Coldcrash uten å suge inn O2

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg gjør det ganske enkelt når jeg gjør ColdCrash (CC) på et øl på slutten av gjæringen.
Jeg har klar en Sodastream flaske med CO2 og et rør på enden som passer i pakningen der gjærlåsen står.
Så tar jeg ut gjærlåsen og stapper røret på plass i pakningen.

Jeg kjører så inn litt CO2 etterhvert som gassen i tomrommet over ølet krymper mens som temperaturen synker.
Kjører såpass mye at lokket får en bule oppover, men ikke så mye at det er fare for at lokket spretter av eller at øl presses ut mellom pakningen rundt kranen.
Noen timer senere, 4-8 timer, buler lokket nedover. Da tilfører jeg litt CO2 til til lokket buler opp igjen.
Dette gjør jeg en 3-4 ganger i løpet av CC.

Jeg syns dette er mye enklere enn å styre med allslags oppsamling av CO2 produsert under gjæringen.

2019-06-23 13.26.26.jpg
 
Sist redigert:
Jeg gjør det ganske enkelt når jeg gjør ColdCrash (CC) på et øl på slutten av gjæringen.
Jeg har klar en Sodastream flaske med CO2 og et rør på enden som passer i pakningen der gjærlåsen står.
Så tar jeg ut gjærlåsen og stapper røret på plass i pakningen.

Jeg kjører så inn litt CO2 etterhvert som gassen i tomrommet over ølet krymper mens som temperaturen synker.
Kjører såpass mye at lokket får en bule oppover, men ikke så mye at det er fare for at lokket spretter av eller at øl presses ut mellom pakningen rundt kranen.
Noen timer senere, 4-8 timer, buler lokket nedover. Da tilfører jeg litt CO2 til til lokket buler opp igjen.
Dette gjør jeg en 3-4 ganger i løpet av CC.

Jeg syns dette er mye enklere enn å styre med allslags oppsamling av CO2 produsert under gjæringen.

Vis vedlegget 40912
Jeg synes nå denne er mye bedre da? Bare å fylle den opp med noen liter Co2 fra sodastreamflaska, og plugge den i hullet til gjærlåsen når man starter coldcrash. Trenger ikke stadig ettersyn/påfyll med denne:
Vanndunk, kompakt 10 l | Clas Ohlson
 
Vi har skaffet oss denne her: CO2 Harvester Kit - Norcal

CO2-flasker bør forresten ikke brukes liggende (eller opp ned) -- det er en fare for at flytende CO2 kan komme inn i gjæringskaren din og ekspanderer der, slik at du i verste fall kan få en eksplosjon. Risikoen er nok litt mindre når du bruker plastkar enn når du har mer lukkede beholdere, som koniske tanker, Cornelius-fat osv.
 
CO2-flasker bør forresten ikke brukes liggende (eller opp ned) -- det er en fare for at flytende CO2 kan komme inn i gjæringskaren din og ekspanderer der, slik at du i verste fall kan få en eksplosjon. Risikoen er nok litt mindre når du bruker plastkar enn når du har mer lukkede beholdere, som koniske tanker, Cornelius-fat osv.

Godt poeng.
Men slik jeg bruker flasken her så er den stengt når den ligger i døren.
Jeg åpner bare opp littegrann for å etterfylle CO2 i headspace 3-4 ganger under CC, og da holder jeg flasken i hånden stående rett vei.
 
Her er noen bilder fra hvordan jeg gjorde det i går. Ikke CC, men tapping av 10L (av30L) som også skaper undertrykk.
360b757799b9a0c5ba78b101ecb36bce.jpg
9f87ebc9a772d05cce2eb03e19f4fa72.jpg
16f30fd91a6479a6987df538a20fa0a8.jpg

Siste er fylling av ballongen fra CO2-flasken
 
Jeg gjør det ganske enkelt når jeg gjør ColdCrash (CC) på et øl på slutten av gjæringen.
Jeg har klar en Sodastream flaske med CO2 og et rør på enden som passer i pakningen der gjærlåsen står.
Så tar jeg ut gjærlåsen og stapper røret på plass i pakningen.

Jeg kjører så inn litt CO2 etterhvert som gassen i tomrommet over ølet krymper mens som temperaturen synker.
Kjører såpass mye at lokket får en bule oppover, men ikke så mye at det er fare for at lokket spretter av eller at øl presses ut mellom pakningen rundt kranen.
Noen timer senere, 4-8 timer, buler lokket nedover. Da tilfører jeg litt CO2 til til lokket buler opp igjen.
Dette gjør jeg en 3-4 ganger i løpet av CC.

Jeg syns dette er mye enklere enn å styre med allslags oppsamling av CO2 produsert under gjæringen.

Vis vedlegget 40912


Tenkte jeg skulle prøve din løsning @LarsUlv, men mangler regulatoren.
Men kom på at jeg kan da bruke hele Sodastreamen og ikke bare flaska :D

Enkelt å etterfylle med den.

received_1283649278466255.jpeg
 
Sist redigert:
Jeg testet @msevland sin metode på forrige brygg, og da var vel to fat gjennomblåst på et par-tre SG-poeng mener jeg. På et helt gjæringsforløp kan du sikkert purge hele cornelius-stallen gjetter jeg på. Men det blir et ørlite mottrykk som jeg ikke vet hvordan gjæren liker. Litt mindre esterproduksjon kanskje, særlig tidlig i forløpet?
 
Jeg testet @msevland sin metode på forrige brygg, og da var vel to fat gjennomblåst på et par-tre SG-poeng mener jeg. På et helt gjæringsforløp kan du sikkert purge hele cornelius-stallen gjetter jeg på. Men det blir et ørlite mottrykk som jeg ikke vet hvordan gjæren liker. Litt mindre esterproduksjon kanskje, særlig tidlig i forløpet?
Ok, så trikset er ihvertfall å vente til stormgjæringen er ferdig?
 
Som AndyHagen. Tømte 19L på 30 min sist. Plasserte da fat 1 på en stol slik at tyngdekraften spilte på lag
 
Dette må jeg teste en gang. Tenker jeg kanskje også fikser et manometer slik at jeg kan se trykket på gjæringssiden.
 
Tilbake
Topp