Brygging av Münchener Helles .... Ønsk meg lykke til!

Ja, ser den. Litt av grunnen er at jeg a) liker maltpreg på pilsen min, b) har ca 40 l (ganske lys) pils på fat, c) er tom for wienerlager. Hmmm. Men det er fint å være litt streng i.o.m. at jeg ikke har brygget Helles før.
Tenker jeg dropper victory og munich, og så kan vienna akkompagnere lavstemt i bakgrunnen. Så brygger jeg en wiener på kaka.
Jeg er svak for Victory, og kunne godt ha funnet på å bruke den sjøl.Og ville kanskje angra på det:p. Jeg tenker det er greit å brygge noe basic første gang - så kan du skeie ut neste gang;).

Jeg sjekka opp Zainasheffs oppskrift i Brewing Classic styles nå. Han har 4,5 kg pils og 350 gram münchener til en batch på 22-23 liter før tapping.. OG 1.048. Det blir fint med wienermaltet også, trur jeg.

Jeg har brygga et par med bare pilsnermalt. Det blei egentlig ganske kjedelig.
 
Satser på å få brygget en helles i morgen, få testa den nye Chronical fermenteren. Oppskriften er basert på diverse kilder, bla. Holmentoppen sin «Helles Angels». Med Barke pilsmalt fra Strømmen.
Takknemmelig for innspill...
Gjæren er kanskje ikke ideell, men har en solid gjærkake igjen etter en batch böhmisk pils, (som heller ikke er ideellt, men hadde gjær igjen fra en starter til en tysk pils), så det blir som det blir.

Red: Da er linken fiksa. Funka vist ikke så bra å hente linken i iPad versjonen av Brewfather. Takk for tips, Jørgen.
 
Sist redigert:
Da prøver jeg meg på en Helles, basert på råvarer jeg allikevel har liggende. Pilsnermalt fra Stor-Galaas gard (mest spent på hvordan denne oppfører seg), litt münchner malt fra Castle samt en slump syremalt. Tettnanger humle og S-23 gjær. Tenker å la den stå ti dager på 10 grader og deretter øke gradvis til ca 16-17, alt etter hvordan den oppfører seg.
 
Har vært uoppmerksom, og av en eller annen grunn slått av kjølinga i kjøleskapet jeg bruker til gjæring. Planen var å gjære en Helles med S-23 på 10 grader, men nå har den stått en liten uke på ca 15. Er det noe poeng i å justere ned temperaturen nå, eller skal jeg bare la den gjære ut på denne temperaturen, og evt kjøre en CC mot slutten? SG er vel på ca 1,020 nå. Skal ned til 1,010.
 
Har vært uoppmerksom, og av en eller annen grunn slått av kjølinga i kjøleskapet jeg bruker til gjæring. Planen var å gjære en Helles med S-23 på 10 grader, men nå har den stått en liten uke på ca 15. Er det noe poeng i å justere ned temperaturen nå, eller skal jeg bare la den gjære ut på denne temperaturen, og evt kjøre en CC mot slutten? SG er vel på ca 1,020 nå. Skal ned til 1,010.
Nei, kjør den heller opp til 17. Den skaden som evt har skjedd har skjedd. Bedre å bli kvitt diacetyl mens du har muligheten.
 
Fulgte rådet fra erikraude, og lot denne gjære på 17 grader. Virker å være ferdig nå, siden den er nede i 1,010. Tror jeg tapper den før helga. Vil det fortsatt være anbefalt å lagre i månedsvis før en drister seg til å smake (spurte den utålmodige bryggeren)?
 
Fulgte rådet fra erikraude, og lot denne gjære på 17 grader. Virker å være ferdig nå, siden den er nede i 1,010. Tror jeg tapper den før helga. Vil det fortsatt være anbefalt å lagre i månedsvis før en drister seg til å smake (spurte den utålmodige bryggeren)?
Det er lov å smake, selvsagt. Men hvis du vil ha det beste ut av ølet, lar du det stå 6 uker så kaldt som mulig. Men smak gjerne en gang i uka for å følge utviklingen :) Og dropp CC, det er ikke nødvendig på et slikt øl.
 
