Bryggertabber

Joda, men speidelkar med trangt høl i toppen samt at jeg aldri har topphøstet før.. har du en "topphøsting for dummies"?
Hmm, ja med speidelkar kan det bli trasig, men det er jo ikke så mye gjær du trenger. Jeg bruker en av disse https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-hjaelte-hullsleiv-til-fritering-rustfritt-stal-svart-60149461/ men den går kanskje ikke inn i speidelkaret.

Men hvis ikke så kan du jo etter endt gjæring enten skylle litt gjær og starte derfra, eller kanskje til å med bare tappe ut en liten slant i en egnet beholder og hive på en boks vørterøl. Dette kan du jo selvfølgelig gjøre mens det er aktiv gjæring også.

Når jeg topphøster så har jeg en bolle med hellekant, alt desinfisert såklart og hullsleiven. Av med lokket, "scooper" ut gjærlaget på toppen. Så over på labflasker. Som å skimme vørteren egentlig :)

Med kveik og gjæringskar man ikke kan se inn i uten å åpne ville jeg prøvd etter rundt 30-40 timer.
 
Tre en silikonslange nedi hullet til gjærlåset som blow off?
Dytte den litt for langt nedi slik at det kommer masse fin gjær ut av den. Har gjort det selv en gang med annen gjær. Riktignok ikke planlagt......
Edit.
Topphøster Wyeast 1318 nå.
Her er link til video.

 
Sist redigert:
Hmm, ja med speidelkar kan det bli trasig, men det er jo ikke så mye gjær du trenger. Jeg bruker en av disse https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-hjaelte-hullsleiv-til-fritering-rustfritt-stal-svart-60149461/ men den går kanskje ikke inn i speidelkaret.

Men hvis ikke så kan du jo etter endt gjæring enten skylle litt gjær og starte derfra, eller kanskje til å med bare tappe ut en liten slant i en egnet beholder og hive på en boks vørterøl. Dette kan du jo selvfølgelig gjøre mens det er aktiv gjæring også.

Når jeg topphøster så har jeg en bolle med hellekant, alt desinfisert såklart og hullsleiven. Av med lokket, "scooper" ut gjærlaget på toppen. Så over på labflasker. Som å skimme vørteren egentlig :)

Med kveik og gjæringskar man ikke kan se inn i uten å åpne ville jeg prøvd etter rundt 30-40 timer.
Jeg har ei fiskeøse som jeg skimmer av med og den går ned i karet hvis jeg bøyer håndtaket litt. Men den er ikke i nærheten så finmasket som den du linket til. Den er mer ei perforert men flat øse hvis det sier deg noe. Jeg gir det uansett en sjanse. Etter 40 timer er det på tide å dra av lokket for å tørrhumle uansett :)
 
Jeg har ei fiskeøse som jeg skimmer av med og den går ned i karet hvis jeg bøyer håndtaket litt. Men den er ikke i nærheten så finmasket som den du linket til. Den er mer ei perforert men flat øse hvis det sier deg noe. Jeg gir det uansett en sjanse. Etter 40 timer er det på tide å dra av lokket for å tørrhumle uansett :)
En fiskespade vil fungere utmerket, den er jo noe glattere, men klarer du skimme med den under kok er det null problem å topphøste gjær :)
 
Fin hullsleiv link! @Kloakk Jeg trenger en slik eller to!
Jeg var egentlig på utkikk etter en annen type, var redd gjæra ville sitte veldig fast i den nettingen, men de var utsolgt for den jeg skulle ha og trengte en samme dag og ville ikke betale dustete 300 spenn for en flat fiskedpade med store hull.

Topphøstet og innså at denne hullsleiven faktisk var godt egnet til jobben, som skimmer er den også utmerket :)
 
Sist redigert:
Lager en golden ale i dag.
Brukte vannjusteringskalkulatoren for å beregne vannjusteringen. Har tidligere stusset over at det utover CaCl2 og CaSO4 ikke stemmer i forhold til og.
Tabben i dag var at jeg tenkte å følge kalkulatoren og ikke som jeg vanligvis gjør. Nemlig å kutte ut alt utenom CaCl2 og CaSO4.
Jeg fikk en ph på 5.74!
10 ml Lactol og 100 gram syremalt senere er jeg på 5.44 og lar det bli med det.
Er det flere som har opplevd det samme med denne kalkulatoren?
Screenshot_20210322-105743-picsay.png
 
Lager en golden ale i dag.
Brukte vannjusteringskalkulatoren for å beregne vannjusteringen. Har tidligere stusset over at det utover CaCl2 og CaSO4 ikke stemmer i forhold til og.
Tabben i dag var at jeg tenkte å følge kalkulatoren og ikke som jeg vanligvis gjør. Nemlig å kutte ut alt utenom CaCl2 og CaSO4.
Jeg fikk en ph på 5.74!
10 ml Lactol og 100 gram syremalt senere er jeg på 5.44 og lar det bli med det.
Er det flere som har opplevd det samme med denne kalkulatoren?
Vis vedlegget 50480
Siden jeg ikke har pH-måler så lever jeg (u)lykkelig uvitende om hva min pH er. Jeg bruker den kalkulatoren, men forventer ikke pH-magi med den. Jeg vannjusterer først og fremst for smak. På lyse øl har jeg begynt å bruke acidulated malt helt rutinemessig, men aner ikke hvor pHen havner. Om du skal ha kontroll på pH, så trenger du annerledes programvare enn den vannjusteringskalkulatoren der.

