Lagerøl i rettning Bernard

Gjæringen slutter jo ikke – det klukker, og klukker og nærmer seg 1.011 snart – planen er at det egentlig skulle bli ferdig ved 1.016/1.015.

Dette er min andre batch i år med Bohemian Pilsner.

Bohemian Pilsner Rev 1:
9 kg Pilsner + 200 gr Carahell
50 liter før kok, 43.5 liter etter kok - 40 liter i gjæringskaret
OG: 1.058 - FG: 1.014 - 6 pakker med S-189
Mesking: 67(90 min) + 75(10 min) - fly sparge (90 min)

Bohemian Pilsner Rev 2:
8.5 kg Pilsner + 200 gr Carahell
46.5 liter før kok, 39 liter etter kok - tror jeg fikk 36 eller 37 liter i gjæringskaret.
OG: 1.058 – 6 pakker med S-189. (oppskriften har en OG: 1.056).
Mesking: 67(90 min) + 72(20 min) + 78(10 min) + fly sparge (90 min)
SG per i dag: 1.011 og det klukker 40 ganger per min.

Har jeg brukt for mye gjær eller må jeg ennå 500 gram ned med min Floor Malted Pilsner fra Weyermann?
 
Gjæringen slutter jo ikke – det klukker, og klukker og nærmer seg 1.011 snart – planen er at det egentlig skulle bli ferdig ved 1.016/1.015.

Dette er min andre batch i år med Bohemian Pilsner.

Bohemian Pilsner Rev 1:
9 kg Pilsner + 200 gr Carahell
50 liter før kok, 43.5 liter etter kok - 40 liter i gjæringskaret
OG: 1.058 - FG: 1.014 - 6 pakker med S-189
Mesking: 67(90 min) + 75(10 min) - fly sparge (90 min)

Bohemian Pilsner Rev 2:
8.5 kg Pilsner + 200 gr Carahell
46.5 liter før kok, 39 liter etter kok - tror jeg fikk 36 eller 37 liter i gjæringskaret.
OG: 1.058 – 6 pakker med S-189. (oppskriften har en OG: 1.056).
Mesking: 67(90 min) + 72(20 min) + 78(10 min) + fly sparge (90 min)
SG per i dag: 1.011 og det klukker 40 ganger per min.

Har jeg brukt for mye gjær eller må jeg ennå 500 gram ned med min Floor Malted Pilsner fra Weyermann?
Det var høy utgjæring. Særlig mtp. mesking på 67 grader og såpass høy OG. Når jeg brygger lager, går det sjelden over 78 % utgjæring.
 
Det var høy utgjæring. Særlig mtp. mesking på 67 grader og såpass høy OG. Når jeg brygger lager, går det sjelden over 78 % utgjæring.

har relativt konsekvent fått høy utgjæring på mine lagerøl (bruker dog wlp800). Sist gang mesket jeg også på 67 grader og fikk 79% utgjæring. Har vært oppe på 80-tallet ved lavere mesketemp. Litt kjipt når det blir for tynt. Jubelen sto i taket når den stoppa på 1.010 liksom....
 
Det var høy utgjæring. Særlig mtp. mesking på 67 grader og såpass høy OG. Når jeg brygger lager, går det sjelden over 78 % utgjæring.
har relativt konsekvent fått høy utgjæring på mine lagerøl (bruker dog wlp800). Sist gang mesket jeg også på 67 grader og fikk 79% utgjæring. Har vært oppe på 80-tallet ved lavere mesketemp. Litt kjipt når det blir for tynt. Jubelen sto i taket når den stoppa på 1.010 liksom....
Jeg har hatt to brygg med s-189, med henholdsvis 79 og 81% utgjæring, så den har god appetitt på søtsakene. Nå har jeg to brygg til stående, men har ingen klar pekepinn om hvor de vil ende.
 
