Kona Hanalei Island IPA

Vi har tatt utgangspunkt i denne Hanalei IPA Clone (POG) - All Grain American IPA Homebrew Beer Recipe - Brewer's Friend (som ser ut til å stemme ganske godt med beskrivelsen her Kona Brewing Introduces Hanalei Island IPA | Brewbound ) og kommet fram til denne oppskriften under.

1) Juice og fruktpuré er bare omtalt som late additions. Vi har tolket dette som "mot slutten av koketiden" og tenker å ha det i de siste 15 minuttene. Høres det greit ut?

2) Hvordan kan jeg beregne hvor mye juicen og fruktpuréen gir i utbytte - er det mulig? Er det neglisjérbart?

Hanalei Island IPA
Session India Pale Ale
4.7% / 10 °P

Bryggerstupet
70% efficiency
Batch Volume: 81 L
Boil Time: 60 min
Mash Water: 50.05 L
Sparge Water: 63 L @ 65 °C
Total Water: 113.05 L
Boil Volume: 99.58 L
Pre-Boil Gravity: 1.034

Vitals
Original Gravity: 1.040
Final Gravity: 1.004
IBU (Tinseth): 31
Color: 12.2 EBC

Mash
Strike Temp — 70 °C
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (13.86 kg)
13.07 kg (91%) — Vestbrygg - Pale malt — Grain — 5 EBC
790 g (5.5%) — Vesbrygg - Cara Crystal 120 EBC — Grain — 120 EBC — Mash

Other (500 g)
500 g (3.5%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 0 EBC

Hops (200 g)
25 g (12 IBU) — Millenium 14.25% — Boil — 60 min
25 g (10 IBU) — Azacca 15% — Boil — 30 min
25 g (9 IBU) — Galaxy 14% — Boil — 30 min
25 g — Galaxy 14% — Boil — 0 min
100 g — Azacca 15% — Dry Hop — 5 days

Miscs
1.5 l — Appelsinjuice med fruktkjøtt — Boil — 15 min
3 l — Guava juice — Boil — 15 min
1000 g — Passion fruit (puré fra Vestbrygg) — Boil — 15 min

Yeast
4 pkg — White Labs WLP090 San Diego Super Yeast

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days
 
Dette er trolig i seneste laget, men ...
Kokt fruktjuice kan lett få en 'syltetøy'-smak.
Jeg tror jeg ville ha tilsatt juice ved flame-out. Dette vil senke temperaturen på vørteren. Er dere heldige, kommer dere ned til 70-80 grader hvor dere kan holde vørteren i 20 min. for pasteurisering.
Dere må da justere de sene humletilsetningene. Skyv 30 til 20 min, og tilsett 0 min i samme hop-stand som juicen over 20 min.
 
For å få det samme fattige preget som Kona har når det treffer norske barer eller butikkhyller, så er det nesten samme hva man bruker av humle, så lenge den er gammel og så la ølet stå alt for lenge. Ellers er vel msevland sitt tips veldig bra.
 
Hehe ... skjønner hva du mener. De som drakk dette ølet på bar (antagelig tap) i London har nå smakt ølet på flaske kjøpt i butikk her på berget. Virket ikke som det var samme øl ...

Tror hele brygget må opp til ny diskusjon :)
 
Hvis jusen allerde er pasteurisert, no den helt sikkert er
Ville jeg heller tilsatt den etter stormgjæring
 
Hvis jusen allerde er pasteurisert, no den helt sikkert er
Ville jeg heller tilsatt den etter stormgjæring
Hva er den store forskjellen på 80℃ hopstop og ‘tørr-juiceing’ annet enn at du sikrer pasteurisering og får hjelp til nedkjøling?
 
Jeg tror du vil miste noe aroma ved å varme den opp en gang til og under stormgjæring


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når det gjelder resten av oppskriften tror jeg også jeg ville kuttet ut sukker
Det er nok enkle sukkerarter i all den fruktjuicen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er den store forskjellen på 80℃ hopstop og ‘tørr-juiceing’ annet enn at du sikrer pasteurisering og får hjelp til nedkjøling?

Du mister en del aroma og smakskomponenter. Du mister de "friskeste" delene av det. Hvis du er vant (det vet jeg at du ikke er siden du brygger, men som eksempel) til Vinmonopolet-stå-varmt-ipa på flaske så ville du ikke savnet noe.
 
Brygget du denne @Ørnegård?
Jeg er veldig glad i denne ølen og har lenge vurdert å brygge noe ala den, men aldri fått meg til å gjøre det siden det er relativt lite oppskrifter ute.
 
Litt lite smak av juicen. Lite fylde/litt "vannete" i smaken. OM jeg skulle brygget den igjen ville jeg hatt kanskje mer humle og mer juice. Kanskje 25% mer? Og økt styrken noe ...
 
Tilbake
Topp