Ris i lager? Påvirker det smaken?

Hei

Hva tenker du om denne oppskiften ?

Husets Egen Ale
Batch Size (L): 21.0


Total Grain (kg): 4.457
Total Hops (g): 45.00
Original Gravity (OG): 1.048 (°P): 11.9
Final Gravity (FG): 1.012 (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV): 4.72 %
Colour (SRM): 5.5 (EBC): 10.9
Bitterness (IBU): 27.5 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 75
Boil Time (Minutes): 60
Grain Bill
----------------
3.457 kg Pilsner (77.56%)
0.400 kg Flaked Rice (8.97%)
0.400 kg Flaked Wheat (8.97%)
0.200 kg Caramunich I (4.49%)
Hop Bill
----------------
15.0 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 15 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 2 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
Misc Bill
----------------
5.0 g Whirlfloc Tablet @ 15 Minutes (Boil)
5.0 g Yeast Nutrient @ 15 Minutes (Boil)
Single step Infusion at 64°C for 70 Minutes.
Fermented at 17°C with Safale US-05
 
Banner ikke mye i min kyrka for å si det slik. Jeg bruker ris og mais pga preget på ølet som jeg ønsker å skape. Får et ala corona, lett amerikansk lager smak på ølet.

Bruker en kun pils malt og cara så får en jo kun en god pils, og hvis en lager et lettdrikkelig øl til noen som ikke drikker vanlig så bruker jeg ris og mais.. Tar gjerne en selv også når det blir 20 grader ute..

Lager også pils til meg sjøl med kun malt men får ikke da det lett lager preget som av og til er ønsket. Brygger også mye ipa og mørke lager men prøver å lage noe For alle.

Men uansett kanskje litt feil å gå inn på en diskusjons tråd om ris i lager for å si at en kan utelukke det. Tror nok at de som oppsøker en tråd om mais/ris i lager gjør det for å finne ut mer om akkurat ris i lageren

Og ris og mais er faktisk mye dyrere enn malt, så at en bruker det for å få billigere lager kan en jo også bare se bort i fra. Dermed er det et bevist valg en tar

Easybrew
 
Sist redigert:
Hei

Hva tenker du om denne oppskiften ?

Husets Egen Ale
Batch Size (L): 21.0


Total Grain (kg): 4.457
Total Hops (g): 45.00
Original Gravity (OG): 1.048 (°P): 11.9
Final Gravity (FG): 1.012 (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV): 4.72 %
Colour (SRM): 5.5 (EBC): 10.9
Bitterness (IBU): 27.5 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 75
Boil Time (Minutes): 60
Grain Bill
----------------
3.457 kg Pilsner (77.56%)
0.400 kg Flaked Rice (8.97%)
0.400 kg Flaked Wheat (8.97%)
0.200 kg Caramunich I (4.49%)
Hop Bill
----------------
15.0 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 15 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 2 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
Misc Bill
----------------
5.0 g Whirlfloc Tablet @ 15 Minutes (Boil)
5.0 g Yeast Nutrient @ 15 Minutes (Boil)
Single step Infusion at 64°C for 70 Minutes.
Fermented at 17°C with Safale US-05


Ser vel like grei ut denne uten at jeg skal uttale meg om den uten å ha prøvd den. Caramunich vil gi litt malt preg og smak på ølet kanskje..
 
Morsomt at hjemmebryggere eller bryggere for den saks skyld - som er viden kjent for å putte alt fra lakris til grapefrukt, kakaopulver, blåbær, gresskar og chili (for å nevne noen få tilsetninger) i øl... skal slå seg helt vrang når det gjelder å putte f.eks ris eller mais i øl. Noe ølbryggere av alle sorter har gjort i århundre... Hvorfor er det ene så mye mer forferdelig enn det andre?

Er det ikke dette som på godt Norsk kalles hykleri?
 
Burde ikke bhasmati ris gi en smakskarakter? Den er jo veldig nøttaktig. Kunne vært artig å prøve.

Mener på at jeg leste en plass at både basmati og jasmin var uegnet til øl da de kunne gi usmaker på ølet. Har ikke testet dette selv men gir litt mening..

easybrew
 
Gjenoppliver denne tråden litt. Det har gått et år siden ølet var oppdrukket trodde jeg. Men før helga fant jeg plutselig 3 flasker jeg hadde glemt. Vet ikke anledningen for hvorfor jeg hadde beergunet ølet på nokre flasker siden jeg omtrent kun bruker fat, men der stod jo flaskene godt merket. Lagringen hadde ikke gjort noe galt med ølet, tvert i mot.

Jaggu var dette en meget god ale. Så nå sksl jeg prøve å lage den med lager gjær wlp940 for å se om hvordan den endrer seg i smak..

Easybrew
Eg kan bekrefte at wlp940 er god knall i pilsner med ris. Også mais for den del.
Eg har ei pilsneroppskrift som er blitt til med mykje tweeking, men har slått meg til ro med denne komboen som gir ein fantastisk frisk og fruktig pilsner. Eg har bytta ut 940 med 830 for eit litt meir syrlig og crisp finish. Ein vinnar kvar sommar for både fiffen og ølhunder

OG 1.045

Ekstra pale premium pils malt: 78%
Flaka ris: 18%
Carapils: 4%

20g amarillo @ 15 min
10g Colombus @ 10 min
10g Simcoe & 10 min
20g Cascade @ 5 min
25g Citra @ 2 min
Bitterhumle til å nå 35ibu @ 60 min

WLP830 german lager
Modning: 2 mnd
 
Hehe.. Bare for å dra denne ennå litt lengere... jeg brygga en slags pils med 40% ris og 60% pilsmalt.. Frister ikke til gjentakelse. Smakte pyton. Fikk en" klonkaktig " fornemmelse.
 
