Hvilken type trafo måtte du bruke for å drive en slik vindusviskemotor? Lurer på å lage no slikt en dag i fremtiden
Du kan jo prøve med en (bil) batterilader. Vil tro den kan levere nok strøm.
Hvilken type trafo måtte du bruke for å drive en slik vindusviskemotor? Lurer på å lage no slikt en dag i fremtiden
Tror det var på oppskrift fra @LarsUlv . En 100W 12V Led driver. Den har aldri vært prøvd hos meg dog, bare bygget. Trekker 8A max.Hvilken type trafo måtte du bruke for å drive en slik vindusviskemotor? Lurer på å lage no slikt en dag i fremtiden
Er ikke den enkleste tilnærmingen å bare kjøpe en vanlig drill med hastighetsregulering? Koster jo bare noen hundrelapper...
Jeg bruker en Makita, og den svikter aldri.Normalt funker det, men når jeg kverner kondisjonert malt sliter samtlige av de tre batteridrillene jeg har i huset og jeg har ofte måttet finne frem sveiva... Finnes sikkert batteridriller med kraftig nok moment til å klare jobben, men da snakker vi 4-sifrede beløp.
AC motorer (drill med ledning) har lav moment på lav hastighet. Dem jeg har prøvd klarer ikke å drive mølla på 200-250 rpm.Er ikke den enkleste tilnærmingen å bare kjøpe en vanlig drill med hastighetsregulering? Koster jo bare noen hundrelapper...
Ah, det er kanskje et poeng, ja. Får teste med den gamle Skil-drillen før jeg kjøper ny. Har jo sett endel oppsett på nettet, så jeg tenkte det var kurant.AC motorer (drill med ledning) har lav moment på lav hastighet. Dem jeg har prøvd klarer ikke å drive mølla på 200-250 rpm.
Ja, der er nok momentet på plass. Hvordan er chucken på disse? Vil man kunne koble seg rett på en Monstermill, tro?Mørtelblander, kan stilles inn på lavt turtall og har plenty moment
Jeezes, det tenkte jeg ikke på. Hva om de lager avkom?Må jo passe sammen, begge er jo monstre
Ja, der er nok momentet på plass. Hvordan er chucken på disse? Vil man kunne koble seg rett på en Monstermill, tro?
Slet litt med å finne det engelske uttrykket, men ”belt pulley” virker som det riktige. Vanskelig å finne noen norske leverandører på så gammel teknologi. Mulig jeg kan beholde svinghjulet. Det har 1:7 utveksling.Det store hjulet gir deg mer moment og lavere hastighet iallefall, men hvis du har nok fra før så trenger du kanskje ikke det. Hvis du skal montere mindre hjul direkte på akslingen så får du også mindre friksjon mellom belte og hjul, da bør du passe på at båndet ikke er veldig stramt, for da får du sideveis belastning på akslingen til mølla og sliter ut lagrene fortere, helst så skal du ikke ha sideveis belastning. Men en klokobling vil vel funke hvis du har nok moment og finner noe som passer.
Jeg tror jeg ville beholdt det slik der er, som et første forsøk iallefall. Da har du både utveksling og ikke noe sideveis belastning på mølleakslingen. Du trenger å finne klokoblinger som passer til både mølleakslinger og den dingsen som sitter på svinghjulet, jeg ser ikke helt hvordan den er laget.Slet litt med å finne det engelske uttrykket, men ”belt pulley” virker som det riktige. Vanskelig å finne noen norske leverandører på så gammel teknologi. Mulig jeg kan beholde svinghjulet. Det har 1:7 utveksling.
Interessert. Fant du ut hvorfor mølla stoppa sist?Dersom noen er interresert, kan jeg sjekke hva jeg kan få tak i av disse delene (motor og strømforsyning), og til hvilken pris...