Selv har jeg bare Tilt 2 installert på mobilen, og sjekker gjæring morgen og kveld. Den logger til et google spreadsheet, og Brewfather. Begge deler er enkelt å sette opp.
Du kan også bare la en gammel mobil ligge selvfølgelig, så la den pushe til f.eks Brewfather, Grainfather eller tilsvarende. Monitor.beer er enkel hvis du kun ønsker tracking uten alt for mye annet.
Joda, jeg har fått med meg at jeg kan la en annen mobil ligge. Jeg vil gjerne unngå dette, skeptisk til å ha en mobil lader tilkoblet 24/7 og vil helst slippe å svippe innom rommet hvor gjærskapet står når telefonen må lades. Jeg tror heller ikke min gamle telefon (Huawei P9 Lite) var på lista over android enheter som kunne brukes til tilt'en, og må jeg allikevel ut med mere penger, tenker jeg at en RPi er en bedre investering.
Jeg bruker ingen av de programmene fra før og har ikke sett hva de koster, men en gratis løsning er å foretrekke. Kom derfor frem til at Fermentrack va en god løsning for meg.
Så lenge du har en Pi med Rasbian wifi/bt så skal fermentrack fungere. Ser ut som det bare er et webgrensesnitt og at den ikke logger til en eksisterende webside du kan følge med på, så lenge du er på samme nettverk bør det ikke være noen større utfordringer, men skal du følge med eksternt må du sett opp forwarding til den eller fjernstyre den (eller en maskin på samme nettverk).
Jeg trenger ikke kunne lese av loggen/fermentrack andre steder enn hjemme, men jeg vil gjerne kunne bruke mobilen. Og om jeg forstår det riktig så kan jeg se dashbordet fra en hvilken som helst enhet som er koblet til samme nettverk som RPi'en. Som er nettopp hva jeg er ute etter, så mange takk for å bekrefte at jeg vil kunne oppnå det med en RPi og Fermentrack
[
Tilt™ Pi v2 Buster (Raspberry Pi SD Card Image Download)
TiltPi fungerer vel omtrent likt, er muligens litt enklere for ekstern logging.
Ulempen med TiltPi, om jeg har forstått det riktig er at TiltPi tar over hele RPi'en, det er jo heller ikke særlig ønskelig, da jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke den til mer enn å logge Tilt'en, denne hobbyen er jo et uendelig kaninhullet
Og det fantes vel en løsning også hær men det var langt over mitt hode.
iSpindel er kanskje enklere da de allerede har WiFi, og er samtidig langt billigere selv om du kjøper de ferdigbygd (men tror man må bruke langt lengre intervaller mellom oppdateringer på de).
Hvis du bruker gjærlås så er Plaato også et alternativ, likt priset som Tilt, men da de har egen app for tracking så er denne milevis foran Tilt sin.
https://humebrew.com/content/images/2019/01/plaato-airlock-fermentation-starting.jpg
Så på iSpindel, men konkluderte vel med at jeg foretrekker det enkle i denne sammenhengen, jeg hadde ikke vært i stand til å fikse den om noe skulle gå galt og da er det greit å kunne kontakte en forhandler. Så det blei en tilt og den er på vei.
Så også på plaato, men alt jeg kom over av tilt vs plaato tråder, både hær, homebrewtalk og reddit va enige i at den ikke rekker opp til Tilt'en. Beklager for min manglende kunnskap og forståelse, men som sagt er både tilt og RPi helt nytt for meg
Edit: Ser ut som RPi 4 kjører raspbian buster og ikke raspbian stretch, og den ene tråden jeg fant på hele Internett sier at buster og fermentrack + tilt ikke vil være venner. Ville bare legge det til her tilfelle andre skulle komme over denne tråden.