Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

Det har jo med å produsere Co2 som driver bort den ødeleggende O2 etter ay fatet er åpnet for å tilsette tørrhumling, og nå vet dere hvor mye Co2 som blir produsert :)
Hvor mye sukker skal man da tilsette i et gitt headspace for å purge det O2 som blir introdusert i bøtta etter tørrhumling når gjæringen er ferdig? Nope, hehe, det blir bare så mye enklere å følge med litt, og tørrhumle når gjæringa avtar.
 
Hvor mye sukker skal man da tilsette i et gitt headspace for å purge det O2 som blir introdusert i bøtta etter tørrhumling når gjæringen er ferdig? Nope, hehe, det blir bare så mye enklere å følge med litt, og tørrhumle når gjæringa avtar.

Spørsmålet om når en skal tørrhumle, er jo interessant. Mot den strategien din der kan en jo innvende at da blir humla liggende i lenger enn nødvendig. Om det egentlig er så ille, er en annen sak. Jeg er ikke overbevist om det - i alle fall om en ikke overdriver mengden.

Jeg veit ikke, heller, hvor ille en liten dose oksygen er. Det går an å klekke ut løsninger som gir minimalt med luftinslipp. Og det er jo fremdeles aktiv gjær der nede som holder på med ryddejobben. Jeg forestiller meg at den ikke nøler med å hive seg over det oksygenet som måtte komme.
 
Jeg har alltid øket temperaturen i ølet etter tørrhumling, det sammen med flere "nucleation sites" fra humla gjør at man frigjør noe mer co2 fra ølet iallefall.
 
Jeg har alltid øket temperaturen i ølet etter tørrhumling, det sammen med flere "nucleation sites" fra humla gjør at man frigjør noe mer co2 fra ølet iallefall.

Har det noe særlig effekt? Jeg spør fordi jeg ikke veit, men ser for meg
  • at det oksygenet som kommer inn med den lufta du slipper til når du hiver humla inn, blander seg helt med CO2, og at det skal mye CO2 til før det er tomt for oksygen igjen
  • at oksygenet dessuten vil bli tatt opp ganske fort i et øl som det ikke finnes oksygen i, sånn at redningsaksjonen uansett kommer for seint
Dessuten er det visst ikke særlig bra med høyere temperaturer. Det aller beste er å tørrhumle etter cc. Det er hva jeg har lest i det siste. Og i alle fall helst ikke over 18 grader (men det har kanskje med hop creep å gjøre.)
 
Har det noe særlig effekt? Jeg spør fordi jeg ikke veit, men ser for meg
  • at det oksygenet som kommer inn med den lufta du slipper til når du hiver humla inn, blander seg helt med CO2, og at det skal mye CO2 til før det er tomt for oksygen igjen
  • at oksygenet dessuten vil bli tatt opp ganske fort i et øl som det ikke finnes oksygen i, sånn at redningsaksjonen uansett kommer for seint
Dessuten er det visst ikke særlig bra med høyere temperaturer. Det aller beste er å tørrhumle etter cc. Det er hva jeg har lest i det siste. Og i alle fall helst ikke over 18 grader (men det har kanskje med hop creep å gjøre.)

Jeg vet ikke, jeg burde jo sagt at jeg ikke vet hvor mye effekt det faktisk har. Oksygenet er jo der, men noe vil bli burpet ut av gjærlåsen, jeg vil tro at det minimerer kontakttiden mellom en gitt mengde oksygen iallefall, sammenlignet med at noe av oksygenet ikke skulle bli spyttet ut.
Jeg har tørrhumlet ved CC, ved forskjellige lavere temperaturer, ved forskjellig kontakt-tid etc, variabler av tid og temperatur, og jeg har aldri fått noe bra resultat ved å tørrhumle når ølet er kaldt i en APA/IPA. Det går mye mye saktere for en effekt som jeg selv har målt på tunga, altså kun sensorisk.
Men jeg har øket til 22C maks, iom at jeg har gjæret linjært fra 16 til 19 som regel, og dratt opp til maks 22C ved tørrhumling. Hop creep har jeg ikke brydd meg noe om iom at jeg har fatet. Og har ikke lagt merke til noe diacetyl etc. Skulle det vært et konkurranseøl så ville det kanskje blitt annerledes, da det må flaskes.
 
Hvor mye sukker skal man da tilsette i et gitt headspace for å purge det O2 som blir introdusert i bøtta etter tørrhumling når gjæringen er ferdig? Nope, hehe, det blir bare så mye enklere å følge med litt, og tørrhumle når gjæringa avtar.

Ja for dem som bor i bryggeriet, jeg gjør det ikke, og derfor tørrhumler jeg sjelden :)
 
Spørsmålet om når en skal tørrhumle, er jo interessant. Mot den strategien din der kan en jo innvende at da blir humla liggende i lenger enn nødvendig. Om det egentlig er så ille, er en annen sak. Jeg er ikke overbevist om det - i alle fall om en ikke overdriver mengden.
Har jo lest litt av det du skriver siste tiden, og du som meg opplever at gjæring kan være ferdig allerede på fjerde eller femte dagen. Å tappe på sjuende eller åttende dagen vil jo gå fint da. Da er humla i gjæringsbøtta i 4-5 dager som er nok, og ikke for mye heller.
 
