Hvor mye bruker du i WP?Mye å tenke på her.
Kjølekræsjing har jeg aldri drevet med, og er nok ikke det første jeg tenker å prøve - men kjekt å vite at det er en mulig løsning om jeg plages av hop burn - som jeg må innrømme var et nytt begrep for meg.
Med massive tilsetninger av humler som El Dorado, Mosaic og Citra blir det fort bittert, så jeg tenker at jeg i neste batch kanskje skal hive det i akkurat litt over grensa for isomerisering, altså ved 71-72 grader. Så synker det i løpet av 20 minutter under 70.
Som sagt; prøve meg fram.
Hvor mye bruker du i WP?
Burde fungere fint. Bruker ofte mer enn det uten at det oppleves bittert. Pleier å meske høyt for å balansere og være forsiktig med gipsen. Hvilken FG ender du opp på?50 gram av hver av de der. 25 liters batch. (Utgangspunktet er oppskrifta på Weldwerks' Juicy bits. De tilsetter i tre trinn, men oppgir bare minutter i wp, ikke temperaturer.)
Burde fungere fint. Bruker ofte mer enn det uten at det oppleves bittert. Pleier å meske høyt for å balansere og være forsiktig med gipsen. Hvilken FG ender du opp på?
Kjører WP 30 min på 80-75 grader.
Tilsetter 5-6 gram i starten av kok.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Humle brenn?Mye å tenke på her.
Kjølekræsjing har jeg aldri drevet med, og er nok ikke det første jeg tenker å prøve - men kjekt å vite at det er en mulig løsning om jeg plages av hop burn - som jeg må innrømme var et nytt begrep for meg.
Pleier å legge meg på 70 eller 75 selv, av nokså sammen grunn. Lar Brewfather ta seg av beregningene, men er uansett lite IBU tilskudd @Miguel legger seg vel på under 65'C. Tar sikkert noe mer tid da.Med massive tilsetninger av humler som El Dorado, Mosaic og Citra blir det fort bittert, så jeg tenker at jeg i neste batch kanskje skal hive det i akkurat litt over grensa for isomerisering, altså ved 71-72 grader. Så synker det i løpet av 20 minutter under 70.
Som sagt; prøve meg fram.
Humle brenn?
Pleier å legge meg på 70 eller 75 selv, av nokså sammen grunn. Lar Brewfather ta seg av beregningene, men er uansett lite IBU tilskudd @Miguel legger seg vel på under 65'C. Tar sikkert noe mer tid da.
Mike Murphy kjører 80'C. Er jo muligens andre forutsetninger og grunner, men det taler ikke mot 80'C.
Miguel kjører etter hva jeg husker <65 akkurat pga Myrcene.
Synes jeg får en "besk" smak når jeg kjører lavt på WP, noen andre med samme erfaring?
Mulig det blir overvekt av noen typer oljer ved lavere temperatur jeg personlig ikke har sansen for...
Rundt 65 graderHvor lavt er lavt da?
Rundt 65 grader
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det beste er nok å prøve seg frem med forskjellige temperaturer, se om man merker forskjell og hva man liker best.På det som Brad Smith har som nedre grense, altså. Jeg veit ikke hvorfor Smith opererer med det som nedre grense. Kanskje fordi effektiviteten synker med temperaturen, og det ikke egentlig er noen grunn til å gå lavere, siden du ikke får noen oppløsning eller isomerisering av alfasyre under 71 grader?