Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Jef har fortalt meg at Saison d'Erpe-Mere var det første ølet han brygget, og at det i utgangspunktet var brygget for å komme nærmest mulig Saison Dupont, som han holder for verdens beste saison. Da han begynte å bli fornøyd med resultatet (etter en del batcher) tok han med seg en flaske til Dupont og lot dem smake. "It is nice" var svaret han fikk, og da var han ganske så fornøyd.

Som jeg skulle sagt det sjøl:p.
 
Jef har fortalt meg at Saison d'Erpe-Mere var det første ølet han brygget, og at det i utgangspunktet var brygget for å komme nærmest mulig Saison Dupont, som han holder for verdens beste saison. Da han begynte å bli fornøyd med resultatet (etter en del batcher) tok han med seg en flaske til Dupont og lot dem smake. "It is nice" var svaret han fikk, og da var han ganske så fornøyd.

Så de svarte på engelsk? [emoji2957][emoji3060]
 
Jef har fortalt meg at Saison d'Erpe-Mere var det første ølet han brygget, og at det i utgangspunktet var brygget for å komme nærmest mulig Saison Dupont, som han holder for verdens beste saison. Da han begynte å bli fornøyd med resultatet (etter en del batcher) tok han med seg en flaske til Dupont og lot dem smake. "It is nice" var svaret han fikk, og da var han ganske så fornøyd.

Så det du sier her er at man burde heller prøve å brygge noe som ligner på Dupont? :p
 
Siden Saison Dupont er omtalt, her er en liten artikkel om den med oppskrift:

Belgian Saison in the Style of Saison Dupont Recipe

Edit: smekk på lanken til meg for å rote til en ellers relativt ren tråd.

Tja, i og med at Duponts øl var målet for Glazen bør i alle fall den oppskrifta der kommenteres. Den tror jeg er langt unna, basert på det som står under "Grist formulation" i Farmhouse Ales, s. 160: "The simplest approach (favoured by Brasserie Dupont) is a mash of 100% pilsner malt."
 
Tja, i og med at Duponts øl var målet for Glazen bør i alle fall den oppskrifta der kommenteres. Den tror jeg er langt unna, basert på det som står under "Grist formulation" i Farmhouse Ales, s. 160: "The simplest approach (favoured by Brasserie Dupont) is a mash of 100% pilsner malt."

Tråden handler ikke om Dupont. Lag en egen tråd evt. Synes denne tråden har vært hyggelig å lese. Hold det til ølet som er tema for denne tråden.
 
Tråden handler ikke om Dupont. Lag en egen tråd evt. Synes denne tråden har vært hyggelig å lese. Hold det til ølet som er tema for denne tråden.

Enig. Men historia til dette ølet er vel av interesse, og siden det var ambisjonen til mannen som skapte det å lage noe som nærmet seg Dupont, kan det jo være greit å få slått fast at det er et øl med en veldig enkel pilsmalt-grist - om noen skulle ha vært i tvil.
 
Hvor høyt tør folk her å karbonere på flasker? (Gjenbruks, ikke «engangs») var litt fristet å gå noe høyere enn 3,0 CO2 volumer men har ingen erfaring med det fra før :confused:
 
4 sukkerbiter/L her


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det har jeg prøvd før med hell (8,4gr/l) men en Saison som gjerne har avsluttet litt høyt i temp skulle gjerne hatt ett lite hakk mer karbonering etter min gane. Noen som har prøvd 10+gr/l uten å få huset fullt av glassgranater? :p
 
Og hvor langt ned bør BE 134 gjære ned før jeg tørr å flaske. Tok en test i dag. Dunken har stått i 2 uker. SG 1.004.
 
Det har jeg prøvd før med hell (8,4gr/l) men en Saison som gjerne har avsluttet litt høyt i temp skulle gjerne hatt ett lite hakk mer karbonering etter min gane. Noen som har prøvd 10+gr/l uten å få huset fullt av glassgranater? :p

12 g/L på en hefe for noen år siden. Gikk greit det.
 
Og hvor langt ned bør BE 134 gjære ned før jeg tørr å flaske. Tok en test i dag. Dunken har stått i 2 uker. SG 1.004.

Min var ganske lenge stabil rundt 1.007 -1.006 før jeg flaska etter 2 1/2 uker
har enn så lenge gått greit
krysser fingrene får at jeg ikke får hastverk med å drikke opp alt på slutten
 
Pls slutt å bruk «volumes» vi lever i en verdensdel som bruker metrisk. Hvorfor blande? «volumes» * 1.96. Gjør alt så mye enklere.
 
Jeg har akkurat målt gravity på mitt brygg som startet med OG 1.034
Jeg brygget den med vilje med sikte på en lav ABV og den kommer til å ende opp rundt 4,2%

Den ble pitchet på 20 grader og så dro jeg den ganske raskt opp til 28 grader (i løpet av 2 døgn tror jeg det var)
Nå 9 dager etter pitch er den på 1.002

Det er masse gjær i suspensjon fremdeles, så jeg lar den bare stå en god stund fremdeles før jeg overfører til fat.
 
Pls slutt å bruk «volumes» vi lever i en verdensdel som bruker metrisk. Hvorfor blande? «volumes» * 1.96. Gjør alt så mye enklere.

???

CO2 volumer som i liter CO2 per liter øl. Altså metrisk... formelen din tar hverken høyde for flaskestørrelse eller temperatur på gjæring.
 
Jeg karbonerer min til 3.2 vol og bytter ølslangen til en 3mm ID på 2 meter, opp fra 150 cm. Kanskje blir det mottrykksfylt noe på flaske, får se. At flaskene holder hadde jeg ikke vært det minste redd for, da har du pysete flasker i tilfelle.
 
Tilbake
Topp