Grønnskalle trenger svar !

Da var brygget satt til gjæring. Må si jeg er spent på resultatet. Fikk da 25 l i dunken, etter å ha jobba konstant i hele dag..

Endte med en OG på 1,058. Det ble noe høyt da oppskrifta forklarer 1,046-50. Mulig årsak?

Har enda ikke klart å bli klok på detta med effektivitet, beregning av meske- og skyllevann. Noen som kan peke meg i en retning hvor det er enkelt forklart?

Hvis du, trådstarter, ikke har blitt offer for information overload ennå, kan jeg komme med litt til her. ;-)

Som jeg skrev før, så målte jeg avdamping under kok til å være 4 liter pr. time på min Netthandelen brygger på 1.800 W rullende kok.
Jeg lager før hvert brygg et enkelt regnestykke (eksempel med 6 kg malt):
25 liter -vørt i gjæringskaret (målet)
+6 liter -tap til malt i maltrøret (1 l/kg)
+6 liter -tap under kok i 90 min
+2 liter -tap i trub
______
=39 liter -total vannmengde
-18 liter -skyllevann
______
=21 liter -meskevann (33 liter til kok, 27 liter før overføring til gjæringskar.)

Da har du mengder du kan bruke til å beregne salter i henholdsvis mesk- og skyllevann.
Etter noen brygg kan du justere litt på parametrene hvis du jevnt over får for mye eller for lite. Eller hvis du synes mesken blir for tørr eller suppete.

Det at du fikk bedre resultat enn beregnet på brygget ditt betyr at du hadde høyere effektivitet enn oppskriften gikk ut i fra. Det er jo bra hvis ikke det for eksempel er skylt for mye, -at du har fått ut ekstra sukkerpoeng med tanniner på kjøpet.... Da _kan_ du få litt snerpete smak i ølet.
Skylleteknikk står det mye om på forumet og er et yndet diskusjonstema.
 
Sist redigert:
Målte du flere ganger? 25 liter med 1.058 ut av 5.25 kilo malt er ganske høyt. Tett opp under 90% brewhouse effektivitet. Ikke så mange som får til det.

Slik jeg regner meskeutbytte, får jeg ca 93 % her, gitt at hele gristen er basemalt. Det er høyt, men ikke uoppnåelig.


Og, hvordan beregner man effektivitet?

Nedenfor er et svar jeg skrev i en annen tråd. Husk at tallene for potensielt utbytte varierer litt mellom ulike malttyper, så for å være helt nøyaktig bør du finne dette tallet for hver enkelt maltsort.

Du trenger et tall for volum i gryten og målt SG ved samme tidspunkt.

I formelen nedenfor brukes volum og SG før kok, men så lenge målingene er tatt på samme tidspunkt i kokekaret vil resultatet bli det samme.


________________________________________________________


Hvis du ønsker å beregne meskeutbyttet ditt manuelt, kan du benytte følgende formel:

P = U * (296*M1 + 268*M2)/V

der

P er antall SG-poeng i vørteren (eksempel: SG 1,045 gir 45 poeng)
U er utbyttet
M1 er antall kg basemalt
M2 er antall kg spesialmalt
V er volumet av ferdig vørter ut av mesken, altså total vannmengde minus det som absorberes i masken.

Eksempel:

Du har brygget med 5 kg pale-malt (M1=5) og 0,5 kg spesialmalt (M2=0,5). Etter meskingen sitter du igjen med 30 L væske (V=30), med SG på 1,040 (P=40).

Stokker om på formelen for å beregne utbyttet direkte:

U = P*V / (296*M1+268*M2)

Fyller inn eksempeltallene:

U = 40*30 / (296*5 + 268*0,5) = 1200 / (1480 + 134) = 1200 / 1614 = 0,74
altså har du utbytte på 74% i dette eksempelet.


PS: Tallene for potensielt utbytte av basemalt og spesialmalt (hhv. 296 og 268) er hentet fra hukommelsen, og trenger ikke stemme, selv om jeg tror de er noenlunde riktige. De vil også variere mellom ulike malttyper. Tallene beskriver hvor mange SG-poeng du potensielt kan få av en kg malt i en liter vann. For sukker pleier 375 å gi et noenlunde fornuftig svar.
 
Hvis du, trådstarter, ikke har blitt offer for information overload ennå, kan jeg komme med litt til her. ;-)
Nettopp det jeg har, så har vært avlogga noen dager. Går på igjen med nytt mot nå!