 
Beklager å spore av litt, men jeg må bare si at metainformasjonen i noen av BYO-artiklene er hysteriske! Ingenting av denne teksten finnes igjen i artiklen:

1609839012717.png

HTML:
<meta property="og:description" content="Man: [Peering at his hydrometer, floating high in its jar] &quot;That's funny&quot;His Wife: &quot;What's wrong?&quot;Man: &quot;My FG is low. I wasn't expecting Diminished Attenuation.&quot;(The door flies open and three Cardinals wearing red robes enter. The first is tall with a dark scraggly beard, the second is wearing a scooter helmet and the third is heavily bearded with an eager gleam in his eyes...)
&nbsp;">
 
S-189 er vel en (snill) diastaticus?
Kanskje, men den er ikke i nærheten av å være så attenuativ som en aktiv diastaticus. Den er nok blant de mest attenuative lagergjærene, men ikke eksepsjonell. Den kan være bærer av STA-1-genet, men uten at det er aktivt.

S-189 og WLP885 Zürich Lager, som Whitelabs klassifiserer som diastaticus, skal begge komme fra Hürlimann i Zürich, som ikke lenger eksisterer. Men hvordan gjæren endte opp hos Fermentis og Whitelabs, er uklart for meg, siden bryggeriet ikke lenger eksisterte som sjølstendig bedrift etter 1996. De er kanskje ikke helt den samme gjæren?

Det har jo også vært uklarhet om klassifiseringa av den som lager- eller alegjær.

Et par tråder her på forumet:
 
Kanskje, men den er ikke i nærheten av å være så attenuativ som en aktiv diastaticus. Den er nok blant de mest attenuative lagergjærene, men ikke eksepsjonell. Den kan være bærer av STA-1-genet, men uten at det er aktivt.

S-189 og WLP885 Zürich Lager, som Whitelabs klassifiserer som diastaticus, skal begge komme fra Hürlimann i Zürich, som ikke lenger eksisterer. Men hvordan gjæren endte opp hos Fermentis og Whitelabs, er uklart for meg, siden bryggeriet ikke lenger eksisterte som sjølstendig bedrift etter 1996. De er kanskje ikke helt den samme gjæren?

Det har jo også vært uklarhet om klassifiseringa av den som lager- eller alegjær.

Et par tråder her på forumet:
Den ligger jo på lista di i den tråden i hvert fall, som en diastaticus altså... ?
 
Når jeg brygger lager, går det sjelden over 78 % utgjæring.
Med Lallemand Diamond også? Har to batcher med den, hvor den første gikk fra 1.058 (skivebom på OG!) til 1.010 (82%). Den i skapet nå gikk fra 1.050 (mye bedre) til 1.008 (83%). Mesket på 65C en time, pluss et kvarter ved 72C.
 
Med Lallemand Diamond også? Har to batcher med den, hvor den første gikk fra 1.058 (skivebom på OG!) til 1.010 (82%). Den i skapet nå gikk fra 1.050 (mye bedre) til 1.008 (83%). Mesket på 65C en time, pluss et kvarter ved 72C.
Ja, brukte den på en lys og noen mørke lagere for et par år siden. Ikke spesielt høyt, såvidt jeg husker. Men skal sjekke det nærmere.
 
Den ligger jo på lista di i den tråden i hvert fall, som en diastaticus altså... ?
Jeg regner den som ørlite mer sulten enn de andre, men ikke i nærheten av Diastaticus-grådig. Må gå tilbake i arkivene, men jeg tror neppe den har bikket 80 % her. Da hadde jeg husket det. EDIT: Neida – 78 %.
 
Sist redigert:
Det går vel an å si at diskusjonen om utgjæringsgraden til ulike gjærtyper har relevans for trådtemaet. Når det gjelder s-189, så er nettopp en Irish Red jeg har satt med den, ferdig utgjæret. Den har brukt bare 4 dager (på 17/18 grader) på å komme ned på 1.014 fra 1.050, og det er ikke tegn til liv lenger. Ølet blei meska på 67/68 og 72 grader, og det gir en utgjæringsgrad på 71%.

Det skjer altså absolutt ikke noe i dunken nå, og det tyder vel nokså klart på at denne gjæren lar dekstrinene være i fred. Ølet virker forøvrig å være rimelig tørt.
 
Tilbake
Topp