TILT - noen erfaringer ?

Veiledende er vel å ta litt i synes jeg. Den er jo riv ruskende feil. Dette er fra testen min med 1027 SG vørt:
Screenshot 2018-08-18 12.07.45.png

Dette fra Jungle Juicen min i garasjen:
Screenshot 2018-08-18 12.10.20.png
Den fluktuerer med 15 poeng(!) innenfor 18 timer.

2 stk TILT til salgs - pent brukt...
 
Hvis det er noe åpenbart feil med dem, hadde jeg da reklamert til der du kjøpte dem. Hvis ikke håper jeg du informerer den som kjøper om manglene ved disse :)
 
Hvis det er noe åpenbart feil med dem, hadde jeg da reklamert til der du kjøpte dem. Hvis ikke håper jeg du informerer den som kjøper om manglene ved disse :)
Tror ikke det er noe feil med disse Tiltene, bare det at teknologien er så som så. (Hydrometer blir påvirket av skum og trub). Det lever ikke opp til mine forventninger, det er saken. Jeg har forøvrig sendt en mail til Vestbrygg om mine synspunkter, men kan nok ikke levere dette tilbake på 30-dager angrefrist da jeg har tatt produktet i bruk og kastet embalasjen.
Alt i alt så er det sikker til nytte for noen, men ikke for meg.
 
Det kan vel godt være "mandagseksemplarer" av disse også? Ville nok byttet dem i 2 nye, og så testet igjen. Vis dem loggfilen din, så får du nok byttet. :)
 
Det kan vel godt være "mandagseksemplarer" av disse også? Ville nok byttet dem i 2 nye, og så testet igjen. Vis dem loggfilen din, så får du nok byttet. :)
Skal godt gjøres å få 2 stk mandagseksemplarer på samme bestilling.
Jeg har sendt en mail til Vestbrygg, så får vi se hva de sier.

Jeg tror bare Tilt overselger ganske mye på hvor flott produktet er. Det har dukket opp diverse tips (riste på gjæringkaret etc) for å få korrekt måling.

Nå er det bestilt 2 stk Plaato (norsk), så får vi se hva de leverer...
 
Du må ha vært uheldig. Jeg har Tilt v1, og er godt fornøyd med den, selv om den har sine issues. Her er hva jeg nylig skrev om mine erfaringer i en tråd på Facebook:

Jeg har ikke en gammel mobil liggende ved siden av, så jeg logger bare oppdateringer når jeg er hjemme og sjekker manuelt via appen (da blir det også automatisk logget i Google Docs). Ikke noe stort savn å kunne sjekke SG fra jobb, da det ikke er stort jeg kan få gjort derfra uansett.

Veldig greit å bruke Tilt hvis du for eksempel gjærer pils og ønsker å øke temperaturen etter 2/3 fullført forventet gjæringsforløp.

Jeg har den første versjonen, og der er temperatursensoren alltid litt off. Og når jeg senker temperaturen for cold crash, fortsetter FG tilsynelatende å synke i takt med temperaturen også - for eksempel fra 1,008 til 1,002 - selv om hydrometermålinger viser at det naturligvis ikke er riktig.

I tillegg vil jeg si at Tilt har et i utgangspunktet tungvint og kronglete interface. Nå høres jeg sikkert negativ ut, men alt i alt er jeg godt fornøyd til tross for dette.
 
Det hadde jeg også, men to av fysikerne på jobb mener at Plaato var en bedre og mer pålitelig løsning... ser ut som de kanskje får rett... tiden vil vise ;)
Plaato mister jo hele sin funksjon hvis man skal tørrhumle f.eks. Da er TILT en bedre løsning.
 
Det går vel muligens å emulere en Raspberry Pi også, så installere Tilt Pi på denne. Hvis man har en maskin i nærheten da, poengløst å sette opp en egen maskin for dette, når du får bygd det der billig.

Men et meget godt tips de som skulle ha Tilt, installer Tilt 2 istedet for Tilt. (På Android i hvert fall)
Fordelen i Tilt 2 er at den forholdsvis enkelt logger til Google Sheets, man kan samtidig sette opp to andre url den logger til.
Den lagrer også til en .csv fil som man kan hente ut (ikke forsøkt dette selv)

Men applikasjonen er fremdeles en ren datalogger, ufattelig at et slikt produkt med denne prisen ikke engang kan få grafen opp i selve applikasjonen. Samt at det kun er BT, WiFi er vesentlig enklere i bruk
 

Kjøpte hardware til denne, 111kr inkl frakt. (Så ikke etter noe rimeligere, tok første omtrent). Med skjerm og adapter til batteri for eventuell drift fra et 18650-batteri. Virker å være meget enkelt oppsett, legg over firmware, skru på å koble opp wifi.

