Traff ikke OG. Innvirker risskall?

Traff ikke forventet OG på 1059. Havna på 1044. Hvorfor??

De vanlige synderne for lav OG ser ikke ut til å være tilstede:

-Brukte Grainfather,med god resirkulasjon under mesk
-Mesket på 60 min på 68 grader, så mash out på 75 grader i 10 min.
-Koketid 60 min, og hopstand i 30 min fra 79 grader.

7,18 kg med malt og ris skall:

2,4 kg Pale malt
2.1 kg Wheat malt
1,5 kg Malted naked oats
0,5 kg Munic
200g Acidulated
200g Melanodin
200g Ris skall

85 gram humle stort sett som hop stand.


Tips mottas med takk! :)
 
Traff ikke forventet OG på 1059. Havna på 1044. Hvorfor??

De vanlige synderne for lav OG ser ikke ut til å være tilstede:

-Brukte Grainfather,med god resirkulasjon under mesk
-Mesket på 60 min på 68 grader, så mash out på 75 grader i 10 min.
-Koketid 60 min, og hopstand i 30 min fra 79 grader.

7,18 kg med malt og ris skall:

2,4 kg Pale malt
2.1 kg Wheat malt
1,5 kg Malted naked oats
0,5 kg Munic
200g Acidulated
200g Melanodin
200g Ris skall

85 gram humle stort sett som hop stand.


Tips mottas med takk! :)
Gikk skyllinga veldig fort med risskall i?
 
Erikraude, godt spørsmål. Ja det gikk veldig fort. Årsaken var det nok pga ris skallene. Men har skylling så stor effekt på OG? Og er det da et kjent problem med lavere OG når man benytter risskall siden skyllingen går raksere?
 
Erikraude, godt spørsmål. Ja det gikk veldig fort. Årsaken var det nok pga ris skallene. Men har skylling så stor effekt på OG? Og er det da et kjent problem med lavere OG når man benytter risskall siden skyllingen går raksere?
Ja, hvis vannet renner ”rett igjennom” malten, vil du kunne få redusert sukkerinnhold i vørteren. Kanskje ikke 15 poeng, men det kan være noe av forklaringen. Tilsetter en neve eller to når det er mye hvete/havre/ris/mais/rug i mesken. Fort gjort å bruke for mye. Traff du på vannmengden?
 
Har brygga en del med GF og synes ofte OG-en går ned når maltmengden nærmer seg 7 kg., særlig en god bestanddel av denne mengden er flaket havre/hvete. Som de andre sier så hjelper ikke den raske skyllingen heller. Har du pleid å treffe OG med maltmengde rundt 7 kg tidligere?
 
Takker for svar folkens! :)
Hektor: ja pleier alltid å treffe OG.
Holmentoppen: tror jeg traff på vannmengden. Kalkulatoren min sa det ihvertfall. :) Hvordan sjekker jeg?
 
Hektor: Jeg er med på at effektiviteten synker når man utfordrer med maks maltmengde, Det gjelder alle kompaktbryggere, tror jeg.

Ørnulf: Da er nok det på stell. Har lagt merke til at mange som brygger ferdige sett opplever lav OG. Det er nok fordi de tenker at et sett som er merket 25 liter skal kunne gi 25 liter ferdig øl – og dermed bruker for mye vann.
 
Hadde en lignende situasjon som deg en gang jeg lagde IPA og hadde glemt å meske ut og samtidig glemte å trykke ned topprista ned på maltsenga ved skylling. Alt vannet gikk fort gjennom og jeg sto med full vørtermengde på ca. samme som deg (1,040-45 ca.). Måtte kompensere med sukker.... Brygga samtidig som jeg og noen venner drakk forrige batch :confused:

Usikker på om jeg brukte risskall da.
 
Kverning har helt klart innvirkning. Men jeg reagerer på mengden risskall. 200 gram må jo være minst ti-femten never? Jeg pleier å ha i to-tre, og har god erfaring med det.

Her er det vel nokså åpenbart at det er skyllinga som har gått for fort? Det ser ut til å være et stadig tilbakevendende problem med maskiner med maltrør.

Kverningsgrad snakkes det stadig om, men den har liten betydning for utbyttet så lenge en bare tilpasser mesketid til kverningsgrad, dvs. mesker lenger hvis en har litt grov kverning.

Om en opplever store avvik i effektiviteten fra hva man burde forvente, så er det første man bør se på, skyllinga. Det skal veldig grove feil til for at feilen skal ligge i sjølve meskinga.
 
