"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det ser bra ut. Melanoidin gir ganske kraftig maltpreg. Du kunne evt. spedd ut med noe som gir litt annet preg, f.eks. 3 % Caramunich II eller III (mellommørke caramalt) og 4 % Melanoidin. Carafa Special er mest for farge – 1,4 % gjør lite av seg. En tanke kunne også vært å erstattet noe av pilsmaltet med vienna. Blir nok bra uansett.
Fine innspill. Takk. Eg fikk ikkje brygget noe undergjæret tidlgiere i år, så tanken var da å lage en i samme gata, men med kveik.
Vil ha den maltkompleks, Vestbrygg er tom for Special B, derfor CaraAroma, men er åpen for andre malt, som f.eks. CaraMunich.
Men ideen om mindre Mela og litt CaraM 2/3 er ikkje dum. Fortsatt ha CaraAroma da? Det er jo krystalalibiet i ølet.
Vurderte Vienna, men prøver å ikkje ha lat for mange typer i, selv om eg allerede har krysset den grensa.
 
Fine innspill. Takk. Eg fikk ikkje brygget noe undergjæret tidlgiere i år, så tanken var da å lage en i samme gata, men med kveik.
Vil ha den maltkompleks, Vestbrygg er tom for Special B, derfor CaraAroma, men er åpen for andre malt, som f.eks. CaraMunich.
Men ideen om mindre Mela og litt CaraM 2/3 er ikkje dum. Fortsatt ha CaraAroma da? Det er jo krystalalibiet i ølet.
Vurderte Vienna, men prøver å ikkje ha lat for mange typer i, selv om eg allerede har krysset den grensa.
Har ikke brukt Caraaroma, så jeg skal være varsom. Men hvis den er litt i Special B-gata, er det bare å bruke den. Det blir sjelden feil i edruelige mengder.
 
Har ikke brukt Caraaroma, så jeg skal være varsom. Men hvis den er litt i Special B-gata, er det bare å bruke den. Det blir sjelden feil i edruelige mengder.
Virker på meg som et reelt alternativ, uten at eg har prøvd noen. Men, hadde du brukt både CaraAroma/Special B og CaraMunich? Eller kun en type?
 
Vil noe se over dette, tenker da på spesialmalten. Har ikkje brukt Carafa eller Mela eller CaraAroma før.
Juleøl. Skal kveikes, så FG blir hva den blir.

45% Pils og Munich 2
7% Melanoidin
1,4 % CaraAroma 350 ebc og Carafa Spes 2

For mye Carafa 2 eller Melanoidin?

EBC lander på 38-39.

Caraaroma er et flott malt, synes jeg. Det gir kraftig rødfarge - og kraftig smak, som vil dominere hvis du bruker mye av det. Jeg har brukt 5% av det i et juleøl, og da eide det maltet ølet. Jeg likte det på en måte, men det var litt spesielt, og jeg gjør det nok ikke om igjen. Men mengden du har der, er innafor. Jeg har brukt 2%, og det gikk greit.
 
@RealGone Her er gristen på det juleølet jeg brygga. Oppskrifta er fra Hadeland Håndverksbryggeri, som brygga et butikkstyrkeøl av det. Det var litt mindre ekstremt enn det sterkølet jeg blåste det opp til. (Jeg skulle selvfølgelig tatt ned prosenten av spesialmalt når jeg kjørte opp styrken:(.)

46 % pils
32% mørkt münchnermalt
6% Caramunich II
6% Cararoma
4% Carapils
 
Fin fint Finn!
Takker, da skal eg vri ørlite mer på den. Da blir det som følger etter deres tips

45% pilsner og munchner mørk
4% melanoidin
3% CaraMunich 2
1,5% CaraAroma og Carafa 2
 
Dere fikk snakka litt fornuft inn i skallen på meg. Det blei 67 grader, ikke 68, og jeg lar den bare synke. Nå, etter en halvtime er den på 66. pH lar jeg ligge litt høyt; 5,6, og så tenker jeg jeg skal gi den god tid på sakkarifikasjonssteget. Det blir jo en ganske tjukk mesk, også. 13 kg malt og 30 liter vann, så da trenger den vel ekstra tid. 90 minutter.

Apropos gjærtype, så lister Wyeast den opp som en typene som egner seg for Imperial Stout. Jeg pitcher masse gjær, og satser på å gjære litt kjølig. Gjæren er kaka fra en american blonde jeg tappa opp for noen dager siden. Den har fått en liter svak vørter (1.022) på morgenen, uten risting, for å legge innpå litt glykogen og trehalose, sånn at den har energi til å gå løs på jobben med å syntetisere steroler og fettsyrer. Håper dette er riktig tenkt.

Det kjennes litt nervøst å brygge så tunge saker:).

