begynt lavt, og la det meste foregå på 13-14 grader. Ser ingen grunn til å spare på gjæren, heller; pitch en "normal" mengde.

Bruke gjerne det steget på rundt 42-43 grader. Jeg er litt usikker på hvor mye det egentlig hjelper, men det skader ikke. Jeg ville tatt med et proteinsteg, også - men ikke for langt (15 min?).
 
Måtte bestille en del humle, og slang med et par pakker Loral. Denne humla er ny for meg, men ser ut til å kunne passe til noe jeg har tenkt på en stund; et tysk øl med litt mer humlekarakter. Jeg ser for meg:
70% pilsnermalt
20% lyst münchnermalt (eller vienna?)
10% Biscuit.
Fargen skulle da bli "dyp gylden".
100% Loral, med tilsettinger ved 30, 10 og 0 (eller WP? Kanskje tørrhumle, også?). 40 IBU.

OG 1.050, og rundt 5% ABV. Meske på 66-67 grader. Gjær blir Imperial L17 (samme som wlp860).
De skrøt av den en podcast fra Amerika. Usikker hvilken og hvilken episode, men det var fine lovord.
 
Prøver meg på en Amber Ale
25 liter på en GF.

6,00 kg Pale Malt
0,20 kg Caramel/Crystal Malt
0,05 kg Roasted Barley
0,04 kg Chocolate Malt
17 g Magnum 60 min
25 g Amarillo 15 min
10 g Amarillo 5 min
Gjær US-05 (eller US-04)

Ser denne helt borte vekk ut?
 
Spørs hvordan du vil den skal bli. Røstet og sjokolade vil sikkert sette et lite preg på ølet. Du er på rundt 1.5% til sammen. Hadde selv droppa roasted barley og brukt maks 1% chocolate. To sorter cara, en lys en og en mellommørk.
 
Ser at dette er et litt seint svar, men likevel:

Min erfaring er at det ikke er noe problem å få nok banan - tvert i mot. Det vanskelige er å få en god balanse mellom nellik og banan. Jeg ville begynt lavt, og la det meste foregå på 13-14 grader. Ser ingen grunn til å spare på gjæren, heller; pitch en "normal" mengde.

Bruke gjerne det steget på rundt 42-43 grader. Jeg er litt usikker på hvor mye det egentlig hjelper, men det skader ikke. Jeg ville tatt med et proteinsteg, også - men ikke for langt (15 min?).

Litt seint på jeg også her, men dette ble en merkelig bryggedag. Som sagt var oppskriften helt standard, men jeg brukte syremalt (dosert i henhold til BS) for å regulere PH. Mesket på 67 (veldig lenge skulle det vise seg), 72 og 78. PH måling etter 10min viste 4.6-4.7, og jeg justerte PH opp noe med litt natron. Jeg brukte også risskall (4,5%). Fikk veldig lav BG! Jeg endte opp med å koke ned 2L vørt separat samt å tilsette 200g spraymalt for å ende på planlagt OG1045. Noen som har noen idé om hvorfor effektiviteten var så lav? Med spraymaltet ikke iberegnet er effektiviteten 67,4. Kan avviket alene skyldes den lave PH-verdien?
 
Litt seint på jeg også her, men dette ble en merkelig bryggedag. Som sagt var oppskriften helt standard, men jeg brukte syremalt (dosert i henhold til BS) for å regulere PH. Mesket på 67 (veldig lenge skulle det vise seg), 72 og 78. PH måling etter 10min viste 4.6-4.7, og jeg justerte PH opp noe med litt natron. Jeg brukte også risskall (4,5%). Fikk veldig lav BG! Jeg endte opp med å koke ned 2L vørt separat samt å tilsette 200g spraymalt for å ende på planlagt OG1045. Noen som har noen idé om hvorfor effektiviteten var så lav? Med spraymaltet ikke iberegnet er effektiviteten 67,4. Kan avviket alene skyldes den lave PH-verdien?