Edit: Hva mener du forresten med at " CaCl2 og CaSO4 ikke stemmer i forhold til og"? Disse vannjusteringene har vel ingen direkte tilknyting til OG?
 
Sist redigert:
Lager en golden ale i dag.
Brukte vannjusteringskalkulatoren for å beregne vannjusteringen. Har tidligere stusset over at det utover CaCl2 og CaSO4 ikke stemmer i forhold til og.
Tabben i dag var at jeg tenkte å følge kalkulatoren og ikke som jeg vanligvis gjør. Nemlig å kutte ut alt utenom CaCl2 og CaSO4.
Jeg fikk en ph på 5.74!
10 ml Lactol og 100 gram syremalt senere er jeg på 5.44 og lar det bli med det.
Er det flere som har opplevd det samme med denne kalkulatoren?
Vis vedlegget 50480
Det er normalt at lyse øl trenger ekstra hjelp av syre eller syremalt. Mineralene alene flytter ikke stort på pH. Litt utgjør det, men ikke mye.
 
Siden jeg ikke har pH-måler så lever jeg (u)lykkelig uvitende om hva min pH er. Jeg bruker den kalkulatoren, men forventer ikke pH-magi med den. Jeg vannjusterer først og fremst for smak. På lyse øl har jeg begynt å bruke acidulated malt helt rutinemessig, men aner ikke hvor pHen havner. Om du skal ha kontroll på pH, så trenger du annerledes programvare enn den vannjusteringskalkulatoren der.

Edit: Hva mener du forresten med at " CaCl2 og CaSO4 ikke stemmer i forhold til og"? Disse vannjusteringene har vel ingen direkte tilknyting til OG?
CaCl2 og CaSO4 stemmer. Dvs de flytter ikke ph i særlig grad(tror jeg). Det er når jeg tilsetter de 2 andre at ph fyker i været. Vet jo egentlig dette fra tidligere erfaringer, men tenkte å prøve dette igjenn. Og da gikk det skeis.
Normalt holder det med 5ml Lactol eller litt syremalt for å holde ph under 5.4.
Men nå måtte jeg altså bruke 10 ml Lactol og 100 gram syremalt. Og enda skulle vel ph vært litt lavere.
 
En av grunnene til at jeg ikke har gått for mer avansert vannjustering er at jeg rett og slett ikke har en god vannprofil for vannverksvannet her i Halden. Mulig noe av profilen kan leses fra det jeg har, men det er i så fall mye jobb og konvertering og sjansen for å begå brølere for en som valgte vekk kjemi på videregående er overhengende.
 
En av grunnene til at jeg ikke har gått for mer avansert vannjustering er at jeg rett og slett ikke har en god vannprofil for vannverksvannet her i Halden. Mulig noe av profilen kan leses fra det jeg har, men det er i så fall mye jobb og konvertering og sjansen for å begå brølere for en som valgte vekk kjemi på videregående er overhengende.

Det er en éngangsjobb, der den eneste konverteringsjobben trolig er å eventuelt regne om hardhet.

Hvis du har vanlig, nøytralt, kommunalt overflatevann, kan du velge en lignende profil - eller komme veldig langt med å sette alle verdier til null.
 
Det er en éngangsjobb, der den eneste konverteringsjobben trolig er å eventuelt regne om hardhet.

Hvis du har vanlig, nøytralt, kommunalt overflatevann, kan du velge en lignende profil - eller komme veldig langt med å sette alle verdier til null.
Takk for svar.

Det er jo en jobb hver gang jeg skal sette opp en ny oppskrift. Jeg vet ikke hva kjemivarianten av dyskalkuli og dysleksi er, men jeg sliter med å forstå mekanismene i vannjustering (og, ja, jeg har forsøkt), og da står jeg helt uten mulighet til å evaluere det jeg gjør eller om resultatet jeg får fra verktøyene for å beregne dette er riktig. Det er noe jeg gjerne skulle forstå, men jeg sliter med akkurat dette. Det blir jo øl uten, også.
 
Bakepulver (finnes flere utgaver, men alle inneholder et alkali, vanligvis natriumbikarbonat, en syre i saltkrystallform og stivelse for å holde pulveret tørt) ville jeg ikke hatt i noe øl. NaHCO₃ (Natron/natriumbikarbonat) er altså en av bestanddelene i bakepulver, og det kan heve pH ganske mye.
 
Tilbake
Topp