Fulgte rådet fra erikraude, og lot denne gjære på 17 grader. Virker å være ferdig nå, siden den er nede i 1,010. Tror jeg tapper den før helga. Vil det fortsatt være anbefalt å lagre i månedsvis før en drister seg til å smake (spurte den utålmodige bryggeren)?
Ut fra et læringsperspektiv er det vel nærmest uforsvarlig å ikke begynne smakinga umiddelbart :p.

Jeg er litt ille ute å kjøre nå, for riktignok har jeg masse pils i huset etter iherdig innsats i vinter, men de siste to bryggene er de beste. Så når pilslysta melder seg, hvilket inntreffer ganske ofte, er det de ferskeste jeg har mest lyst på. Men ideen var jo å drikke dem sånn noenlunde i samme rekkefølge som de blei brygga.

Det jeg egentlig prøver å si, er at lyse lagere kan smake helt utmerket fra dag 1. De har aldri vondt av å få være i fred ei stund, men det er ikke sikkert at det er veldig meningsfylt. Erfaringa mi er at det varierer litt; noen kan ha feil som lagringa i alle fall delvis kan gjøre noe med. Men har du truffet skikkelig, ser jeg ikke noe galt i å drikke litt fra starten av. Du får bare passe på å brygge nok - og ofte nok:) - sånn at du ikke må drikke opp alt før det har fått tatt ut hele potensialet sitt. Og kanskje er det som med oss; at hver alder har sin sjarm?

Altså; drikk med god samvittighet nok til at du kan følge godt med på utviklinga. Det bør du faktisk gjøre, synes jeg.

Av de øltypene jeg brygger, synes jeg at kølsch og altbier peker seg ut som de jeg klarest kan kjenne at det skjer noe med under lagringa. Og særlig kølsch trenger virkelig den perioden, mens altbier kan være veldig godt med en gang.
 
Dette blir jo en anelse subjektivt, men slik ser den typiske utviklingen ut for noen ølstiler ut her på Holmentoppen.
For enkelhets skyld er belgiske, britiske og flere andre stiler med en mer jevn utvikling utelatt.

Vis vedlegget 51865
Jeg ville lagt inn de lettere britiske ale-typene - som du vel ikke brygger så mye av? - med omtrent samme profil som humleølet. De har jeg dårlig erfaring med å la ligge - med et merkelig unntak for dark mild, faktisk. Verst er bittere med en del krystallmalt i.

Jeg skal ikke si at det ikke skjer noe med de lyse lagerne, men for dem som er virkelig gode i utgangspunktet, ville jeg laget en mye flatere kurve - og kanskje også si at de ferske kan ha en egen sjarm?
 
Nå har vel Barth Haas egeninteresse av å selge mer humle? Har smakt en tysk Helles som er brygget slik som beskrevet her. Fra München-bryggeriet Tilmans. Med Tettnang og Chinook.


Likte den godt. Gav 4 av 5 på Untappd.
Barth Haas driver uten tvil butikk, ja. Men det er vel ikke til hinder for at de kan presentere interessant info/synspunkter - sjøl om litt sunn skepsis alltid er på sin plass når penger er involvert:)?

At også helles blir offer for forurensning av trender, er ikke spesielt overraskende. Så lenge det ikke fører til at bevisstheta om hva en tradisjonelt brygga helles er, blir svekka, og så lenge en stadig får kjøpt tradisjonelt brygga helles, er det kanskje ikke så farlig? Men det kan jo fort skje, sjøl om det vel er mindre sannsynlig at det skjer med en tysk øltype. Jeg synes jo det er trist når engelsk golden ale nærmest er blitt en APA, men jeg ser liksom ikke for meg at tyskerne vil la det skje med helles.

Det som foreslås i artikkelen er ganske forsiktig bruk av fremmedelementer, og da kan det vel bli godt - som det ølet du smakte:).
 
Tilbake
Topp