Obs! Glemte å ta ut mesken

Hei
Nybegynnertabbe/-erfaring: Vi mesket malten i en meskepose. Fulgte alle trinn i oppvarming, tilførte vann ved skylling. Satte til koking, men da humle skulle tilsettes, slo det oss: "Skulle ikke malten vært tatt ut!?"
Vi har da altså kokt hele mesken i en drøy halvtime, før vi kom på å ta det ut.
Finnes det noen råd som kan redde ølen, eller er det en tapt sak?
Har fått tips om at gelatin kan hjelpe.
Det er forøvrig en Blonde fra 7 fjell.
Mvh Per

(Hvis innlegget er i feil forum, beklager jeg dette.)
 
Hei
Nybegynnertabbe/-erfaring: Vi mesket malten i en meskepose. Fulgte alle trinn i oppvarming, tilførte vann ved skylling. Satte til koking, men da humle skulle tilsettes, slo det oss: "Skulle ikke malten vært tatt ut!?"
Vi har da altså kokt hele mesken i en drøy halvtime, før vi kom på å ta det ut.
Finnes det noen råd som kan redde ølen, eller er det en tapt sak?
Har fått tips om at gelatin kan hjelpe.
Det er forøvrig en Blonde fra 7 fjell.
Mvh Per

(Hvis innlegget er i feil forum, beklager jeg dette.)

Å koke deler av mesken er en tradisjonell tysk teknikk, kalt dekoksjon. Så ingen fare. (Decoction Mashing Techniques - Brew Your Own)
 
Jeg tolket det at han kokte med malten som helst ikke skal over 80 grader :)

Jo, det skjønte jeg. Men du gjør jo det samme med en dekoksjon; du tar ut en del av mesken (typisk 1/3, og så tjukt som mulig) og koker den - noen ganger både lenge og vel, og du gjør det gjerne både to og tre ganger. Og det går jo bra, så det å koke hele mesken ei stund bør gå like greit.
 
Vi kokte alt sammen ja Vi bestemte oss for at dette er nyttig førstehånds lærdom uansett hvordan det går. Spennende å lese om det dere skriver.

For å følge det opp litt: Tilhengere av dekoksjon - jeg er ikke blant dem - hevder at dekoksjonen gjennom maillardreaksjoner produserer smaksstoffer - melanoidiner - som du ikke får på andre måter. (Det er samme type reaksjoner som produserer farge og smak når du bruner flesk i panna.) Samtidig får du nok en liten mengde tanniner (garvestoffer; det du kjenner når du tygger på en brukt tepose), men det sies at det ikke blir merkbart.

Så i beste fall har dere fått litt ekstra farge, samt en dypere og mer kompleks smak i ølet:) - og i verste fall kanskje litt astringens.

Siden jeg sa at jeg ikke er noen tilhenger av dekoksjon: Jeg har prøvd det en del ganger, og har ikke opplevd at det gjør noen forskjell i det hele tatt. Masse styr til ingen nytte, altså. Men det har ikke gjort noe galt med ølet mitt, heller.
 
Jo, det skjønte jeg. Men du gjør jo det samme med en dekoksjon; du tar ut en del av mesken (typisk 1/3, og så tjukt som mulig) og koker den - noen ganger både lenge og vel, og du gjør det gjerne både to og tre ganger. Og det går jo bra, så det å koke hele mesken ei stund bør gå like greit.
OK, har ikke prøvd dekoksjon men bra er det da for jeg har missforståyy det, trodde det var bare vørten som ble kokt :)
 
OK, har ikke prøvd dekoksjon men bra er det da for jeg har missforståyy det, trodde det var bare vørten som ble kokt :)

Ikke 100% bom, likevel;). Den siste dekoksjonen, som brukes for å ta deg opp det siste temperatursteget, er en veldig tynn dekoksjon.

Dette er vel egentlig en teknikk for å gå fra steg til steg når en bruker mange steg, slik man gjorde i tysk brygging. Nå gir det liten mening; med moderne malt trenger vi ikke alle stegene, og vi har enklere måter å øke temperaturen på. Men mange hevder at det gir en smaksforbedring, og jeg skal ikke si at jeg veit at det er bare tull. Så er du ute etter det der siste ekstra for å heve pilsen eller weissbieren din enda et lite hakk, så er det noe du kan prøve. Og det er ikke mye arbeid - og på ingen måte vanskelig. Det var ganske morsomt, faktisk - men det er greit å ikke måtte gjøre det:).
 
Tenkte litt på å foreta en dekoksjon på neste Hefe, mest fordi jeg uansett ikke har noen mer fornuftig måte å heve mesketemp.
men spørs om jeg gidder og ikke bare kjører rett på en single infusion
 
Tenkte litt på å foreta en dekoksjon på neste Hefe, mest fordi jeg uansett ikke har noen mer fornuftig måte å heve mesketemp.
men spørs om jeg gidder og ikke bare kjører rett på en single infusion
Hvis du bruker 380/3068 så kan du bruke en single inf. Tror jeg iallefall. Men nekter å tro at et steg rundt 40 gir så latterlig mye fenoler med den gjæren at det er verdt det, men jeg har alltid stegmesket fra 40...

Bruk 380 eller 3068 fra WY. Drit i 300.
 
Tenkte litt på å foreta en dekoksjon på neste Hefe, mest fordi jeg uansett ikke har noen mer fornuftig måte å heve mesketemp.
men spørs om jeg gidder og ikke bare kjører rett på en single infusion

Det er jo ikke så mye arbeid, og så kan du bruke den til å gå fra 63-65 til 70-72. Kunne være artig å høre om du kommer til samme resultat som @Miguel og jeg:).

Om du overveide ferulsyresteget, så er min erfaring at det ikke gjør så forbasket mye fra eller til. Jeg har mer tro på å styre med mesketemperaturen.
 
Det er jo ikke så mye arbeid, og så kan du bruke den til å gå fra 63-65 til 70-72. Kunne være artig å høre om du kommer til samme resultat som @Miguel og jeg:).

Om du overveide ferulsyresteget, så er min erfaring at det ikke gjør så forbasket mye fra eller til. Jeg har mer tro på å styre med mesketemperaturen.

Var det jeg tenkte, maybe I do
 
Tilbake
Topp