Jeg vet ikke, jeg burde jo sagt at jeg ikke vet hvor mye effekt det faktisk har. Oksygenet er jo der, men noe vil bli burpet ut av gjærlåsen, jeg vil tro at det minimerer kontakttiden mellom en gitt mengde oksygen iallefall, sammenlignet med at noe av oksygenet ikke skulle bli spyttet ut.
Jeg har tørrhumlet ved CC, ved forskjellige lavere temperaturer, ved forskjellig kontakt-tid etc, variabler av tid og temperatur, og jeg har aldri fått noe bra resultat ved å tørrhumle når ølet er kaldt i en APA/IPA. Det går mye mye saktere for en effekt som jeg selv har målt på tunga, altså kun sensorisk.
Men jeg har øket til 22C maks, iom at jeg har gjæret linjært fra 16 til 19 som regel, og dratt opp til maks 22C ved tørrhumling. Hop creep har jeg ikke brydd meg noe om iom at jeg har fatet. Og har ikke lagt merke til noe diacetyl etc. Skulle det vært et konkurranseøl så ville det kanskje blitt annerledes, da det må flaskes.

Jeg har vel alltid tørrhumla i værelsestemperatur, men nå i det siste har jeg vært nede på 18/19. Det er håpløst å si hva som har vært best, men de siste har vært ganske fine. På den annen side; den siste NEIPA'en er veldig frisk i aromaen, og den sto lenge på 22 grader med humla i. Så jeg skal ikke hevde at det blir galt, hverken med relativt lang tid eller romtemperatur.

Ellers har jeg hørt Denny Conn uttrykke seg i lyriske ordelag om IPAer han har tørrhumla ved 2 grader i 2 dager. De går visst langt utapå alt han har laga før. Så der har jeg et argument mot enkeltstående anekdotiske bevis:p. Hvem skal jeg stole på; deg eller Denny?
 
Har jo lest litt av det du skriver siste tiden, og du som meg opplever at gjæring kan være ferdig allerede på fjerde eller femte dagen. Å tappe på sjuende eller åttende dagen vil jo gå fint da. Da er humla i gjæringsbøtta i 4-5 dager som er nok, og ikke for mye heller.

Ja, når utgjæringa går greit, er det i alle fall ikke noe problem. Men det veit jeg jo aldri helt, så sånn sett kjennes det tryggere å vente til jeg har FG.

@DagHelge humla jo i to omganger. Og når du gjør det, så venter du ikke riktig like lenge med den første omgangen, der du skal ha biotransformasjon. (Jeg skjønner ikke helt at du ikke skal få det seinere, også. Det er jo faktisk mye gjær i suspensjon helt fram til tapping. Men det er en diuskusjon for seg.) Da blir det litt mer komplisert. Men kanskje lager vi for mye oppstyr rundt tid og temperaturer?
 
Jeg har vel alltid tørrhumla i værelsestemperatur, men nå i det siste har jeg vært nede på 18/19. Det er håpløst å si hva som har vært best, men de siste har vært ganske fine. På den annen side; den siste NEIPA'en er veldig frisk i aromaen, og den sto lenge på 22 grader med humla i. Så jeg skal ikke hevde at det blir galt, hverken med relativt lang tid eller romtemperatur.

Ellers har jeg hørt Denny Conn uttrykke seg i lyriske ordelag om IPAer han har tørrhumla ved 2 grader i 2 dager. De går visst langt utapå alt han har laga før. Så der har jeg et argument mot enkeltstående anekdotiske bevis:p. Hvem skal jeg stole på; deg eller Denny?
Tvil på begge og prøv selv :)

Men to dager ved CC har jeg selv prøvd, og det ble fail deluxe. Det ble liksom ingenting av de store smakene jeg var vant til som ved vanlig tørrhumling. Det spørs jo på prosessen hans til vanlig, og hva han er vant til, samme med meg, hva jeg gjør til vanlig og er vant til.
 
Utrolig mye å lære av diskusjonen som har pågått i tråden, vi leser og suger til oss kloke ord om både det ene og det andre :)
En liten oppdatering på hvordan det står til med capteinen hører kanskje hjemme her : Sg er nå i kveld 1.014, ned fra 1.016 i går kveld. Ingen plupping i gjærlåsen nå, men tydelig trykk. Valgte å tilsette siste omgang med tørrhumle nå mens det enda er bittelitt aktivitet. Flushet gjæringsbøtta med co2 ved å ta bort gjærlåsen, flushet til jeg kjente tydelig stikkende lukt av co2 fra glipen i lokket som tørrhumlen ble tilsatt gjennom. Målte ph på SG prøven, og denne målingen viste 4,4. Virker litt lavt, er dette normalt?
 
Ferdig med humlingen nå, tilsetningen i kveld var siste humling. Tenker å la ølet stå på gjæringskaret til mandag -tirsdag for så å cc
 
Høres ut som en plan, selv om jeg aldri har forstått greia med cold crash av ipa
For min del så har det vært for å få vekk de store bitene av humle, grønsken. Hvis jeg får en stor bit av humle i glasset så er det nesten som at all bets are off. Ufint, og det ødelegger opplevelsen. Akkurat som å ikke kutte opp hvitløken i bittesmå biter, men kutte den opp bare litt. Plutselig smaker det mye hvitløk, i steden for at det smaker litt hele tiden.
 
For min del så har det vært for å få vekk de store bitene av hulmle. Hvis jeg får en stor bit av humle i glasset så er det nesten som at all bets are off. Ufint, og det ødelegger opplevelsen. Akkurat som å ikke kutte opp hvitløken i bittesmå biter, men kutte den opp bare litt. Plutselig smaker det mye hvitløk, i steden for at det smaker litt hele tiden.

Jeg smaker bare hvitløk i store biter ;)
offtopic, men jeg digger store bakte hvitløk
rå hvitløk kan jeg ikke fordra
 
Tror du er inne på noe veldig riktig der miguel, all matlaging for eksempel , baserer seg på prosess. Hvis så ikke skulle være tilfelle så hadde det bare vært å hive alle ingredienser i en foodprossessor og servert :)
 
Tilbake
Topp