NEIPA uten bitterhumle

Satte en Solstorm Neipa i helgen og ble litt forundret (og kanskje litt skeptisk) på at jeg ikke skulle tilsette bitterhumle. Er jo vant med tørrhumling av en annen verden når det gjelder NEIPA, men ingen bitterhumle var litt rart. Noen som har testet ut denne? Veldig spent på hvordan den blir! Dere finner den her: https://www.bryggselv.no/bryggselv/104811/solstorm-neipa-allgrain-ølsett-25-liter. Humleskjemaet er som følger:
  • Humletilsetning 1 (*Hop stand: Kjøl ned vørteren til rundt 80 grader,tilsett humlen og la stå i 30 min før du fortsetter nedkjølingen.)
  • 50g Mosaic 12%, 25g Ekuanot 15%, 25g Idaho 12%
  • Humletilsetning 2 (Tørrhumling dag 3):
  • 50g Mosaic 12%, 25g Ekuanot 15%, 25g Idaho 12%
  • Humletilsetning 3 (Tørrhumling dag 7)
  • 100g Mosaic 12%, 50g Ekuanot 15%, 50g Idaho 12%
Totalt: 400 gram med humle altså, men null bitterhumle :)
 
Satte en Solstorm Neipa i helgen og ble litt forundret (og kanskje litt skeptisk) på at jeg ikke skulle tilsette bitterhumle. Er jo vant med tørrhumling av en annen verden når det gjelder NEIPA, men ingen bitterhumle var litt rart. Noen som har testet ut denne? Veldig spent på hvordan den blir! Dere finner den her: https://www.bryggselv.no/bryggselv/104811/solstorm-neipa-allgrain-ølsett-25-liter. Humleskjemaet er som følger:
  • Humletilsetning 1 (*Hop stand: Kjøl ned vørteren til rundt 80 grader,tilsett humlen og la stå i 30 min før du fortsetter nedkjølingen.)
  • 50g Mosaic 12%, 25g Ekuanot 15%, 25g Idaho 12%
  • Humletilsetning 2 (Tørrhumling dag 3):
  • 50g Mosaic 12%, 25g Ekuanot 15%, 25g Idaho 12%
  • Humletilsetning 3 (Tørrhumling dag 7)
  • 100g Mosaic 12%, 50g Ekuanot 15%, 50g Idaho 12%
Totalt: 400 gram med humle altså, men null bitterhumle :)

En NEIPA skal ikke ha mange IBUene, og de du trenger får du likevel gjennom hopstand. Tørrhumlingen vil i følge Randy Mosher (ny podcast på Beersmith sin blogg om NEIPA og biotransformasjon) vil også gi bitterhet gjennom andre syrer enn alfasyren som øker opplevd bitterhet i ølet. Når det er sagt anbefalte han å tilsette en liten dæsj bitterhumle da det hjelper på å felle ut proteiner etc. ifm. kokingen.
 
Satte en Solstorm Neipa i helgen og ble litt forundret (og kanskje litt skeptisk) på at jeg ikke skulle tilsette bitterhumle. Er jo vant med tørrhumling av en annen verden når det gjelder NEIPA, men ingen bitterhumle var litt rart. Noen som har testet ut denne? Veldig spent på hvordan den blir! Dere finner den her: https://www.bryggselv.no/bryggselv/104811/solstorm-neipa-allgrain-ølsett-25-liter. Humleskjemaet er som følger:
  • Humletilsetning 1 (*Hop stand: Kjøl ned vørteren til rundt 80 grader,tilsett humlen og la stå i 30 min før du fortsetter nedkjølingen.)
  • 50g Mosaic 12%, 25g Ekuanot 15%, 25g Idaho 12%
  • Humletilsetning 2 (Tørrhumling dag 3):
  • 50g Mosaic 12%, 25g Ekuanot 15%, 25g Idaho 12%
  • Humletilsetning 3 (Tørrhumling dag 7)
  • 100g Mosaic 12%, 50g Ekuanot 15%, 50g Idaho 12%
Totalt: 400 gram med humle altså, men null bitterhumle :)
Du har sikkert lest dette allerede, men Espen forklarer det hele her: https://www.bryggselv.no/blogg/slik-lykkes-du-med-neipa/#comment-1393 Det ligger vel en video der et sted også.
Storselgeren Amundsen Apocalyptic Thunder Juice humles på samme måte, med samme humlemengde (400 g).
 
Du har sikkert lest dette allerede, men Espen forklarer det hele her: https://www.bryggselv.no/blogg/slik-lykkes-du-med-neipa/#comment-1393 Det ligger vel en video der et sted også.
Storselgeren Amundsen Apocalyptic Thunder Juice humles på samme måte, med samme humlemengde (400 g).
Ja, jeg tror nok det blir bra altså, men er veldig spent på hvordan den blir :) Har laget Espen sin forrige NEIPA fra før av og synes den ble knallgod! Jeg brukte ikke fat den gangen og har heller ikke brukt det nå. Men satser på at det blir bra likevel!
 
Har erfaring for at det fort blir mer enn bittert nok med store mengder alfasterke humler i WP. Skal brygge en NEIPA (eller NEAPA) i morra, og sitter og lurer litt på framgangsmåte. Noen som har oppskrifter som har fungert, dvs. gitt masse humlegodsaker uten at det har blitt for bittert. Og NB; det blir fort for bittert. Opplevd bitterhet omkring 25 er det jeg er ute etter. (Beregning av IBU er håpløst i dette ølet.)
 
