Skylling i bryggemaskin

Så ved en 29 liter total volum før koking som denne oppskriften sier, så hadde du brukt ~15 liter til mesking å så ~15 liter til skylling?

Kurt

Du må regne inn det volumet væske som blir med masken. 1 liter per kilo malt er vanlig. Så om du har 5 kilo malt, må du ha 19 liter til mesking og 15 til skylling.
 
Et lite tillegg om effektivitet: Brygghuseffektivitet er vanligvis å forstå som den prosenten av mulig sukkerutbytte som blir med til gjæringskaret. Dersom du tar med bunnfallet etter kok over i gjæringskaret, blir det ikke noe mer svinn etter mesking og skylling - sukkeret fordamper jo ikke under koking - og dermed vil brygghuseffektivitet være lik meskeeffektivitet.
 
Så ved en 29 liter total volum før koking som denne oppskriften sier, så hadde du brukt ~15 liter til mesking å så ~15 liter til skylling?

Kurt

Som Finn skriver, så må man starte med litt mer meskevann pga at malten absorberer noe. Jeg bruker grainfather sin kalkulator, som finnes på dem sine nettsider, da den stemmer bra for min del.
Men, er jo litt forskjell på bryggemaskinene, så her må man prøve seg frem, og måle alt av væske, til og med hva som blir igjen i maskinen etter overføring til gjæringskar.

Hvordan beregner du brygghus-effektivitet? Det er meskeeffektivitet som er det vanlige begrepet å forholde seg til, men den vil jo uansett være en god del høyere, så en brygghus-effektivitet på 72-75 er sikkert til å leve med.

Bruker beersmith til å lage oppskrifter, og der kommer det opp brygghus effektivitet også. Har ikke sett på meskeeffektiviteten, så den husker jeg ikke. Brygghuseffektivitet går vel på hvor mange liter vørter, på en viss OG, ifra enn viss mengde malt man ender opp med.
 
Et lite tillegg om effektivitet: Brygghuseffektivitet er vanligvis å forstå som den prosenten av mulig sukkerutbytte som blir med til gjæringskaret. Dersom du tar med bunnfallet etter kok over i gjæringskaret, blir det ikke noe mer svinn etter mesking og skylling - sukkeret fordamper jo ikke under koking - og dermed vil brygghuseffektivitet være lik meskeeffektivitet.

Kommer jo litt ann på avdamping, og som du sier hvor mye som blir igjen i systemet.
 
Avdamping har vel ikke noe å si. Sukkeret ligger igjen. Men uansett er brygghuseffektivitet er så uinteressant tall at folk som oppgir det i sine oppskrifter for kopiering burde vært lettere skutt.

Ja, du har vel rett ang avdamping. Men, det er vel brygghus effektivitet som oppgis i de aller fleste oppskrifter? Dette er vel fordi gitt sluttvolum i en oppskrift har vel mye og si på systemet?
 
Kommer jo litt ann på avdamping, og som du sier hvor mye som blir igjen i systemet.

Nei, avdampingen kommer ikke inn i bildet, siden sukkeret ikke fordamper. Så sukker forsvinner bare ut av regnskapet når det blir igjen væske som ikke tas med videre i prosessen.

I en brygemaskin skulle du i utgangspunktet få høy effektivitet fordi du ikke får noe svinn til meskekjelen, bare til masken. Jeg hiver to-tre liter med grumset væske som blir liggende igjen i meskekjelen etter meskinga, og etter at jeg har tatt ut masken. Det grumset blir normalt med i kokinga når du brygger på en maskin.

Hvis du så også tar med bunnfallet etter kokinga over i gjæringskaret, vil du få en brygghusefektivitet som er lik meskeeffektivteten.

Men de fleste lar vel være å gjære bunnfallet fra kokekjelen. Hvor mye dreier det seg normalt om i en Grainfather? (Det vil jo variere noe, og særlig med humlemengden.)
 