Sist redigert:
Her er det vel nokså åpenbart at det er skyllinga som har gått for fort? Det ser ut til å være et stadig tilbakevendende problem med maskiner med maltrør.
Har sett det samme, og bruker nå kun silbunn i stedet for maltrøret. Har mye bedre kontroll på skyllehastigheten, og det lille ekstraarbeidet med å måke ut mesken og rengjøring før kok tar jeg gjerne. ;)
 
Det er lettere å få jevne resultater ved batch-sparge når man har mye malt og mye risskall
 
Det er lettere å få jevne resultater ved batch-sparge når man har mye malt og mye risskall

Jeg har meska hveteøl med 70% hvete med batch sparge uten problemer. Uten risskall.

Men du mente kanskje å si at batchsparge er veien å gå om man ønsker jevne resultater? Det vil jeg tro stemmer.

Jeg vil jo påstå at batch sparge er veien å gå, uansett;).
 
Her er det vel nokså åpenbart at det er skyllinga som har gått for fort? Det ser ut til å være et stadig tilbakevendende problem med maskiner med maltrør.

Kverningsgrad snakkes det stadig om, men den har liten betydning for utbyttet så lenge en bare tilpasser mesketid til kverningsgrad, dvs. mesker lenger hvis en har litt grov kverning.

Om en opplever store avvik i effektiviteten fra hva man burde forvente, så er det første man bør se på, skyllinga. Det skal veldig grove feil til for at feilen skal ligge i sjølve meskinga.
Var vel egentlig det jeg mente - altså at skylling med MYE risskall fører til for rask skylling. Vet du er tilhenger av batch sparge, Finn, og det er greit, men jeg skyller kontinuerlig med "passende" gjennomstrømning, og er godt fornøyd med effektiviteten.
 
Var vel egentlig det jeg mente - altså at skylling med MYE risskall fører til for rask skylling. Vet du er tilhenger av batch sparge, Finn, og det er greit, men jeg skyller kontinuerlig med "passende" gjennomstrømning, og er godt fornøyd med effektiviteten.
Jeg overså mengden risskall i oppskriften. 200 g er enormt mye, og jeg er temmelig sikker på at de er synderen i dette tilfellet. Har selv opplevd dårlig effektivitet ved rask gjennomstrømming.

Batch sparge er tungvint for kompaktbryggere – og ikke noe praktisk alternativ. I oppsett med flere kjeler fungerer det sikkert utmerket.
 
Var vel egentlig det jeg mente - altså at skylling med MYE risskall fører til for rask skylling. Vet du er tilhenger av batch sparge, Finn, og det er greit, men jeg skyller kontinuerlig med "passende" gjennomstrømning, og er godt fornøyd med effektiviteten.

For all del; jeg mener ikke at det er et uunngåelig problem med disse maskinene, bare at det er mange som får det. Og det er mye mulig at årsaken til at så mange får problemer, ganske enkelt er at folk kjører i vei med brygginga uten å sette seg skikkelig inn i det lille man faktisk bør sette seg skikkelig inn i om man ønsker at brygginga skal gå greit. (NB! Dette er ingen moralsk pekefinger.)
 
Jeg overså mengden risskall i oppskriften. 200 g er enormt mye, og jeg er temmelig sikker på at de er synderen i dette tilfellet. Har selv opplevd dårlig effektivitet ved rask gjennomstrømming.

Batch sparge er tungvint for kompaktbryggere – og ikke noe praktisk alternativ. I oppsett med flere kjeler fungerer det sikkert utmerket.

Ekstremt bra, vil jeg si;).

Hvorfor er batch sparge tungvint - bortsett fra det opplagte at du må tappe den første runden over i ei bøtte, og så helle det tilbake, hvilket ikke er særlig krevende:). (Jeg spør fordi jeg veit for lite om disse maskinene, altså!)
 
Ekstremt bra, vil jeg si;).

Hvorfor er batch sparge tungvint - bortsett fra det opplagte at du må tappe den første runden over i ei bøtte, og så helle det tilbake, hvilket ikke er særlig krevende:). (Jeg spør fordi jeg veit for lite om disse maskinene, altså!)
Ikke så krevende – men tungvint og tidkrevende siden man ikke kan starte oppvarmingen i bøtta. Man må heise opp maltrøret og la det renne av seg, pumpe 1. avrenning over i en bøtte, fylle opp med nytt vann og la det stå. I mellomtiden har du tapt mye varme i bøtta. Disse maskinene er ikke akkurat overdimensjonert mtp. effekt – så det tar veldig lang tid å komme opp i kok ved batch sparge. Konstruksjonen er laget for kontinuerlig skylling – og på GF fungerer det eventyrlig godt om man gjør det riktig. Man starter oppvarmingen mot kok samtidig med skyllingen – og det sparer man mye tid på.
 
Tilbake
Topp