TILT - noen erfaringer ?

Har du link til denne med adapter til batteri ?

0.96" OLED CP2102 Raspberry Pi Wemos 18650 Battery Shield V3 ESP32 for Arduino | eBay

Ja. Avlesning realtime på mobil eksternt ville for meg være veldig lett å sette opp. Slik det er nå så trenger jeg bare sette opp forwarding i routeren av port 80 til ipadressen til den virtuelle maskinen. Har man egen maskin til dette så forwarder man da til den.

Men usikker på om webserveren som settes opp på TiltBridge har mulighet for annet enn konfiguering av hvor data pushes, den er i utgangspunktet lagd for å wifi-forbindelse mellom Tilt og Fermentrack, men kan logge til google-doc. Usikker på hvor ofte data lastes opp eksternt, men tror det er så nære real-time at det er liten forskjell i praksis. (15min er default i deres egen app, og dette kan endres)

I Fermentrack så ser jeg den oppdateres en gang i minuttet.
 
Sist redigert:
Mulig at jeg sikter litt høyt her, men jeg forsøker allikevel.
Jeg har i motsetning til hva som er nevnt i innleggene ikke behov for å logge noe som helst, men jeg ønsker muligheten for å kunne avlese mitt TILT hydrometer i «realtime» over WiFi på mobilen.
Og da helst hvor som helst, på jobben, på reise eller hjemme i min egen stue.
Er det teknisk gjennomførbart ? ( hardware og softwaremessig )

Det er mulig ved hjelp av en Raspberry pi.

Jeg har en Raspberry pi Zero W (tror den kostet 79 kroner, så trengtes det et lite (billig) microSD-kort og en strømforsyning som jeg har løst med en avlagt USB-mobillader.
Denne løsningen fungerer strålende for meg. Jeg kjører TiltPi som er lastet ned fra produsenten (Tilt) med ferdig støtte for logging til Google sheets.
Google-regnearket som tiltpi logger til er tilgjengelig på nett fra hvor som helst. Kan settes til å logge så ofte som hvert 5 minutt, holder i massevis!
Du får loggingen på kjøpet. Er den ikke interessant for deg er det jo bare å se bort fra at den er der og bare se på siste lagrede verdi.

Logging i 100% realtime krever at du installerer/åpner ytterligere programvare på pien slik at den sender videre grensesnittet til internett. Dette krever litt datakunnskap alternativt iherdig googling og klipping og liming av kommandoer. Har gjort det men mistet det etter at jeg oppdaterte tiltpi.
 
Bitbucket

Jeg brukte dette en stund til å logge tilt med raspberryen.
Laget av en på forumet her.
Jeg likte egentlig denne bedre enn den offisielle men den offisielle hadde mer pålitelig mottak av signal fra Tilten fra mine nesten faradaybur til gjæringskar.
Verdt å teste!
 
Det er mulig ved hjelp av en Raspberry pi.

Jeg har en Raspberry pi Zero W (tror den kostet 79 kroner, så trengtes det et lite (billig) microSD-kort og en strømforsyning som jeg har løst med en avlagt USB-mobillader.
Denne løsningen fungerer strålende for meg. Jeg kjører TiltPi som er lastet ned fra produsenten (Tilt) med ferdig støtte for logging til Google sheets.
Google-regnearket som tiltpi logger til er tilgjengelig på nett fra hvor som helst. Kan settes til å logge så ofte som hvert 5 minutt, holder i massevis!
Du får loggingen på kjøpet. Er den ikke interessant for deg er det jo bare å se bort fra at den er der og bare se på siste lagrede verdi.

Logging i 100% realtime krever at du installerer/åpner ytterligere programvare på pien slik at den sender videre grensesnittet til internett. Dette krever litt datakunnskap alternativt iherdig googling og klipping og liming av kommandoer. Har gjort det men mistet det etter at jeg oppdaterte tiltpi.
Da ble det et sånt kit, håper jeg får dette til :)
Raspberry Pi Zero W Starter Kit
 
Da ble det et sånt kit, håper jeg får dette til :)
Raspberry Pi Zero W Starter Kit
Du får Pi Zero W til under 200kr inkl frakt, og til 240kr i Norge, så det der er en dårlig deal hvis du allerede har noe som kan gi det strøm og et SD-kort.

Du betaler f.eks for at de har lagt imaget på kortet, men det er jo det første du må endre selv.

Vurderte Pi Zero W selv, men med løsningen jeg valgte får jeg relativt lik funksjonalitet, i tillegg til skjerm som viser SG for en hundrings.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Du får Pi Zero W til under 200kr inkl frakt, og til 240kr i Norge, så det der er en dårlig deal hvis du allerede har noe som kan gi det strøm og et SD-kort.

Du betaler f.eks for at de har lagt imaget på kortet, men det er jo det første du må endre selv.

Vurderte Pi Zero W selv, men med løsningen jeg valgte får jeg relativt lik funksjonalitet, i tillegg til skjerm som viser SG for en hundrings.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Joda ser den, men denne pakka inneholdt all hardware jeg trengte. Normalt mot mine prinsipper å «ta snarveier» men gjorde et unntak på denne :)
 
Tilbake
Topp