Trubbelmaker

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Da var mitt femte brygg overlatt til noen milliarder tyske gjestearbeidere - og for første gang har jeg følt at jeg har kontroll på trub i gjæringskaret. Vet ikke om jeg har blitt flinkere til noe, om jeg hadde flaks eller om @Holmentoppen sitt (hmpf, må bruke garpegenetiv for å få taggingen til å funke) "Søstrene Hoffmann" er et generelt utrublete øl. Det ser utrolig lekkert ut så langt i hvert fall.
 
@MortenSickel ... Må teste... Hva er garpegenitiv?
En språklig uting vanlig hos barn og mindre oppvakte voksne, og her på forumet, fordi teknologien gjør det nødvendig.
For eksempel ville jeg sagt "Finn Bergers øl er god", men da kan jeg ikke tagge ham, siden programvaren leser genitivs-s'en som en del av brukernavnet. Da må jeg bruke garpegenitiv og skrive " @Finn Berger sin øl er god". På den måten får jeg oppmerksomheten til den angjeldende brukeren, på bekostning av eget selvbilde og anerkjennelsen hos mine medmennesker.
 
Sist redigert:
Med noen unntak. Guttungen kan bruke det med god samvittighet. @LarsUlv også, ihvertfall utafor forumet.

Edit: Ihvertfall når de snakker om seg sjøl i tredje person. Det ser jeg for meg at @LarsUlv gjør regelmessig. :D
Eneste unntaket er dersom det eiendomsbesittende subjektet ender på -s. ("Horsens' byvåpen" - underlig hva som kommer opp når man prøver å finne på et eksempel:). Jeg har da aldri vært i Horsens :(.)

Folk som føler sterkt for å bruke apostrof for å markere genitiv og/eller dele sammensatte ord, bør overveie å søke britisk statsborgerskap:).
 
Tilbake
Topp