Pastry Stout?

Hvor havnet du på Abv & ibu?

74a4bb61c539151f00cf03f43d465b7c.jpg
 
Brewfather

Kommentarer til dette? Blir det FOR søtt? Dette blir jo eit tøyseøl, ikkje noko ein demlar akkurat-

Med en time på 63 grader skulle du jo få god gjærbarhet. 002 har jeg inegn erfaring med, men fikk nettopp 74% utgjæring med noe liknende (1.098 => 1.024) med wyeast 1728, som ikke skal være noen super-attenuator, og der starta jeg meskinga på 67 grader (fikk synke litt etter hvert, da). Jeg skulle faktisk gjerne hatt litt dårligere utgjæring.

Men jeg har ikke all verdens erfaring med sånt øl. De få jeg har brygga, har ikke blitt for søte, i alle fall. Men jeg pitcha mye gjær, og ga godt medd oksygen, i to omganger.
 
Mye rart man lærer som brygger, nå kan du å lage ristet marshmallowsirup, som en av få her i landet.
Smeltet du dem bare etter grilling?
 
Mye rart man lærer som brygger, nå kan du å lage ristet marshmallowsirup, som en av få her i landet.
Smeltet du dem bare etter grilling?
Ja smelta dei i kokheitt vatn i lag med 200gr sukker og bourbon-vanilje ekstrakt, og so silte det.
I ettertid tenker eg at sukkeret var kanskje unødvendig mtp at dette skal i øl. Men samtidig trur eg ikkje oppskrifta har vondt av litt sukker.
 
Ting eg ikkje trudde eg kom til å gjer som heimebryggar [emoji23]
Toasted marshmallow syrup. Luktet og smakte intenst av grilla marshmallow, spent på om gjæringa tek knekken på aroma/smaken.
Du kan vurdere å tilsette sirupen etter stormgjæring for å hindre for mye utblåsing av aroma.
 
Hei, ser denne tråden stoppet opp for et halvt år siden - er noen av dere klare til å konkludere litt eller å dele eller en "god" oppskrift jeg kan få se litt på? :)

Jeg så linkene lenger opp altså, men jeg lurer på hva dere har kommet frem til :)
 
Ha! Rart denne fikk en post nå - var innom tråden i går for å planlegge neste brygg, da samboeren minte meg på at jeg lovet henne pastry. Ble altså ikke noe pastry på meg. Ble så sinsykt mye annet som bare MÅTTE brygges. Men neste brygg blir pastry! (Problemet er at jeg har fulle fat og to brygg som er ferdig gjæret.... (Og ja, jeg har nom fat).
 
Hei, ser denne tråden stoppet opp for et halvt år siden - er noen av dere klare til å konkludere litt eller å dele eller en "god" oppskrift jeg kan få se litt på? :)

Jeg så linkene lenger opp altså, men jeg lurer på hva dere har kommet frem til :)
Jeg prøvde meg på oppskrifta til overgjæret. Gristen er lik, men gjorde noen forandringer når jeg overførte til keg. Hadde 200 gram kakaonibs, sammen med en ts vaniljesukker og 2 dl portvin. La det i fatet og overførte 10 liter på en keg. De siste 10 litrene fikk 200 gram kakaonibs, en ts vaniljesukker, 2 dl bourbon og en dram med marshmellow essens fra lorann oil.

Generelt mangler ølet fylde, så jeg har lagt på 400 gram med flaka havre til neste oppskrift. Portvinstouten var relativt anonym i smak, mens bourbonstouten var mer i retning pastry. Var egentlig overraska over at 3,75 ml essens utgjorde så mye smak på 10 liter.

Har kjøpt inn mer essens, men har en liten bryggepause nå. Kan oppdatere deg når jeg får prøvd på nytt.
 
Jeg har innsett at det meste finnes i essens. Marshmellow er bare vanilje, men har en annen smak og lukt. Om man koker vanlig marshmellow får man ikke noe smak. Da er det fint med essens.

Det meste av pastry stout er vel en kombinasjon av essens og andre tilsettinger?
 
skjønner - jeg melder meg på. Pastry stout er godt - det får bli en 50L av hver (den norske og den utenlandske som var postet tidligere) og prøve litt forskjellige tilsetninger i første omgang. Og tynn stout er noe drit, så ekstra havre høres ut som en god idé, Bryren! Kjøpes essensene på bryggebutikken eller et annet sted?
 
Tilbake
Topp