Da ser denne ut til å nærme seg ferdiggått løp. Fra meskenotatene: "
Starta på 67 grader, sank etter en halvtime til 66, og videre til 63 før jeg dro den opp igjen til 65." Så kjørte jeg dessuten et steg på 72 grader.

Gjæringsforløpet var merkelig. Jeg satte den til gjæring på 16 grader. Først skjedde det ingenting, og da det hadde skjedd ingenting i 10-12 timer, ga jeg den en ny dose oksygen. Rikelig. Så skjedde det heller ingenting. Helt dødt på morgenen. Små tegn til liv utover dagen, og på kvelden var den endelig kommet i gang. Så var det frisk aktivitet et par dager, først på 18 og så på 19 grader, og i dag tidlig var det bare mindre snøft igjen, og temperaturen hadde sunket. Men hydrometeret viste 1.024, og dermed er det vel ikke rimelig å vente at den skal gå så mye lavere. Jeg vil gjette på at den krabber ned til 1.022, og i så fall har jeg 10% ABV (11% etter den alternative beregningsmåten) og en utgjæringsgrad på 76%. Det er litt sødme i ølet, men ikke mye. Alkoholvarme kjennes. Det er ikke fusel, men det aner meg at dette ikke blir årets juleøl:confused:. Jeg tror det bør spares et par år, helst.

Dere som har erfaring med sånt øl; er dette et normalt gjæringsforløp? Jeg tenker å la det stå på 14-15 grader og ta livet med ro ei uke eller to nå, for å modnes/rundes litt før jeg tapper det på flaske. Er det en god plan?


Husk blowoff :D

Med 24 liter i dunken tok jeg sjansen på å droppe det. Det gikk akkurat så vidt:). Det kom litt skum opp i gjærlåsen, men den gikk aldri tett.
 
Har laget en oppskrift basert på 7fjell sin god stemning. Et par forandringer:
45l
Og:1.052
Fg:1.010 ca.
Ibu:25

9.5kg pale malt
0.7kg naked oats

30g magnum @60min
50g Amarillo @5min
150g Idaho 7 @5d dryhop

Gjæres med wyeast 1318

Det jeg igrunnen lurer på er om gjærvalget er innenfor.. gidder ikke skaffe 1728.
Å burde jeg flytte 5min humla til wp? Evnt doble mengden?
 
Har laget en oppskrift basert på 7fjell sin god stemning. Et par forandringer:
45l
Og:1.052
Fg:1.010 ca.
Ibu:25

9.5kg pale malt
0.7kg naked oats

30g magnum @60min
50g Amarillo @5min
150g Idaho 7 @5d dryhop

Gjæres med wyeast 1318

Det jeg igrunnen lurer på er om gjærvalget er innenfor.. gidder ikke skaffe 1728.
Å burde jeg flytte 5min humla til wp? Evnt doble mengden?

Du får ørlite restsødme med 1318. Tenk Kinns Vestkyst. Jeg synes den gjæren er helt suveren til sånt øl - men 1728 er også glimrende. Men den lager et litt tørrere øl.

Du skal ikke la 1318 få frie tøyler på for høy temperatur. Jeg vil helst ikke ha den over 19 grader før den er over toppen. Lar du den bli varmere i startfasen får du fort fusel.
 
Har laget en oppskrift basert på 7fjell sin god stemning. Et par forandringer:
45l
Og:1.052
Fg:1.010 ca.
Ibu:25

9.5kg pale malt
0.7kg naked oats

30g magnum @60min
50g Amarillo @5min
150g Idaho 7 @5d dryhop

Gjæres med wyeast 1318

Det jeg igrunnen lurer på er om gjærvalget er innenfor.. gidder ikke skaffe 1728.
Å burde jeg flytte 5min humla til wp? Evnt doble mengden?

Synst Go-stemning øla er så nøytrale både gjær- og maltmessig at eg trur ein like gjerne kunne brukt Us-05
Når det er sagt så trur eg du får eit bedre øl, slik du tenker :)
 
Du får ørlite restsødme med 1318. Tenk Kinns Vestkyst. Jeg synes den gjæren er helt suveren til sånt øl - men 1728 er også glimrende. Men den lager et litt tørrere øl.

