0666 BRYGGERI
Norbrygg-medlem
Takk. Da skal jeg teste med 34/70 og US05!
Hei
Hva tenker du om denne oppskiften ?
Husets Egen Ale
Batch Size (L): 21.0
Total Grain (kg): 4.457
Total Hops (g): 45.00
Original Gravity (OG): 1.048 (°P): 11.9
Final Gravity (FG): 1.012 (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV): 4.72 %
Colour (SRM): 5.5 (EBC): 10.9
Bitterness (IBU): 27.5 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 75
Boil Time (Minutes): 60
Grain Bill
----------------
3.457 kg Pilsner (77.56%)
0.400 kg Flaked Rice (8.97%)
0.400 kg Flaked Wheat (8.97%)
0.200 kg Caramunich I (4.49%)
Hop Bill
----------------
15.0 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 15 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 2 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
Misc Bill
----------------
5.0 g Whirlfloc Tablet @ 15 Minutes (Boil)
5.0 g Yeast Nutrient @ 15 Minutes (Boil)
Single step Infusion at 64°C for 70 Minutes.
Fermented at 17°C with Safale US-05
Burde ikke bhasmati ris gi en smakskarakter? Den er jo veldig nøttaktig. Kunne vært artig å prøve.
Eg kan bekrefte at wlp940 er god knall i pilsner med ris. Også mais for den del.Gjenoppliver denne tråden litt. Det har gått et år siden ølet var oppdrukket trodde jeg. Men før helga fant jeg plutselig 3 flasker jeg hadde glemt. Vet ikke anledningen for hvorfor jeg hadde beergunet ølet på nokre flasker siden jeg omtrent kun bruker fat, men der stod jo flaskene godt merket. Lagringen hadde ikke gjort noe galt med ølet, tvert i mot.
Jaggu var dette en meget god ale. Så nå sksl jeg prøve å lage den med lager gjær wlp940 for å se om hvordan den endrer seg i smak..
Easybrew
En liten oppsummering av en interessant tråd slik jeg oppfatter det. Korriger meg hvis jeg tar feil, og bekreft gjerne hvis jeg har rett.
Ris gir lettere/tynnere smak
Mais gir lettere/tynnere smak men kan og gi restsødme
Sukker gir lettere/tynnere smak og gjærer bedre ut og dermed tørrere smak
Årsaken til at smaken blir lettere er ikke smak fra adjuktene, men at man bruker mindre malt til samme OG. Samlet tilsetning opp til Max 25-30%.
Enig! Har ikke merket så mye restsødme fra mais, da. Særlig ris inneholder enormt mye stivelse, og er et veldig billig råstoff. Dert er selvsagt grunnen til at de store internasjonale bryggeriene bruker mye adjunkter. Opptil 40 %, sies det. Amerikansk Budweiser brygges på ris. Det er et av de dårligste ølene som finnes, etter min smak.En liten oppsummering av en interessant tråd slik jeg oppfatter det. Korriger meg hvis jeg tar feil, og bekreft gjerne hvis jeg har rett.
Ris gir lettere/tynnere smak
Mais gir lettere/tynnere smak men kan og gi restsødme
Sukker gir lettere/tynnere smak og gjærer bedre ut og dermed tørrere smak
Årsaken til at smaken blir lettere er ikke smak fra adjuktene, men at man bruker mindre malt til samme OG. Samlet tilsetning opp til Max 25-30%.
Enig! Har ikke merket så mye restsødme fra mais, da. Særlig ris inneholder enormt mye stivelse, og er et veldig billig råstoff. Dert er selvsagt grunnen til at de store internasjonale bryggeriene bruker mye adjunkter. Opptil 40 %, sies det. Amerikansk Budweiser brygges på ris. Det er et av de dårligste ølene som finnes, etter min smak.
Jepp. Nesten like godt som et stort glass iskald vann.Jeg synes en Bud light kan være veldig godt når sola steiker, jeg.
Jepp. Nesten like godt som et stort glass iskald vann.
hehe - ikke så dumt. Det kan kanskje karakteriseres på samme måten som lutefisk: Det smaker ingenting på en veldig behagelig måte.
Jeg blei litt nysgjerrig: Anheuser-Busch brygger dette ølet på en ganske interessant måte. Det gjæres med bøkechips - men de er selvfølgelig omhyggelig renset for smak. Teorien er at chipsene lager en større overflate som gjæren kan slå seg ned på, og på den måten få jobbet bedre med å rense ølet for (u)smaker: Budweiser - Wikipedia
Hehe, er vel det som kalles ”guilty pleasures”?Budweiser har vel ca. 25-30% ris, resten bygg? Det står en oppskrift i Brewing Classic Styles på en light amerikansk lager med 3 kg byggmalt og 0,8 kg valset ris til 19 liter. Ideelt for dem som har stor plen uten robotklipper, vil jeg tro.
Er nesten litt fristet til å prøve den. Jeg synes en Bud light kan være veldig godt når sola steiker, jeg.
Hehe, er vel det som kalles ”guilty pleasures”?
Mauribrew ale mener jeg på. Testet en del gjær fra denne produsenten på den tiden og var en god gjær men liker bedre us-05 pg hadde nok brukt den isteden i dag. (På lav gjær temp for en rein gjæring)
Easybrew