NEIPA uten bitterhumle

Mye å tenke på her:).

Kjølekræsjing har jeg aldri drevet med, og er nok ikke det første jeg tenker å prøve - men kjekt å vite at det er en mulig løsning om jeg plages av hop burn - som jeg må innrømme var et nytt begrep for meg.

Med massive tilsetninger av humler som El Dorado, Mosaic og Citra blir det fort bittert, så jeg tenker at jeg i neste batch kanskje skal hive det i akkurat litt over grensa for isomerisering, altså ved 71-72 grader. Så synker det i løpet av 20 minutter under 70.

Som sagt; prøve meg fram:).
 
Mye å tenke på her:).

Kjølekræsjing har jeg aldri drevet med, og er nok ikke det første jeg tenker å prøve - men kjekt å vite at det er en mulig løsning om jeg plages av hop burn - som jeg må innrømme var et nytt begrep for meg.

Med massive tilsetninger av humler som El Dorado, Mosaic og Citra blir det fort bittert, så jeg tenker at jeg i neste batch kanskje skal hive det i akkurat litt over grensa for isomerisering, altså ved 71-72 grader. Så synker det i løpet av 20 minutter under 70.

Som sagt; prøve meg fram:).
Hvor mye bruker du i WP?
 
Jeg tilsetter alltid 5g CTZ (til 20L) på starten av kok. Tilsetter all snurrebadhumle på under 70C og lar den stå i 30min.

Denne er den beste jeg har laget til nå: Brewfather
 
50 gram av hver av de der. 25 liters batch. (Utgangspunktet er oppskrifta på Weldwerks' Juicy bits. De tilsetter i tre trinn, men oppgir bare minutter i wp, ikke temperaturer.)
Burde fungere fint. Bruker ofte mer enn det uten at det oppleves bittert. Pleier å meske høyt for å balansere og være forsiktig med gipsen. Hvilken FG ender du opp på?

Kjører WP 30 min på 80-75 grader.
Tilsetter 5-6 gram i starten av kok.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Burde fungere fint. Bruker ofte mer enn det uten at det oppleves bittert. Pleier å meske høyt for å balansere og være forsiktig med gipsen. Hvilken FG ender du opp på?

Kjører WP 30 min på 80-75 grader.
Tilsetter 5-6 gram i starten av kok.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg har meska på 65 + 72 (+ 77), og gitt godt med tid på begge trinn. 3/4 klorid og 1/4 gips. Bruker Wyeast 1318, og det ser ut til at jeg ender på 1.012, ned fra 1.056. Gir 78% utgjæring, som forventa. Jeg veit ikke om det vil gjøre så stor forskjell om jeg mesker noe høyere; det er jo unsett hvor mye maltose 1318 legger igjen urørt som bestemmer sødmeopplevelsen. (Min erfaring er at jeg må opp på 69 grader før det virkelig blir noen merkbar forskjell.)

(Målte akkurat nå. Det er en vanvittig aroma i måleglasset:) - men det kjennes avgjort bittert nok ut. Jeg brygga dette ølet den 6., og tørrhumla den 7. og den 10.. Det er nesten så jeg overveier å tappe i morgen, men planen var å vente til mandag.)

80-75 høres ikke så galt ut. Kanskje jeg skal dele litt?

@AndyHagen Nei, jeg skal ikke stille med eget øl på festivalen:).
 
Er tom for Mosaic og El Dorado. Tenker å kjøre like deler Citra, Amarillo og Centennial. Har 100 gram hver av Idaho og Southern Cross, også, men hadde egentlig tenkt dem til noe annet.
 
Mye å tenke på her:).

Kjølekræsjing har jeg aldri drevet med, og er nok ikke det første jeg tenker å prøve - men kjekt å vite at det er en mulig løsning om jeg plages av hop burn - som jeg må innrømme var et nytt begrep for meg.
Humle brenn?
Med massive tilsetninger av humler som El Dorado, Mosaic og Citra blir det fort bittert, så jeg tenker at jeg i neste batch kanskje skal hive det i akkurat litt over grensa for isomerisering, altså ved 71-72 grader. Så synker det i løpet av 20 minutter under 70.

