KegLand med ny can seamer

Jeg plukket opp et tips av en kar på Face...valse 1 justeres til 0,7mm på X og 0,05mm på Y.........så nå overelapper den mye og det ser foreløpig ut til å være tett! Valse 2 på anbefalte mål. Må ha bladsøker og 19mm pipe i tillegg til fastnøkkel og unbrako som fulgte med
 
Jeg plukket opp et tips av en kar på Face...valse 1 justeres til 0,7mm på X og 0,05mm på Y.........så nå overelapper den mye og det ser foreløpig ut til å være tett! Valse 2 på anbefalte mål. Må ha bladsøker og 19mm pipe i tillegg til fastnøkkel og unbrako som fulgte med
Bekrefter at dette funker snus.
 
Hei
Vi karbonerer på fat med co2. Fikk boksmaskinen i forrige uke. Er det bare å tappe på boks med en gang det er karbonert, eller vil dere moden det
 
Fikk satt av litt tid til testing av boksemaskin i helga, fulgte guiden som tidligere er linket til her. Synes det var litt vrient å se overlappingen (kappet boks med manuell baufil, og varmgang/grader gjorde det noe vanskelig å se detaljer på overgang boks/lokk), men ut fra min vurdering var i hvert fall min maskin "plug & play". Testet med en boks vann også, og den er nå tilsynelatende potte tett :)

Blir muligens litt tapping med øl i løpet av uka ;)
 
Det å klare å justere denne maskinen er visst totalt utenfor min kapasitet å klare. Har satt noen gode timer og jukket nå, og jeg er tydeligvis både blind, dum og uten annet enn tomler på hendene.
Var det noen som fikk med seg at dette var nødvendig når vi bestilte? Føler meg litt svindlet. I tillegg til at jeg føler meg totalt hjelpeløs. Nedsiget etter å ha gledet seg så lenge er som om nissen hadde droppet huset vårt når jeg var fem [emoji31][emoji31][emoji31][emoji31]
 
Jeg sliter med det samme. Jeg har fulgt instruksen og jeg har fulgt andre mål på 2.rulla. Jeg er fryktelig nærme, men det hjelper jo fint lite når boksen(e) ikke blitt tett.

Sendte nettopp en mail til bryggselv hvor jeg handlet fra med spm om bistand/hjelp om å få justert inn maskineriet.
 
Jeg sliter med det samme. Jeg har fulgt instruksen og jeg har fulgt andre mål på 2.rulla. Jeg er fryktelig nærme, men det hjelper jo fint lite når boksen(e) ikke blitt tett.

Sendte nettopp en mail til bryggselv hvor jeg handlet fra med spm om bistand/hjelp om å få justert inn maskineriet.

Jeg bor i Bergen, så virker uoverkommelig å då hjelp av de. Vurderer bare å sende den tilbake om jeg ikke får det til i morgen. For alt jeg vet kan det jo være jeg ikke bruker bladføleren rett en gang.
 
Jeg bor i Bergen, så virker uoverkommelig å då hjelp av de. Vurderer bare å sende den tilbake om jeg ikke får det til i morgen. For alt jeg vet kan det jo være jeg ikke bruker bladføleren rett en gang.
Jeg satset også på plug &play
Det å klare å justere denne maskinen er visst totalt utenfor min kapasitet å klare. Har satt noen gode timer og jukket nå, og jeg er tydeligvis både blind, dum og uten annet enn tomler på hendene.
Var det noen som fikk med seg at dette var nødvendig når vi bestilte? Føler meg litt svindlet. I tillegg til at jeg føler meg totalt hjelpeløs. Nedsiget etter å ha gledet seg så lenge er som om nissen hadde droppet huset vårt når jeg var fem [emoji31][emoji31][emoji31][emoji31]
Jeg òg tenkte at dette var plug&play, og ofret 3 liter av en amber jeg var sånn halvveis fornøyd med. To bokser ble bra mens fire gikk så ølet spruta. Da måtte jeg ty til bruksanvisningen og oppdaget at ene rulla var way off (skjønte forsåvidt at noe var galt når den ene defekte boksen delte seg rett under sømmen når jeg skulle åpne den). Justerte etter anvisning med skyvelær og bladføler og har havnet innafor ihht instruksen. Men det skal sies at utformingen på valsene er en liten utfordring mtp bladføleren (det er enklere på tennplugger). Men om det blir suksess eller ikke vites ikke før i morra. Da tenkte jeg å prøve meg på noen 0.33 bokser med steamer. Det er vel også viktig å finne rett trykk/tid på spaken innbiler jeg meg..