Det var vel å ta litt hardt i Miguel:)
Men at den kan variere mye vet jo alle.
Et lavt humlet svakt øl uten tørrhumle hvor grums går i bøtta, gir en helt annen brygghuseffektivitet
enn f eks en knallhardt humlet rug dobbel ipa hvor du kun har ren vørter i bøtta.
Tror det første kan dobbel så høy effektivitet. Minst dobbel, hvis det ikke får stå lenge før vørteren tappes.
 
Ja, du har vel rett ang avdamping. Men, det er vel brygghus effektivitet som oppgis i de aller fleste oppskrifter? Dette er vel fordi gitt sluttvolum i en oppskrift har vel mye og si på systemet?

Ja f.eks BYO og slikt oppgir brygghuseffektivitet. Det er helt tullete. Spes når de ikke oppgir hvor mye som blir lagt igjen til trub. Det er for at leseren skal slippe å tenke, men det er fortsatt tullete. Det eneste man trenger for å formidle en oppskrift er OG.. og så la leseren tenke litt. Ellers blir det feil uansett.
 
Ja, du har vel rett ang avdamping. Men, det er vel brygghus effektivitet som oppgis i de aller fleste oppskrifter? Dette er vel fordi gitt sluttvolum i en oppskrift har vel mye og si på systemet?

Nei, det er meskeeffektivteten som er det vanlige. Brygghuseffektiviteten inneholder to variabler til som du må forholde deg til når du beregner oppskriften din, nemlig avdamping og tap til kokekjelen, og er derfor så mye mer ubrukelig.
 
@Miguel har helt rett; det eneste du trenger, er egntlig OG. Du kan uansett ikke bruke en oppskrift direkte, du må tilpasse den til systemet ditt. (En grunn til at jeg ikke helt skjønner hvordan folk kan bruke sett og være helt happpy.)

Jeg oppgir likevel gjerne meskeeffektivteten når jeg legger ut en oppskrift. Den kan gjøre det litt enklere å starte den egne beregningen.
 
Brygghuseffektiviteten tar vel bare hensyn til svinn i systemet. Når det dampes av, øker sukkerkonsentrasjonen, og effektiviteten er jo det samme om du har 50 liter 1.050 før kok eller 25 liter 1.100 etter kok. Brygghuseffektivitet måles mot gjæringsvolum og ikke kjelevolum.
 
Ja f.eks BYO og slikt oppgir brygghuseffektivitet. Det er helt tullete. Spes når de ikke oppgir hvor mye som blir lagt igjen til trub. Det er for at leseren skal slippe å tenke, men det er fortsatt tullete. Det eneste man trenger for å formidle en oppskrift er OG.. og så la leseren tenke litt. Ellers blir det feil uansett.

Skal være enig at det er tullete når det kommer til å dele oppskrifter, jeg foretrekker selv malt mengde i prosent og gitt OG. Men, som jeg sier så har det vel med sluttvolum og gjøre. F.eks. alle 25 liter ølsett som blir solgt, burde vel vært 22-28 liter ølsett. For 25 liter er som regel gitt ved 75 % effektivitet.

Ser ikke noe feil med å bruke det i eget oppsett, da det gjør det veldig lett å treffe riktig volum med riktig OG. Det er jo denne verdien beersmith lar deg justere når man lager oppskrifter.
 
Skal være enig at det er tullete når det kommer til å dele oppskrifter, jeg foretrekker selv malt mengde i prosent og gitt OG. Men, som jeg sier så har det vel med sluttvolum og gjøre. F.eks. alle 25 liter ølsett som blir solgt, burde vel vært 22-28 liter ølsett. For 25 liter er som regel gitt ved 75 % effektivitet.

Ser ikke noe feil med å bruke det i eget oppsett, da det gjør det veldig lett å treffe riktig volum med riktig OG. Det er jo denne verdien beersmith lar deg justere når man lager oppskrifter.
Ølsetta er som oftest beregna på 25 liter etter kok. Så kommer det an på om du bruker humlepose og klemmer på de, om du bruker motstrømskjøler og slanger og får tap der, og hvor kresen du er på trub i gjæringskaret.
 
Ølsetta er som oftest beregna på 25 liter etter kok. Så kommer det an på om du bruker humlepose og klemmer på de, om du bruker motstrømskjøler og slanger og får tap der, og hvor kresen du er på trub i gjæringskaret.