Foreløpig litt begrenset i løsninger den kan logge til, men er jo mest for å sjekke. Selv om jeg kanskje kunne løst det gratis på maskinen er det jo kjekt å kunne ha denne og lese av SG direkte fra skjermen.
 
Dette burde nok vært i tråden for dumme spørsmål, men men. Jeg har bestilt meg en Tilt, jeg vil gjerne kunne bruke raspberry pi 4, men har aldri vært borti en RPi så det følger jo endel spørsmål rundt det hele.

Det første jeg lurer på er, kan jeg bruke en RPi 4 med Fermentrack til Tilt'en?

Og hvis man kan det, blir neste spørsmål, vil jeg kunne lese av fermentrack'en på mobilen min?

Om det fins noen enklere løsninger eller bedre program er jeg åpen for det, så kom gjerne med forslag. Det jeg er ute etter er den enkleste måten å kunne få mest ut av Tilt'en uten å henge med gjærskapet, logg og grafer er jo et must :)
 
Selv har jeg bare Tilt 2 installert på mobilen, og sjekker gjæring morgen og kveld. Den logger til et google spreadsheet, og Brewfather. Begge deler er enkelt å sette opp.

Du kan også bare la en gammel mobil ligge selvfølgelig, så la den pushe til f.eks Brewfather, Grainfather eller tilsvarende. Monitor.beer er enkel hvis du kun ønsker tracking uten alt for mye annet.

Så lenge du har en Pi med Rasbian wifi/bt så skal fermentrack fungere. Ser ut som det bare er et webgrensesnitt og at den ikke logger til en eksisterende webside du kan følge med på, så lenge du er på samme nettverk bør det ikke være noen større utfordringer, men skal du følge med eksternt må du sett opp forwarding til den eller fjernstyre den (eller en maskin på samme nettverk).

Tilt™ Pi v2 Buster (Raspberry Pi SD Card Image Download)

TiltPi fungerer vel omtrent likt, er muligens litt enklere for ekstern logging.

iSpindel er kanskje enklere da de allerede har WiFi, og er samtidig langt billigere selv om du kjøper de ferdigbygd (men tror man må bruke langt lengre intervaller mellom oppdateringer på de).
Hvis du bruker gjærlås så er Plaato også et alternativ, likt priset som Tilt, men da de har egen app for tracking så er denne milevis foran Tilt sin.

https://humebrew.com/content/images/2019/01/plaato-airlock-fermentation-starting.jpg
 
Jeg installerte Virtualbox i Windows, lastet ned Raspbian virtuell disk fra osboxes.org, og installerte fermentrack i denne. (Må trykke usb og så på bt-kontrolleren)

Åpnet websiden i Windows, lagde konto og satt opp Tilt, og det fungerte direkte faktisk. Så lenge den er innenfor rekkevidde bør det gå greit, men får jo satt opp TiltBridge etter hvert og da vil det jo fungere uansett hvor jeg har maskinen. Har som regel en maskin stående på, så lite poeng i en Raspberry da.

Ikke funnet ut noen lur måte å få TiltPi på, alt av nedlastninger er rene os-image med det ferdig installert. Får knote senere. Må prøve å få imaget åpnet direkte i virtualbox eller noe lurt.
 
Selv har jeg bare Tilt 2 installert på mobilen, og sjekker gjæring morgen og kveld. Den logger til et google spreadsheet, og Brewfather. Begge deler er enkelt å sette opp.

Du kan også bare la en gammel mobil ligge selvfølgelig, så la den pushe til f.eks Brewfather, Grainfather eller tilsvarende. Monitor.beer er enkel hvis du kun ønsker tracking uten alt for mye annet.

Joda, jeg har fått med meg at jeg kan la en annen mobil ligge. Jeg vil gjerne unngå dette, skeptisk til å ha en mobil lader tilkoblet 24/7 og vil helst slippe å svippe innom rommet hvor gjærskapet står når telefonen må lades. Jeg tror heller ikke min gamle telefon (Huawei P9 Lite) var på lista over android enheter som kunne brukes til tilt'en, og må jeg allikevel ut med mere penger, tenker jeg at en RPi er en bedre investering.