Du skal ikke la 1318 få frie tøyler på for høy temperatur. Jeg vil helst ikke ha den over 19 grader før den er over toppen. Lar du den bli varmere i startfasen får du fort fusel.
Slo meg ikke å sjekke utgjæringa til 1728 . Liker å starte lavt, øke til 19° å overføre til fat å tørrhumle når aktiviteten roer seg. Takler ikke fusel/alkoholsting, så skal holde den lavt!
Synst Go-stemning øla er så nøytrale både gjær- og maltmessig at eg trur ein like gjerne kunne brukt Us-05
Når det er sagt så trur eg du får eit bedre øl, slik du tenker :)
Å der har du ca grunnen til at jeg skal brygge den.. blir et litt lettere øl som svigerfar kan smake litt på i jula.. i tillegg til at jeg har lite som er under 6-6.5% på lager nå
 
Slo meg ikke å sjekke utgjæringa til 1728 . Liker å starte lavt, øke til 19° å overføre til fat å tørrhumle når aktiviteten roer seg. Takler ikke fusel/alkoholsting, så skal holde den lavt!

Great minds think - and taste - alike;).

Litt gjærerfaringer:

Wyeast sier at 1318 gir 71-75% utgjæring, mens 1728 skal gi 69-73. Det skjønner jeg lite av. Jeg har brukt 1728 på noen brygg nå, og den har gitt 81 og 82% på brygg som er meska på 65 + 72, og 79% på et som var meska på 67. Den gjærer altså ganske godt ut.

1318 ligger noen prosent under det der, men setter jeg den til å jobbe med en vørter som er skrudd sammen for optimal gjærbarhet, får jeg den opp mot 80, den også - eller til og med over. (Men jeg bruker den jo ikke så mye til sånt øl.)

1318 er mye mindre fleksibel enn 1728, som jobber godt fra i alle fall 14 grader og oppover, og som skal tåle ganske høye temperaturer godt, også. Jeg synes de to komplementerer hverandre godt. Jeg har hatt wlp013 som parhest til 1318, men skal nok gi den en liten ferie nå, og bruke 1728 i stedet.
 
Spørsmål om skalering av Highland Diet, konkurranse.norbrygg.no/recipe/001913

Her er malt mengden oppgitt, men ølet er "Brygget på second runnings".

Det enkleste hadde kanskje vært å kjøre en "First runnings", men det blir jo bare gjetning mhp. mesketemp og vannmengde.

En annen metode er jo å estimere malt mengden for å få en OG på 1.043. Men hvordan vil utgjæringen bli da i ifht. en "second runnings"?
 
Spørsmål om skalering av Highland Diet, konkurranse.norbrygg.no/recipe/001913

Her er malt mengden oppgitt, men ølet er "Brygget på second runnings".

Det enkleste hadde kanskje vært å kjøre en "First runnings", men det blir jo bare gjetning mhp. mesketemp og vannmengde.

En annen metode er jo å estimere malt mengden for å få en OG på 1.043. Men hvordan vil utgjæringen bli da i ifht. en "second runnings"?

Jeg får advarsel fra firefox om potensiell sikkerhetsrisiko ved konkurransenettstedet vårt:(.

Jeg tror du bare skal bruke prosentfordelinga av maltet som den er, og beregne til ønsket OG. Her - atså i second runnings - er jo alt allerede tynnet ut, så det blir ikke som å lage en alkoholsvakere utgave av et sterkere øl. Der skal du jo beholde spesialmaltet, og bare kutte i basismaltet, for å beholde smaksprofilen så langt mulig.
 
Jeg tror du bare skal bruke prosentfordelinga av maltet som den er, og beregne til ønsket OG. Her - atså i second runnings - er jo alt allerede tynnet ut, så det blir ikke som å lage en alkoholsvakere utgave av et sterkere øl. Der skal du jo beholde spesialmaltet, og bare kutte i basismaltet, for å beholde smaksprofilen så langt mulig.

Hvis verden er lineær, så kanskje. Men vil "utvannet" malt, ende på samme FG som en noe mindre mengde med "first run", selv om OG er lik?
 
Hvis verden er lineær, så kanskje. Men vil "utvannet" malt, ende på samme FG som en noe mindre mengde med "first run", selv om OG er lik?

Jeg veit ikke om dette er svar på spørsmålet ditt, men jeg laga en dry stout på tredje tapping etter en RIS nå nettopp. RIS'en hadde en OG på 1.098, og dry stout'en 1.039. Men begge fikk samme utgjæringsgrad med den samme gjæren. Men FG var selvfølgelig mye lavere på det lette ølet, 1.009 mot 1.022.
 
Jeg veit ikke om dette er svar på spørsmålet ditt, men jeg laga en dry stout på tredje tapping etter en RIS nå nettopp. RIS'en hadde en OG på 1.098, og dry stout'en 1.039. Men begge fikk samme utgjæringsgrad med den samme gjæren. Men FG var selvfølgelig mye lavere på det lette ølet, 1.009 mot 1.022.

Joda, samme utgjæringsgrad på first og second run er vel det jeg spurte om (dog noe forkvaklet ;)). Da er vel problemet mitt redusert til å skalere malt mengden slik at jeg treffer riktig OG.
 
Tilbake
Topp