Ris i lager? Påvirker det smaken?

Jeg har prøvd å regne litt på hvor mye poteter som trengs. Nyhøsta poteter inneholder altså ca 80% vann,så du må ha 5 kg for å få en kilo tørrstoff. Og stivelsesinnholdet i det er omtrent som stivelsesinnholdet i malt. Så en enkel måte å si det på, er at du trenger omtrent 5 ganger så mye poteter som det du ville ha brukt av malt.

Jeg ville vel brukt ca. 5 kg malt til 25 liter cream ale, eller kanskje litt under. Men la oss si 5 kg. Da blir det 2,5 kg poteter hvis jeg vil ha 10% potettørrstoff, og 5 kg om jeg vil opp i 20%. Så hvis jeg går for det siste, kan gristen til en "Potato Cream" se slik ut:

3 kg pilsnermalt
1 kg pale malt
5 kg poteter

En snarvei for den som vil prøve poteter, er sjølsagt potetmjøl. Det er ca 80 % stivelse. Det blir litt dyrere, riktignok - ca. 60 kroner kiloen.
 
Lager en Corona variant med 16% ris og 16 % mais 15 ibu med magnum ca 5%. WLP 940. Meget populært sommerøl og har det som regel på tapp hele året. Anelse lysere enn orginalen, men frisk og fin. Føler ris og mais gjør det lettere enn de andre lagerene som er på 100% malt. Mais en anelse søtlig smak, mens risen er nøytral. Vanskeligste ølene å brygge,;) så alle bør prøve:D
Wlp 940 er en fantastisk gjær bruker den til mange lagerøl, inkl juleøl.
 
Tilbake
Topp