Jeg bruker ingen av de programmene fra før og har ikke sett hva de koster, men en gratis løsning er å foretrekke. Kom derfor frem til at Fermentrack va en god løsning for meg.

Så lenge du har en Pi med Rasbian wifi/bt så skal fermentrack fungere. Ser ut som det bare er et webgrensesnitt og at den ikke logger til en eksisterende webside du kan følge med på, så lenge du er på samme nettverk bør det ikke være noen større utfordringer, men skal du følge med eksternt må du sett opp forwarding til den eller fjernstyre den (eller en maskin på samme nettverk).

Jeg trenger ikke kunne lese av loggen/fermentrack andre steder enn hjemme, men jeg vil gjerne kunne bruke mobilen. Og om jeg forstår det riktig så kan jeg se dashbordet fra en hvilken som helst enhet som er koblet til samme nettverk som RPi'en. Som er nettopp hva jeg er ute etter, så mange takk for å bekrefte at jeg vil kunne oppnå det med en RPi og Fermentrack:)

[Tilt™ Pi v2 Buster (Raspberry Pi SD Card Image Download)

TiltPi fungerer vel omtrent likt, er muligens litt enklere for ekstern logging.
Ulempen med TiltPi, om jeg har forstått det riktig er at TiltPi tar over hele RPi'en, det er jo heller ikke særlig ønskelig, da jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke den til mer enn å logge Tilt'en, denne hobbyen er jo et uendelig kaninhullet :p Og det fantes vel en løsning også hær men det var langt over mitt hode.

iSpindel er kanskje enklere da de allerede har WiFi, og er samtidig langt billigere selv om du kjøper de ferdigbygd (men tror man må bruke langt lengre intervaller mellom oppdateringer på de).
Hvis du bruker gjærlås så er Plaato også et alternativ, likt priset som Tilt, men da de har egen app for tracking så er denne milevis foran Tilt sin.

https://humebrew.com/content/images/2019/01/plaato-airlock-fermentation-starting.jpg

Så på iSpindel, men konkluderte vel med at jeg foretrekker det enkle i denne sammenhengen, jeg hadde ikke vært i stand til å fikse den om noe skulle gå galt og da er det greit å kunne kontakte en forhandler. Så det blei en tilt og den er på vei.

Så også på plaato, men alt jeg kom over av tilt vs plaato tråder, både hær, homebrewtalk og reddit va enige i at den ikke rekker opp til Tilt'en. Beklager for min manglende kunnskap og forståelse, men som sagt er både tilt og RPi helt nytt for meg:confused:

Edit: Ser ut som RPi 4 kjører raspbian buster og ikke raspbian stretch, og den ene tråden jeg fant på hele Internett sier at buster og fermentrack + tilt ikke vil være venner. Ville bare legge det til her tilfelle andre skulle komme over denne tråden.
 
Sist redigert:
jeg har en rasberry pi zero som kjører tiltpi. Jeg logger videre til brewfather. Denne løsninga fungerer greit for meg. Rasberryen begrenser seg til kun denne operasjonen, men det lever jeg godt med. Utfordringene knytter seg i større grad til selve tilten og de svakhetene den har. Det viktigste for meg er å holde øye med temperatur i gjæringskaret. Til det er den strålende.
 
Kjøpte hardware til denne, 111kr inkl frakt. (Så ikke etter noe rimeligere, tok første omtrent). Med skjerm og adapter til batteri for eventuell drift fra et 18650-batteri. Virker å være meget enkelt oppsett, legg over firmware, skru på å koble opp wifi.

Foreløpig litt begrenset i løsninger den kan logge til, men er jo mest for å sjekke. Selv om jeg kanskje kunne løst det gratis på maskinen er det jo kjekt å kunne ha denne og lese av SG direkte fra skjermen.
Har du link til denne med adapter til batteri ?
 
Mulig at jeg sikter litt høyt her, men jeg forsøker allikevel.
Jeg har i motsetning til hva som er nevnt i innleggene ikke behov for å logge noe som helst, men jeg ønsker muligheten for å kunne avlese mitt TILT hydrometer i «realtime» over WiFi på mobilen.
Og da helst hvor som helst, på jobben, på reise eller hjemme i min egen stue.
Er det teknisk gjennomførbart ? ( hardware og softwaremessig )
 
Tilbake
Topp