1 gjæringskap, 2 bøtter

S1000xr

Norbrygg-medlem
Hei , har et gjæringsskap med plass til 2 dunker a 25 liter, har en aluminums plate til hylle, varmekilde en lyspære som står øverst i skapet, hvorda gjære 2 spann/ bøtter samtidig for å få lik temp ?
 
Hei , har et gjæringsskap med plass til 2 dunker a 25 liter, har en aluminums plate til hylle, varmekilde en lyspære som står øverst i skapet, hvorda gjære 2 spann/ bøtter samtidig for å få lik temp ?

Du vil aldri få lik temp i et slikt oppsett da aktiviteten er forskjellig innad i bøttene, men du kan gå for felles minste multiplum. Varme stiger. Så bare gå etter ambient og sett den bøtta som tåler litt mer varme øverst, er mitt tips.
 
Ha gjerne også vifte i skapet. Jeg har samme oppsett og bruker varmefolie (25w, laget for terrarium) tapet på innside av døra + 12v pc vifte. Prøver etter beste evne å gjære omtrent samme type øl, med samme gjær og pitch-temp, og brygget med max 1 døgns mellomrom.
 
Vifte er bra tips. Du kan sette den øverst til å blåse nedover for å sirkulere varmluft nedover igjen.
 
Ha gjerne også vifte i skapet. Jeg har samme oppsett og bruker varmefolie (25w, laget for terrarium) tapet på innside av døra + 12v pc vifte. Prøver etter beste evne å gjære omtrent samme type øl, med samme gjær og pitch-temp, og brygget med max 1 døgns mellomrom.
Kan den vifta kobles til strømledning for lyset? Det er kanskje 12 volt?
 
Kan den vifta kobles til strømledning for lyset? Det er kanskje 12 volt?

Som oftest så er det nok 230V, så du må da inn med et adapter et sted. Og å gjøre dette "slick" krever litt mer enn at man ser seg fornøyd med at adapteret henger og slenger.
 
Ok. Får se på det senere da. Får finne en 220 til 12volt som ser grei ut.
 
Clas Ohlson har vifte som går på 230 Volt. Koster 199,-.
Jeg har en slik i mitt skap. Har satt på en stikkontakt.
Har en grenkontakt liggende i kjøleskapet. Varmeelementet og viften er koblet til denne. Styres av en Inkbird. Når varmen slås på, starter også viften.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Clas Ohlson har vifte som går på 230 Volt. Koster 199,-.
Jeg har en slik i mitt skap. Har satt på en stikkontakt.
Har en grenkontakt liggende i kjøleskapet. Varmeelementet og viften er koblet til denne. Styres av en Inkbird. Når varmen slås på, starter også viften.
Takk for tips, har en lyspære som varmekilde øverst i skapet, bør jeg sette viften i " taket" på kjøleskapet ?
 
Jeg har satt viften på en hylle øverst i skapet. Innbiller meg at det er lurest. Varmluft stiger opp. Viften blåser varmluften ned i skapet.
Men det viktigste er vel å få luften til å bevege seg.
 
IMG_3454.JPG Jeg har også akkurat investert i et 2 bøtte skap. Gjærer pils i mitt første skap, så derfor er det er opptatt en stund. Er det noen som vet om det er noe problem å borr hull i siden på Wilfa kjøleskapene? Regner med at det stort sett bare er isolasjon i sideveggene.
 
Vis vedlegget 39771 Jeg har også akkurat investert i et 2 bøtte skap. Gjærer pils i mitt første skap, så derfor er det er opptatt en stund. Er det noen som vet om det er noe problem å borr hull i siden på Wilfa kjøleskapene? Regner med at det stort sett bare er isolasjon i sideveggene.
på hvilken gjæringsbøtte setter du tempsensor ? noen sier det beste er å ha den i et glass med vann.
Du har samme skap som meg
 
på hvilken gjæringsbøtte setter du tempsensor ? noen sier det beste er å ha den i et glass med vann.
Du har samme skap som meg

Jeg har valgt å ha temp sonden omtrent i midten av skapet hengende i luft. Har skjønt at det er utallige meninger om hvor og hvordan den skal monteres. Men har fått det for meg at om du legger den i vann eller isolerer den til dunken vil temperatur forandringene bli tregere. Feks slår varme elementet inn må det bli stående og varme mye lenger før temperaturen i vesken følger etter. Tenker at om atmosfæren i skapet holder en konstant temperatur vil dunken holde samme temperatur. Men som sagt sikkert flere meninger om dette ja :)
 
Jeg har valgt å ha temp sonden omtrent i midten av skapet hengende i luft. Har skjønt at det er utallige meninger om hvor og hvordan den skal monteres. Men har fått det for meg at om du legger den i vann eller isolerer den til dunken vil temperatur forandringene bli tregere. Feks slår varme elementet inn må det bli stående og varme mye lenger før temperaturen i vesken følger etter. Tenker at om atmosfæren i skapet holder en konstant temperatur vil dunken holde samme temperatur. Men som sagt sikkert flere meninger om dette ja :)
Takk tester dette neste gang, mener også at det må gå å legge temp sonden i midten, men ser at vifte må til, går for den på clas olson på 230 v til 199 kr :)
 
Og en ekstra føler isolert mot bøtta kan være lurt. Kun for temperaturavlesing, ikke styring.
De første dagene kan øltemperaturen bli (en grad eller fire?) høyere enn lufttemperaturen.
 
Temperaturen vil alltid svinge i et kjøleskap. Jeg har flere, og ingen oppfører seg likt. Det er derfor ikke en måte som er best.
Det beste er å logge temperatur i ditt oppsett over tid. Jeg har kjørt flere tester med tre/fire kontinuerlige målepunkter, og endret flere parametre for å finne det som fungerer OK.
Måler i luft (ambient), flaske/glass, og på gjæringskar.
Måler i noen dager før parametre endres. Tempsensor for styring flyttes da mellom disse for å se hva som passer akkurat dette kjøleskapet.
Bruker alltid vifte som går kontinuerlig.
Kort oppsummert styrer jeg med sensor på gjæringskar dersom jeg bruker gjær som er svært aktiv i starten. Deretter flyttes styre-sensor til ambient (luft).
Jeg har også flere STC-1000 med to temperatursensorer, noe jeg bruker dersom jeg ikke kjenner gjær, eller brygger høy OG. Måler da på gjæringskar og ambient.
Noen gamle bilder her:
Varmekilde i gjæringsskap nødvendig?
 
Tilbake
Topp