Modifisering av kokekjele fra Netthandelen

Hvordan har dere som bruker DS18B20 temperatursensor løst det? Jeg har en Netthandelen-kjele (den uten pumpe) som jeg skal bruke ESP8266 med BrewManiac på. Jeg har testet at det funker, men det eneste som hindrer meg nå er hvor jeg skal putte temperatursensoren. Tenkte først å bruke thermowell til den originale temperatursensoren, men til og med DS18B20 med "transistorkropp" (TO92 formfaktor) er for stor for den.

Jeg kunne kanskje ha modifisert BrewManiac-koden til å støtte den originale temperatursensoren (NTC?) men den sensoren klarte jeg å ødelegge under demontering, ved hjelp av sleggemekanikk og pølsefingre.

Det hadde vært svært delikat å kunne få alt av teknikk på undersiden, så jeg håper i utgangspunktet på å få til noe som ikke krever dypp-sensor eller montering i sidevegger.

Er det for eksempel noen som kjenner til thermowell på det store internett med svært kort stuss, som kan huse en standard DS18B20, enten typen med hylse eller TO92?
 
Jeg klarte ikke å finne liten nok thermowell når jeg holdt på med ombygging.
Så jeg festet sensoren i et t-stykke i utgangen, før pumpa.

Etterpå har jeg sett at Grainfather har en nokså liten en, men den blir vel for stor den også?
Grainfather Probe Cover


Hvis du vil gå over til NTC så finnes det komplette sensorer i korte thermowells.
NTC 3435 10K Thermistor Temperature Sensor M8 Thread Probe Cable 2/3m Waterproof | eBay

Takk for svar! Jeg har faktisk nettopp fått den Grainfather-komponenten i posten, da jeg kjøpte en Connect-boks fra et konkursbo. Den er tiltenkt en annen bryggemaskin (Viktig med flere parallelle prosjekter, så ingen blir helt ferdige). Har faktisk ikke tenkt på at den proben kanskje kan brukes til å montere i bunnen. Skal sjekke det når jeg kommer hjem i kveld. Øyemål ut fra hukommelsen sier meg at den mest sannsynlig er for stor.

edit: Jeg så denne for en stund siden: Fattigmanns termoføler

Det som har hindret meg fra å gjøre det på den måten er at jeg ikke har verktøy for å få bora gode vertikale hull, og heller ikke ønsker å kjøpe meg et radialbor for den ene oppgaven. Men nå har jeg lagt prosjektet til side X antall ganger og googla meg skakk etter gode masseproduserte løsninger, så jeg innser nå at jeg bare burde brukt tiden på å implementere Frank sin løsning i stedet.
 
Sist redigert:
Er det for eksempel noen som kjenner til thermowell på det store internett med svært kort stuss, som kan huse en standard DS18B20, enten typen med hylse eller TO92?

Jeg har brukt en PT100 probe der jeg fjerne innmaten med et bor i rett dimensjon. Du kan file ned en DS18B20 ganske mye, iallefall 1 mm rundt, så da er det kanskje håp at den passer inn i den proben du har.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt en PT100 probe der jeg fjerne innmaten med et bor i rett dimensjon. Du kan file ned en DS18B20 ganske mye, iallefall 1 mm rundt, så da er det kanskje håp at den passer inn i den proben du har.
Det er interessant! Skal teste litt rundt det
 
Det funka flott! Måtte file helt inn til kobberet på sidene, men det lot seg gjøre. Tok et bilde, men der vises ikke temp.sensoren, så sier kanskje ikke så mye. Det ble tatt etter et par timer med lodding i ugunstig sittestilling, så var gira på å bli ferdig. Dermed gav jeg fort opp når bildene ikke ble som de skulle. Dere får bare stole på at jeg taler sannhet.

Da beina på denne spesifikke sensoren har blitt utsatt for mye bøying klarte jeg å knekke av ene beinet under lodding, så jeg må gjøre det på nytt. Det gjør i grunn ikke noe, da den har blitt utsatt for mye bøying, filing, pussing, stapping og banning, så det er nok greit å ta en ny en når jeg nå vet hvordan det skal gjøres. Har fortsatt 4 sensorer og dermed 4 forsøk igjen før jeg gir opp.

Problemet nå blir å få plass til både sensor og ferdig lodda/krympestrømpa bein, men det er fremtidens sorg.

Som dere ser av bildet så tar det en stund før en godt isolert leilighet i en høyere etasje kjøler seg ned etter en hetebølge. I går var det 15 grader utendørs og 27 grader innendørs. Testa på ESP8266 med en umodifisert sensor i tillegg, samt dobbeltsjekka med et innetermometer, så den temperaturen er riktig. Det var nå en skulle brygga med kveik!

IMG_1014 (1).jpg
 
Her er et par bilder av den nedfilte (med avknekt bein) sammen med en urørt, for sammenligning. Hadde vært mulig å ta mer på langsidene, og sikkert mer på kortsidene også, men stoppa idet den passa.
IMG_1020.jpg IMG_1021.jpg
 
Dagens tips: Lodd ledning på beina og sett på krympestrømpe FØR pussing. Det var mye enklere å få til, og pussing gikk mye lettere når jeg hadde noe mer å holde i. Det hjalp også at jeg fant fram en Dremel jeg har hatt liggende, som jeg impulskjøpte for 4 år siden for å file ned noen skarpe stålkanter. Den har ligget ubrukt siden den gang, men nå fikk jeg endelig bruk for den igjen.

Jeg blir fort oppslukt i det jeg holder på med, og er derfor elendig til å ta bilder underveis. Kunne aldri blitt influencer. Men nå er jeg et steg nærmere noe skikkelig. Alt utenom SSR er testet og montert tilbake i bryggemaskinen, så det eneste som gjenstår er å teste varmekilder og SSR en siste gang (den funka når jeg fikk verifisert koden på en svært provisorisk montert måte) før den monteres fast i maskinen.

Hvordan har folk festet SSR på denne maskinen? Er kjøleribba såpass temperert på bunnen at den kan monteres på plastsokkelen, eller burde jeg montere den i godset?
 
Jeg bygget om ett par sånne med pid og SSR under kjelen, har slutta med det for det blir fort for varmt for pid, SSR bør tåle det. Laga en tråd om det om jeg ikke husker feil
 
Jeg bygget om ett par sånne med pid og SSR under kjelen, har slutta med det for det blir fort for varmt for pid, SSR bør tåle det. Laga en tråd om det om jeg ikke husker feil
Anbefaler du å putte SSR og kontrolleren i en ekstern boks i tilfelle? Setos/Rex el.l.? Har en slik Netthandelen med 5-graders intervall.
 
Anbefaler du å putte SSR og kontrolleren i en ekstern boks i tilfelle? Setos/Rex el.l.? Har en slik Netthandelen med 5-graders intervall.

Nå er ikke jeg Chiefen, som du spurte. Men jeg ville absolutt gjort det. Du holder det separert, og hvis bryggeren dauer, så har du det fortsatt modulært.
 
Anbefaler du å putte SSR og kontrolleren i en ekstern boks i tilfelle? Setos/Rex el.l.? Har en slik Netthandelen med 5-graders intervall.
Ja på alle måter vil jeg det... det blir fryktelig varmt inni der... og plastikk, loddinger og elektronikk er ikke så glad i varme...
Har selv setos, rex og auberin pidder... setosen er den jeg liker best, rex er enklest... Auber lever sitt eget liv... forstår meg rett og slett ikke på den.
 
Tilbake
Topp