Ja, du har vel rett i det, har bare alltid trodd 75% var brygghuseffektivitet. Får bare bite i det sure eplet, og si at jeg nok en gang tok feil... MEN, for egendel vil jeg fortsette og bruke brygghuseffektivitet på 72%, som tilsvarer en meskeeffektivitet på 78,3% i mitt system. Vil selvsagt ikke oppgi disse prosentene ved deling av oppskrifter, noe jeg forsåvidt aldri har gjort, spesielt ikke til Miguel :p

Det hele ble veldig offtopic.

Edit: redigert meskeeffektivitet
 
Sist redigert:
Ja, du har vel rett i det, har bare alltid trodd 75% var brygghuseffektivitet. Får bare bite i det sure eplet, og si at jeg nok en gang tok feil... MEN, for egendel vil jeg fortsette og bruke brygghuseffektivitet på 72%, som tilsvarer en meskeeffektivitet på 83,7% i mitt system. Vil selvsagt ikke oppgi disse prosentene ved deling av oppskrifter, noe jeg forsåvidt aldri har gjort, spesielt ikke til Miguel :p

Det hele ble veldig offtopic.
I forhold til skylling så er ikke brygghuseffektivitet relevant nei. Det er som andre har nevnt meskeeffektivitet. Det er meskeeffektivitet du må gå ut fra når du skal dimensjonere mengde malt og humle. Brygghuseffektiviteten vil variere etter oppskrifter. En SMASH pils med Saaz vil du få dårlig brygghuseffektivitet på grunn av mengde humle i kjelen, ofte 6-8 gram/liter totalt. Da taper man fort fem liter i humlesalat i bunn. Men en stout der du bruker Summit, Warrior eller anna høyalfahumle så holder det kanskje med 30 gram totalt og kun bitterhumle. Med en humlesil eller pose så vil du få tilnærmet sluttkokvolum til gjæring.
 
I mitt hode er betegnelsen brygghuseffektivitet helt pling-i-bollen på det det menes. For meg burde denne bety "hvor mange liter øl man får ut av ferdig vare (altså som sendes ut av huset) kontra det man potensielt kunne fått ... Men meg om det :)
 
Ja, du har vel rett i det, har bare alltid trodd 75% var brygghuseffektivitet. Får bare bite i det sure eplet, og si at jeg nok en gang tok feil... MEN, for egendel vil jeg fortsette og bruke brygghuseffektivitet på 72%, som tilsvarer en meskeeffektivitet på 83,7% i mitt system. Vil selvsagt ikke oppgi disse prosentene ved deling av oppskrifter, noe jeg forsåvidt aldri har gjort, spesielt ikke til Miguel :p

Det hele ble veldig offtopic.

Tja - skylling og meskeeffektivitet henger i alle fall sammen. Og skyllingen er det momentet i bryggeprosessen der vi antakelig vanligvis påvirker effektiviteten mest gjennom å gjøre ting riktig eller galt.
 
Tja - skylling og meskeeffektivitet henger i alle fall sammen. Og skyllingen er det momentet i bryggeprosessen der vi antakelig vanligvis påvirker effektiviteten mest gjennom å gjøre ting riktig eller galt.

Ja, du har rett i det, og som jeg sier i forrige post, så har jeg en meskeeffektivitet på ca. 78,3%. Noe jeg skulle ha opplyst langt tidligere i posten, der jeg sier hvordan jeg skyller.

Edit: redigert meskeeffektivitet
 
Sist redigert:
Ja, du har rett i det, og som jeg sier i forrige post, så har jeg en meskeeffektivitet på ca. 78,3%. Noe jeg skulle ha opplyst langt tidligere i posten, der jeg sier hvordan jeg skyller.

Edit: redigert meskeeffektivitet

Akkurat. Og siden det er ganske lavt - jeg mener det er folk her som får oppmot 90% på GF - så er nok ikke din metode optimal. Det betyr ikke at du "bør" gjøre noe med den, bare at det er greit at andre veit at det ikke er optimalt å gjøre på din måte - om de nå ønsker å få mest mulig ut av maltet sitt.
 
Tilbake
Topp