edit; btw, de bildene du la ut tidligere i tråden, har den ene rulla tatt runden sin 2cm ned på boksen? Det skal vel ikke være mulig med de justeringsmulighetene jeg har ihvertfall.
 
Sist redigert:
Ser det er flere som har problem. Min var i utgangspunkt greit justert, men har valgt å sjekke og endte opp med å justere noe på valse 1 og ikke minst høyden.

Justering: Fjern deksel og legg maskinen på ryggen, da kommer du greit til. Pass på følgende når du justerer inn målene, valse 1 er den til venstre når du ser forfra. Ellers kan ting lett forskyve seg når det strammes til etter måling med bladmåleren. Jeg strammet mutterne slik at jeg akkurat klarte å justere med umbrako, og holdt i tilleg med umbrakoen mens jeg etterstrammet mutter. Høyden justerte jeg slik at boksen tar oppi toppen, med en liten ekstra turn for å gi litt motstand. Bulker boksen seg er det for stramt, jeg opplevde at små bulker ga en ujevn søm.

Boksing: Fest maskinen til en plate/bord, det er festeklipps under som løsnes med umbrako. Jeg brukte skrutvinger for å holde maskinen på plass. Bokser og lokk i starsan. Fyll i øl og sett boksen med lokk inn og stram opp slik at boksen låses. Start maskin og dytt straks spaken helt bakover, husk å bruke litt kraft for å lage tett søm. Derfor lurt å feste maskinen. Gjenta en gang til bakover, dvs to ganger bakover. Gjør så to ganger fremover, husk å bruke litt kraft denne veien også. Skru av og ta ut boksen.
 
@AtleR Hvilke mål/tall brukte du da på valsene?
Jeg har til nå brukt de som står i instruksjonen, samt de målene som er tipset opp tidligere i tråden. Valse 1 justeres til 0,7mm på X og 0,05mm på Y.
Jeg tror jeg skal prøve med 0,6mm i stedenfor siden jeg får lokkene nesten tette med de tallene.

Jeg fant forøvrig en video som kanskje er litt med forklarende enn kun bilder.
 
Kan noen ta et bilde av hordan de måler med bladføleren? Bare sånn at jeg får sjekket at jeg ikke er lobotomert?
 
Kan noen ta et bilde av hordan de måler med bladføleren? Bare sånn at jeg får sjekket at jeg ikke er lobotomert?

Du kan legge sammen blader slik at summen av de bladene utgjør tykkelsen du er ute etter. F.eks 0.05 og 0.2mm = 0.25mm. Hvis det er det du tøyser med så er du ikke førstemann iallefall.
 
@AtleR Hvilke mål/tall brukte du da på valsene?
Jeg har til nå brukt de som står i instruksjonen, samt de målene som er tipset opp tidligere i tråden. Valse 1 justeres til 0,7mm på X og 0,05mm på Y.
Jeg tror jeg skal prøve med 0,6mm i stedenfor siden jeg får lokkene nesten tette med de tallene.

Jeg brukte de som står i instruksjonen, men gikk for 0,7mm på valse 1 som flere har tipset om. Jeg kan ikke gå ned til 0,6mm hos meg, da vil lokket ikke komme under toppen på valsen.

Se video hvordan valse 1 og 2 treffer når jeg har boks med lokk i maskinen. Muligens lettere å justere med boks en med bladmål. Vil anta valse 1 bør komme så tett på lokket som mulig, men slik at toppen ikke tar i lokket.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp