Lab-Kveik vs "Original" Kveik?

Har aldri brygget med kveik før. Har egentlig ikke vært spes interessert i det. Men for en tid siden så var jeg i Hornindal "Hònndal" for de lokale (bommet kanskje med retningen på apostrofen?) Uansett, skjønte ikke hvor vi skulle før jeg så på kartet og så det var Hornindal, og da var det eneste jeg tenkte på "Kveik".

Noen som har sammenligningsgrunnlag mellom kveikene man får sendt rundt i posten her i norge, og "samme" stammer som er fra lab?
 
Ikke på bloggen hans, fant ikke det i farten. Han har noen kommentarer på denne posten på Facebook.
Kveik

Og så er der en del info her:
Kveik

Edit: her fant jeg posten der han sammenligner Hornindal original versjon og renset versjon.
Kveik testing
 
@Miguel

Det du får "får sendt rundt i posten her i norge" er som oftest "the real stuff", i alle fall er det delt fra originalbryggeren i x antall ledd, frem til du får det.
Det du får fra lab er 1 eller flere reine gjærstammer som er isolert ut fra kulturen i en kveik.
@Svein Arild har vel mye som er så få ledd som mulig fra kildene.

Så må du selv bestemme hva du vil ha, lab-gjær eller kveik.
 
@Miguel

Det du får "får sendt rundt i posten her i norge" er som oftest "the real stuff", i alle fall er det delt fra originalbryggeren i x antall ledd, frem til du får det.
Det du får fra lab er 1 eller flere reine gjærstammer som er isolert ut fra kulturen i en kveik.
@Svein Arild har vel mye som er så få ledd som mulig fra kildene.

Så må du selv bestemme hva du vil ha, lab-gjær eller kveik.

Ja, du poengterte vel grunnen til at jeg spør.

Har satt ei veninne fra Stryn (20 min fra honrindal) på saken iallefall til å bringe meg "the real stuff". Mye av det som blir delt videre er vel gjennom fermenteringer med humle, div temperaturer osv?
 
Ja, du poengterte vel grunnen til at jeg spør.

Har satt ei veninne fra Stryn (20 min fra honrindal) på saken iallefall til å bringe meg "the real stuff". Mye av det som blir delt videre er vel gjennom fermenteringer med humle, div temperaturer osv?
Både ja og nei. Mange som brygger tradisjonelt med det også (jeg for eksempel).
 
Kveik har ofte blitt ‘mishandlet’ gjennom generasjoner. Det tar ikke mye kjærlighet fra en hjemmebrygger før den vil utvikle seg annerledes.
Tror flere av dem som ble spredt fra brygger til brygger i starten, er langt fra originalen.
Flere er imidlertid få steg fra kilden
 
Noe så enkelt som endring av rutiner for høsting kan påvirke sammensetningen i kveiken raskt, spesielt hvis du har en kveik med bakterier. Se Farmhouse yeast registry, og sjekk om det finnes info om når / hvordan kveiken du bruker høstes.


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
@Miguel

Det du får "får sendt rundt i posten her i norge" er som oftest "the real stuff", i alle fall er det delt fra originalbryggeren i x antall ledd, frem til du får det.
Det du får fra lab er 1 eller flere reine gjærstammer som er isolert ut fra kulturen i en kveik.
@Svein Arild har vel mye som er så få ledd som mulig fra kildene.

Så må du selv bestemme hva du vil ha, lab-gjær eller kveik.
Ja, det var/er i flere år organisert "vandrekveik", der man på Facebook kunne melde seg interessert i bestemte kveiker, og så kunne man etterhvert høste selv og bidra til å spre "det gode budskapet". Dessverre forlot en av ildsjelene, William Holden, oss alt for tidlig. Etter det har vel spredningen vært mindre organisert, men fortsatt er det mange muligheter for å få tilsendt kveik på denne måten gjennom en av kveikgruppene på Facebook.

Man kan kanskje snakke om original kveik, men om man har studert fenomenet en stund, så vet man at tradisjonell ølbrygging i Norge alltid har lånt gjær av hverandre. Gjæren (kveiken) på en gård kunne bli dårlig, og da lånte man gjerne med seg gjær når man besøkte en annen gård. Det er en spennende arv å videreføre. Ølbryggingen har nok fått for mye vitenskapelig støtte til at gamlemåten vil være den foretrukne mainstreammetoden for ølbrygging. Dette vil nok gjøre at kveik uansett vil utvikle seg annerledes enn den har gjort tidligere.

Jeg har tatt utgangspunkt i lab-gjær (Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik), og har brygget med og gjenbrukt denne i et par år nå. Nylig fikk jeg tilsendt ekte "vandrekveik" via en som tilbød på Facebook, og har akkurat satt en liten testoppdyrking av "ekte" Gjerneskveik og Skarekveik. Det blir spennende. Jeg vurderer å gjøre en 2-4 veis splittbatch basert på disse, min gjenbrukte og kanskje en W-34/70 eller US-05. Den store utfordringen er at de ulike gjærtypene (også ulike kveikene) har ulike temperaturbehov. Jeg må vurdere hvordan jeg skal få til det.
 
Kveik har ofte blitt ‘mishandlet’ gjennom generasjoner. Det tar ikke mye kjærlighet fra en hjemmebrygger før den vil utvikle seg annerledes.
Tror flere av dem som ble spredt fra brygger til brygger i starten, er langt fra originalen.
Flere er imidlertid få steg fra kilden
Jeg tror all kveik har blitt behandlet så godt man kan ut fra kjent kunnskap. Fordelen med moderne hjemmebrygging er at rensligheten sannsynligvis er mye bedre enn i gamle bekkebaserte uthusbryggerier på gårdene. Det gir utgangspunkt for mindre grad av tilsig av "uhumskheter" som villgjær og bakterier, og sjansen er stor for at original"besetningen" er inntakt. Den største utfordringen er nok multistrain-kveik, der endrede bryggeforhold kan endre "maktbalansen" mellom de ulike strains i kveiken.

Så jeg er delvis enig med deg. Det vil nok fort oppstå endringer i sammensetningen, men jeg tror det helst handler om forholdet mellom bestanddelene i originalkveiken. Jeg tror det i liten grad handler om at det kommer inn nye bakterier eller gjærtyper om vi snakker samvittighetsfulle hjemmebryggere.
 
Tilbake
Topp