En liten oppsummering av en interessant tråd slik jeg oppfatter det. Korriger meg hvis jeg tar feil, og bekreft gjerne hvis jeg har rett.

Ris gir lettere/tynnere smak
Mais gir lettere/tynnere smak men kan og gi restsødme
Sukker gir lettere/tynnere smak og gjærer bedre ut og dermed tørrere smak

Årsaken til at smaken blir lettere er ikke smak fra adjuktene, men at man bruker mindre malt til samme OG. Samlet tilsetning opp til Max 25-30%.
 
En liten oppsummering av en interessant tråd slik jeg oppfatter det. Korriger meg hvis jeg tar feil, og bekreft gjerne hvis jeg har rett.

Ris gir lettere/tynnere smak
Mais gir lettere/tynnere smak men kan og gi restsødme
Sukker gir lettere/tynnere smak og gjærer bedre ut og dermed tørrere smak

Årsaken til at smaken blir lettere er ikke smak fra adjuktene, men at man bruker mindre malt til samme OG. Samlet tilsetning opp til Max 25-30%.

Jeg mener at mais gir et merkbart smaksbidrag hvert fall i helt lyse øl hvis du bruker såpass mye av det at det er noen vits i det. Jeg har brukt det i cream ale, og har ikke likt det noe videre. Jeg tror kanskje det er den smaken som kan oppfattes som restsødme?
 
En liten oppsummering av en interessant tråd slik jeg oppfatter det. Korriger meg hvis jeg tar feil, og bekreft gjerne hvis jeg har rett.

Ris gir lettere/tynnere smak
Mais gir lettere/tynnere smak men kan og gi restsødme
Sukker gir lettere/tynnere smak og gjærer bedre ut og dermed tørrere smak

Årsaken til at smaken blir lettere er ikke smak fra adjuktene, men at man bruker mindre malt til samme OG. Samlet tilsetning opp til Max 25-30%.
Enig! Har ikke merket så mye restsødme fra mais, da. Særlig ris inneholder enormt mye stivelse, og er et veldig billig råstoff. Dert er selvsagt grunnen til at de store internasjonale bryggeriene bruker mye adjunkter. Opptil 40 %, sies det. Amerikansk Budweiser brygges på ris. Det er et av de dårligste ølene som finnes, etter min smak.
 
Enig! Har ikke merket så mye restsødme fra mais, da. Særlig ris inneholder enormt mye stivelse, og er et veldig billig råstoff. Dert er selvsagt grunnen til at de store internasjonale bryggeriene bruker mye adjunkter. Opptil 40 %, sies det. Amerikansk Budweiser brygges på ris. Det er et av de dårligste ølene som finnes, etter min smak.

Budweiser har vel ca. 25-30% ris, resten bygg? Det står en oppskrift i Brewing Classic Styles på en light amerikansk lager med 3 kg byggmalt og 0,8 kg valset ris til 19 liter. Ideelt for dem som har stor plen uten robotklipper, vil jeg tro:).

Er nesten litt fristet til å prøve den. Jeg synes en Bud light kan være veldig godt når sola steiker, jeg:oops:.
 
Jepp. Nesten like godt som et stort glass iskald vann. :D

hehe - ikke så dumt. Det kan kanskje karakteriseres på samme måten som lutefisk: Det smaker ingenting på en veldig behagelig måte.

Jeg blei litt nysgjerrig: Anheuser-Busch brygger dette ølet på en ganske interessant måte. Det gjæres med bøkechips - men de er selvfølgelig omhyggelig renset for smak:p. Teorien er at chipsene lager en større overflate som gjæren kan slå seg ned på, og på den måten få jobbet bedre med å rense ølet for (u)smaker: Budweiser - Wikipedia
 
hehe - ikke så dumt. Det kan kanskje karakteriseres på samme måten som lutefisk: Det smaker ingenting på en veldig behagelig måte.

Jeg blei litt nysgjerrig: Anheuser-Busch brygger dette ølet på en ganske interessant måte. Det gjæres med bøkechips - men de er selvfølgelig omhyggelig renset for smak:p. Teorien er at chipsene lager en større overflate som gjæren kan slå seg ned på, og på den måten få jobbet bedre med å rense ølet for (u)smaker: Budweiser - Wikipedia

De har ca 40-50 cm lange spiraler i tankene.
 
Budweiser har vel ca. 25-30% ris, resten bygg? Det står en oppskrift i Brewing Classic Styles på en light amerikansk lager med 3 kg byggmalt og 0,8 kg valset ris til 19 liter. Ideelt for dem som har stor plen uten robotklipper, vil jeg tro:).

Er nesten litt fristet til å prøve den. Jeg synes en Bud light kan være veldig godt når sola steiker, jeg:oops:.
Hehe, er vel det som kalles ”guilty pleasures”?
 
Mauribrew ale mener jeg på. Testet en del gjær fra denne produsenten på den tiden og var en god gjær men liker bedre us-05 pg hadde nok brukt den isteden i dag. (På lav gjær temp for en rein gjæring)

Easybrew

Du får faktisk mer ferskenpreg av us-05 på lavere temperatur.
 
Tilbake
Topp