Jeg tappet en NEIPA på fat tildigere i uken. Ingen humle ble tilsatt før hop stand (30 min på ca 80 grader), og den trenger absolutt ikke å være bitrere. Prøvde A38 Juice for første gang, som nettopp skal passe godt i denne sammenhengen, og resultatet ble vellykket.

Men det er siste gang jeg lar være å coldcrashe - krana på gjæringskaret og stigerøret på fatet tettet seg, og det ble en del svinn sammenlignet med når både gjær- og humlerester er klistret til bunnen etter CC.
 
Sist redigert:
Jeg tappet en NEIPA på fat tildigere i uken. Ingen humle ble tilsatt før hop stand (30 lik på ca 80 grader), og den trenger absolutt ikke å være bitrere. Prøvde A38 Juice for første gang, som nettopp skal passe godt i denne sammenhengen, og resultatet ble vellykket.

Men det er siste gang jeg lar være å coldcrashe - krana på gjæringskaret og stigerøret på fatet tettet seg, og det ble en del svinn sammenlignet med når både gjær- og humlerester er klistret til bunnen etter CC.

hmm - det går bra uten coldcrashing her. Filterer gjenom en humlepose når jeg tapper over i blandings-/tappekaret, men da renner den jo først gjennom krana til gjæringskaret.

30 på 80 har gitt rikelig med bitterhet for meg - litt for rikelig, faktisk. Nå brukte jeg en tilnærmet Amundsen-teknikk på den siste, som står til gjæring ennå, med 10 minutter ved 92 (ble det vel) + 10 minutter ved litt under 70. Har en lei følelse av at den blir bitter nok, og vel så det. Men det er litt tidlig å si. Da brukte jeg 150 gram 12,5%-humler til en 25-litersbatch.
 
hmm - det går bra uten coldcrashing her. Filterer gjenom en humlepose når jeg tapper over i blandings-/tappekaret, men da renner den jo først gjennom krana til gjæringskaret.

30 på 80 har gitt rikelig med bitterhet for meg - litt for rikelig, faktisk. Nå brukte jeg en tilnærmet Amundsen-teknikk på den siste, som står til gjæring ennå, med 10 minutter ved 92 (ble det vel) + 10 minutter ved litt under 70. Har en lei følelse av at den blir bitter nok, og vel så det. Men det er litt tidlig å si. Da brukte jeg 150 gram 12,5%-humler til en 25-litersbatch.

But why?
 
Jeg tappet en NEIPA på fat tildigere i uken. Ingen humle ble tilsatt før hop stand (30 lik på ca 80 grader), og den trenger absolutt ikke å være bitrere. Prøvde A38 Juice for første gang, som nettopp skal passe godt i denne sammenhengen, og resultatet ble vellykket.

Men det er siste gang jeg lar være å coldcrashe - krana på gjæringskaret og stigerøret på fatet tettet seg, og det ble en del svinn sammenlignet med når både gjær- og humlerester er klistret til bunnen etter CC.
CC sies også å være viktig for å unngå chilivarmen ("hop burn") i munn og hals som du lett kan få i en NEIPA. Skal denne til festivalen? Har en lagervariant av NEIPA stående og putre nå, som jeg skal coldcrashe til dypet av den dypeste permafrost for å unngå at det svir. Jeg brukte heller ikke bitterhumle, men kjørte bare HS 10min på 70*C. Meget svak bitterhet nå på dag 7, saftig og fint. Jeg synes de bitre NEIPAene jeg har smakt har vært litt feil. Ensifret IBU er helt fint.
 
Utfordringen med å hente IBU utelukkende fra WP er vel at det fort blir litt bingo?
10 g/l Citra i WP @ 80'C i 30 min gir deg fort 45-50 IBU
Senkt tempen til 75, og du er på ca 30 IBU.
 
Ja det er mer bingo enn om man tilsetter i kok, som er bingo fra før.

Og i tillegg så må man tenke på OG, og om det er bevegelse i vørteren eller ikke..
 
For meg er CC et must på denne type øl. Uten CC risikerer jeg en "evigvarende" hopburn (spesielt ved bruk av cryo) og en besk/bitter smak som kan utvikle seg i løpet av forholdsvis kort tid(spesielt ved bruk av mye vanlig pellets).
 
Ønsker man bitterhet, så koker man humlen lenge nok til at man er sikker på at alfasyrene er godt omdannet. Ønsker man aroma/smak, så trekker man humlen i vørter på en temperatur der alfasyrene ikke isomeriseres. Det er vel egentlig så enkelt?
 
@AndyHagen. Ikke noe problem å unngå hopburn, egentlig. Etter et par-tre dager kjølig på fat kan du jo si at det har fått en sen CC der. Jeg skal ikke ta det med på NØ, men hvis det hadde vært tilfelle hadde det vært helt nødvendig å tappe over på nytt fat.
 
Sist redigert:
@AndyHagen. Ikke noe problem å unngå hopburn, egentlig. Etter et par-tre dager kjølig på fat kan du jo si at det har fått en sen CC der. Jeg skal ikke ta det med på NØ, men hvis det grader vært tilfelle hadde det vært helt nødvendig å tappe over på nytt fat.
Vet ikke helt. Jeg lagde en NEIPA i sommer som aldri kom seg, tross både gelatin og 0*C på fatet. Var egentlig litt rare greier.
 
Tilbake
Topp