Motor/drift av maltmølle?

Er ikke den enkleste tilnærmingen å bare kjøpe en vanlig drill med hastighetsregulering? Koster jo bare noen hundrelapper...

Normalt funker det, men når jeg kverner kondisjonert malt sliter samtlige av de tre batteridrillene jeg har i huset og jeg har ofte måttet finne frem sveiva... Finnes sikkert batteridriller med kraftig nok moment til å klare jobben, men da snakker vi 4-sifrede beløp.
 
Normalt funker det, men når jeg kverner kondisjonert malt sliter samtlige av de tre batteridrillene jeg har i huset og jeg har ofte måttet finne frem sveiva... Finnes sikkert batteridriller med kraftig nok moment til å klare jobben, men da snakker vi 4-sifrede beløp.
Jeg bruker en Makita, og den svikter aldri.

Men jeg tenkte mer på et fastmontert oppsett. Tenker å kjøpe en billig drill med ledning og spenne fast i forlengelsen av akslingen.
 
AC motorer (drill med ledning) har lav moment på lav hastighet. Dem jeg har prøvd klarer ikke å drive mølla på 200-250 rpm.
Ah, det er kanskje et poeng, ja. Får teste med den gamle Skil-drillen før jeg kjøper ny. Har jo sett endel oppsett på nettet, så jeg tenkte det var kurant.
 
Da er motor på plass. Ble tipset om at honningslyngemotorer har enormt moment og regulerbar hastighet. Var heldig – og fikk en gratis av en birøkter fra distriktet.

Tenker at svinghjulet kan erstattes med et mindre hjul som kan monteres direkte på mølleakslingen. Hvor går man tak i denslags? Beltet er 8 mm og 5mm (innerst mot hjulene).
Evt. kan jeg fjerne det lille drevet på motorakslingen – og montere mølla direkte aksling mot aksling? Med en sånn fleksibel kobling mellom? Hva sier ingeniørene?

IMG_1316.jpgIMG_1317.jpgIMG_1318.jpg
 
Det store hjulet gir deg mer moment og lavere hastighet iallefall, men hvis du har nok fra før så trenger du kanskje ikke det. Hvis du skal montere mindre hjul direkte på akslingen så får du også mindre friksjon mellom belte og hjul, da bør du passe på at båndet ikke er veldig stramt, for da får du sideveis belastning på akslingen til mølla og sliter ut lagrene fortere, helst så skal du ikke ha sideveis belastning. Men en klokobling vil vel funke hvis du har nok moment og finner noe som passer.
 
Det store hjulet gir deg mer moment og lavere hastighet iallefall, men hvis du har nok fra før så trenger du kanskje ikke det. Hvis du skal montere mindre hjul direkte på akslingen så får du også mindre friksjon mellom belte og hjul, da bør du passe på at båndet ikke er veldig stramt, for da får du sideveis belastning på akslingen til mølla og sliter ut lagrene fortere, helst så skal du ikke ha sideveis belastning. Men en klokobling vil vel funke hvis du har nok moment og finner noe som passer.
Slet litt med å finne det engelske uttrykket, men ”belt pulley” virker som det riktige. Vanskelig å finne noen norske leverandører på så gammel teknologi. Mulig jeg kan beholde svinghjulet. Det har 1:7 utveksling.
 
Slet litt med å finne det engelske uttrykket, men ”belt pulley” virker som det riktige. Vanskelig å finne noen norske leverandører på så gammel teknologi. Mulig jeg kan beholde svinghjulet. Det har 1:7 utveksling.
Jeg tror jeg ville beholdt det slik der er, som et første forsøk iallefall. Da har du både utveksling og ikke noe sideveis belastning på mølleakslingen. Du trenger å finne klokoblinger som passer til både mølleakslinger og den dingsen som sitter på svinghjulet, jeg ser ikke helt hvordan den er laget.
 
Dersom du demonterer og vender motoren, får du en mer kompakt enhet. Da vil motoren ligge ved siden av kvernen.
Ulempen med svinghjulet, er at du ikke kan montere alt flatt oppå en plate. Jeg hadde forsøkt uten svinghjul men brukt ramma for å hindre sideveis belastning.
 
Etter å ha kjørt noen batcher gjennom denne, må jeg si meg meget fornøyd.
Fungerer veldig greit. Dersom noen er interresert, kan jeg sjekke hva jeg kan få tak i av disse delene (motor og strømforsyning), og til hvilken pris...

mm2-png.47123
 
Tilbake
Topp