Som sagt; prøve meg fram:).
Pleier å legge meg på 70 eller 75 selv, av nokså sammen grunn. Lar Brewfather ta seg av beregningene, men er uansett lite IBU tilskudd @Miguel legger seg vel på under 65'C. Tar sikkert noe mer tid da.
 
Humle brenn?

Pleier å legge meg på 70 eller 75 selv, av nokså sammen grunn. Lar Brewfather ta seg av beregningene, men er uansett lite IBU tilskudd @Miguel legger seg vel på under 65'C. Tar sikkert noe mer tid da.

Humlesvie? "Burn" er ikke så lett å oversette, tror jeg.

Greit å høre at 70-trinnet funker. Jeg husker en podcast - husker ikke hvilken - hvor to "guruer" - husker ikke hvilke - testet tilsetninger ved 90, 80 og 70, og fant ut at de likte den ved 80 best. Tror den har styrt meg litt.

En artikkel av Brad Smith opererer med tre trinn: 99-85, for både bitterhet og olje, men med fare for fordamping av mye av oljen, 76-71, som gir god oppløsning av oljer og lite fordamping, og samtidig noe bitterhet, og 71-65, der du ikke lenger får bitterhet, bare oljer. Den siste er spesielt bra for å få godt myrceneutbytte. ( The Best Way to Use Whirlpool Hops in Homebrew )

Nå veit jeg ikke hvor mye jeg generelt tør å stole på Brad Smith - har sett ham skrive rare ting - men her går jeg ut fra at han oppsummerer grei kunnskap.
 
Mike Murphy kjører 80'C. Er jo muligens andre forutsetninger og grunner, men det taler ikke mot 80'C.

Miguel kjører etter hva jeg husker <65 akkurat pga Myrcene.
 
Mike Murphy kjører 80'C. Er jo muligens andre forutsetninger og grunner, men det taler ikke mot 80'C.

Miguel kjører etter hva jeg husker <65 akkurat pga Myrcene.

Nå heiv jeg i 150 gram på 73 grader i dag, og lot det stå i 20 minutter. Rørte et par-tre ganger. Da jeg starta kjølinga igjen var temperaturen nede på 69. Så får jeg se hvordan det funker.

Men det er klart; jeg skal tørrhumle ganske massivt, også - så det kan være vanskelig å si hva som er hva til slutt.
 
Synes jeg får en "besk" smak når jeg kjører lavt på WP, noen andre med samme erfaring?
Mulig det blir overvekt av noen typer oljer ved lavere temperatur jeg personlig ikke har sansen for...
 
Rundt 65 grader :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

På det som Brad Smith har som nedre grense, altså. Jeg veit ikke hvorfor Smith opererer med det som nedre grense. Kanskje fordi effektiviteten synker med temperaturen, og det ikke egentlig er noen grunn til å gå lavere, siden du ikke får noen oppløsning eller isomerisering av alfasyre under 71 grader?
 
På det som Brad Smith har som nedre grense, altså. Jeg veit ikke hvorfor Smith opererer med det som nedre grense. Kanskje fordi effektiviteten synker med temperaturen, og det ikke egentlig er noen grunn til å gå lavere, siden du ikke får noen oppløsning eller isomerisering av alfasyre under 71 grader?
Det beste er nok å prøve seg frem med forskjellige temperaturer, se om man merker forskjell og hva man liker best.
Vi opplever jo smaker forskjellig, så selv om en "ekspert" sier at den og den temperaturen er best, er det ikke sikkert at den er optimal for alle :)
Mulig jeg er følsom for myrcene når denne bikker over et visst nivå og overdøver de andre oljene.. ?
 
Tilbake
Topp