Ser flere har kommentert OG jeg fikk ved brygging. Målte flere ganger, og er vel ganske sikker på at jeg leste av rett på skalaen.
Tolker at høy OG ikke har noen stor betydning for det endelige resultatet, men heller er positivt?
 
Ølet blir sterkere, hvis det er positivt. Alfasyren fra humla gir marginalt dårligere utbytte ved høyere OG, og hvis det gjærer godt ut vil du få et tynnere øl. Sterk pils er jeg ingen fan av, selv om maibock er godt, men da skal man ha en oppskrift dertil og ikke bare lage på slump :) Angående OGen din kan det være flere årsaker som har gitt målingen din. Temperatur, nøyaktighet på oechslevekta, maltmengde (kanskje der var mer enn 5.25 kilo i settet ditt).
 
Ølet blir sterkere, hvis det er positivt.

Vel, på en pils er vel ikke det målet mitt må jeg si. Kan styrken reduseres ved å flaske noe før den oppgitte gjæringstiden beskrevet i oppskrifta? Skal ta en FG måling nå til helga. Er ingen fare å tappe etter 12-13 dager istedet for 14, hvis FG er bra? Har forøvrig vært god fart i bøtta, det har bobla kontinuerlig i gjærlåsen.
 
Har snart min egen lille brygge-guide i denne tråden nå. Takk for gode svar og fine innspill! Hadde aldri sett for meg at ølbrygging var et så stort område. Er jo et eget fag!
 
Vel, på en pils er vel ikke det målet mitt må jeg si. Kan styrken reduseres ved å flaske noe før den oppgitte gjæringstiden beskrevet i oppskrifta? Skal ta en FG måling nå til helga. Er ingen fare å tappe etter 12-13 dager istedet for 14, hvis FG er bra? Har forøvrig vært god fart i bøtta, det har bobla kontinuerlig i gjærlåsen.
Du kan redusere med å tilsette vann. Reduserer alt annet også. men ett par liter, om nødvendig, går helt fint.
 
I tillegg til innkjøpte flasker har jeg samlet litt her og der. Mener å minnes å ha lest at klare flasker forringer ølet fortere? Har bare tatt vare på brune og grønne flasker, men benytter gjerne klare hvis det ikke går utover ølet.
 
I tillegg til innkjøpte flasker har jeg samlet litt her og der. Mener å minnes å ha lest at klare flasker forringer ølet fortere? Har bare tatt vare på brune og grønne flasker, men benytter gjerne klare hvis det ikke går utover ølet.
Både klare og grønne slipper igjennom lys som skader ølet.
 
I tillegg til innkjøpte flasker har jeg samlet litt her og der. Mener å minnes å ha lest at klare flasker forringer ølet fortere? Har bare tatt vare på brune og grønne flasker, men benytter gjerne klare hvis det ikke går utover ølet.

Her er en litt morsom utgreiing om hva som foregår i ølet ditt om du setter det i sola: What is Skunked Beer? | Skunked Beer Taste & Smell Guide

Så kan du jo lure på hvorfor i all verden bryggerier sender ut ølet sitt i klare eller grønne flasker. Forklaringen er at de bruker humlepreparater som ikke inneholder de stoffene som påvirkes av UV-strålene. Så altså: Don't try this at home:).

Hvis du veit at du kan oppbevare ølet ditt mørkt, og hvis du ikke skal servere det i hageselskap til sommeren, kan du sjølsagt bruke de grønne og klare flaskene.
 
Vel, da er FG måling utført. Havna på 1.018, mot oppskrifta som sier 1.010. Det er stille vann i gjærlåsen, og starter med flasking idag.

Smake på ølet allerede nå? Kan det gi en indikasjon på det endelige resultatet?
 
Smaker alltid på vørter/ølet. Får smakt litt fra (hydrometer)røret når jeg måler OG og FG. Mener selv at jeg får en indikasjon på hvordan det blir :D
 
Når det gjelder målingene dine på OG og FG, så har jeg erfart at det gjerne følger hverandre. Om det er hydrometeret som viser feil, eller om det har med mesketemperatur å gjøre skal ikke jeg uttale meg om. Bare registrerer at det av og til blir sånn :p
 
Smaker alltid på vørter/ølet. Får smakt litt fra (hydrometer)røret når jeg måler OG og FG. Mener selv at jeg får en indikasjon på hvordan det blir :D
Da skal jeg ta en liten trall senere idag.

Tok et bilde av ølet i gjæringskaret. Var noe ''grums'' på toppen. Håper dette er normalt?
Klarte ikke laste opp bilde her, da det var for stort. Lenke til docs:Presentasjon uten tittel
 
Tilbake
Topp