Lav pH gir dårligere utbytte, men ikke veldig dramatisk. Bryggosofene har et eksperiment der de brygger med ulik ph, og jeg la merke til at de fikk en preboil gravity som lå 2-3 enheter under i den delen som hadde den lave pH'en. Den lå vel nede ved der du var. Men du justerete opp, så du, så det burde jo fikse problemet, særlig siden du hadde et så langt steg.

Mye hvete kan gjerne gi dårligere effektivitet - særlig hvis du har malt litt grovt. Hvetekornene er mindre enn bygg, så det som funker med bygg, gjør ikke nødvendigvis det med hvete.
 
Lav pH gir dårligere utbytte, men ikke veldig dramatisk. Bryggosofene har et eksperiment der de brygger med ulik ph, og jeg la merke til at de fikk en preboil gravity som lå 2-3 enheter under i den delen som hadde den lave pH'en. Den lå vel nede ved der du var. Men du justerete opp, så du, så det burde jo fikse problemet, særlig siden du hadde et så langt steg.

Mye hvete kan gjerne gi dårligere effektivitet - særlig hvis du har malt litt grovt. Hvetekornene er mindre enn bygg, så det som funker med bygg, gjør ikke nødvendigvis det med hvete.
Skulle likt å vite hvorfor dette gikk som det gikk! Ser i BS at diastic power på hvete oppgis generelt en til to enheter høyere en annen basemalt. En annen teori jeg har er at jeg brukte for mye risskall, og at det har blitt for stor/lett gjennomstrømning i mesken (det rant veldig lett under skylling). Den eneste noenlunde sikre kilden jeg har funnet på mengde risskall er Palmer som sier MINST 5% av mengden av "problem-maltet". Minst i dette tilfellet ville vært 60gram, mens jeg brukte 100gram (4,5% av totalt maltinnhold). Synes jo i utgangspunktet at dette også virker greit... Når jeg prøver meg igjen på en weiss skal jeg i hvert fall stegmeske!
 
Skulle likt å vite hvorfor dette gikk som det gikk! Ser i BS at diastic power oppgis generelt ett til to enheter høyere en annen basemalt. En annen teori jeg har er at jeg brukte for mye risskall, og at det har blitt for stor/lett gjennomstrømning i mesken (det rant veldig lett under skylling). Den eneste noenlunde sikre kilden jeg har funnet på mengde risskall er Palmer som sier MINST 5% av mengden av "problem-maltet". Minst i dette tilfellet ville vært 60gram, mens jeg brukte 100gram (4,5% av totalt maltinnhold). Synes jo i utgangspunktet at dette også virker greit... Når jeg prøver meg igjen på en weiss skal jeg i hvert fall stegmeske!

For rask skylling er en veldig grei forklaring.

Stegmesking skulle ikke påvirke utbyttet nevneverdig. Muilgens et poeng eller to, om du legger inn det lave steget (som du godt kan legge på 43 grader, så du får med ferulsyra). Men det er ingen quick fix for noe som helst.
 
Har fått frigjort mitt 11L PET-kar, så er jeg nå klar for å brygge en ny runde med noe surt som skal stå lenge. Forrige var en Flamsk rød. Tenker nå litt på å sette en saison som får ettergjære på brett og bakterier. Siden det skal lagres en stund, kan det være greit med litt kraftigere maltbase enn 100 % pilsner. Og lav IBU i og med at det blir høy utgjæring og litt surt. Tar gjerne mot noen innspill på oppskrift, prosess eller valg av hvilke surøldregs ellers kommersielle bakterier.

OG 1.055
FG 1.005
37 % pilsnermalt
37 % hvetemalt
26 % viennamalt

Meske på 66 grader
Saaz til 10 IBU

Primærgjære med Wyeast 3711 French saison i 1 uke
Sekundærgjære med .... i 5 måneder.
 
Tilbake
Topp