Netthandelenbrygger - korneffektivitet

Å få høyere effektivitet enn 75% er jo ingen kunst, men det er urimelig om det skal ligge over 90%.
Jeg har tidligere hatt flere brygg på mellom 90-95%, men dette har vært målt med hydrometer. Ser nå med refraktometer at målingene sannsynligvis er mer presise med dette, og noe lavere.
 
Jeg har tidligere hatt flere brygg på mellom 90-95%, men dette har vært målt med hydrometer. Ser nå med refraktometer at målingene sannsynligvis er mer presise med dette, og noe lavere.
95% begynner vel å bli mye, men jeg tviler ikke på at du med optimal prosedyre kan få over 90%. Men du er jo en dreven brygger, og om jeg skal dømme etter alle innleggene på forumet her, så er det ikke uten videre lett å tyne høy effektivitet ut av en bryggemaskin med maltrør.

At refraktometeret skulle være mer presis enn hydrometeret, virker rart - med mindre det er noe galt med hydrometeret ditt.
 
Hei.

Har brygget en 4-5 brygg på min netthandelen-brygger og får altfor høye OG-verdier. Har skippet utmesking og
"delvis" skipper skylling av kornet og havner fortsatt oppe i 1.65-70 området på 24-25 liter.

Vis vedlegget 52503

Tenker nå å ikke kjøpe ferdige kit, men skalere mine egne kit til denne bryggeren. Er det noen rutinerte bryggere på
denne maskinen som vet hvilken kornmengde den trenger for å treffe på OGen ved å følge ordinær bryggeprosess?
Hadde satt pris på deling av erfaring rundt området, dersom noen har noe å dele.
For å finne ut av dette tror jeg du bør gjøre følgende:
Ved neste brygg noterer du ned nøyaktig hvor mange liter vann du bruker til innmesk og eventuelt skylling.
Du kan ikke stole på liter-oppmerkingen inne bryggemaskinen, for de er ofte ikke helt nøyaktig.
Har du mulighet til å veie vannet? Eller bruke en bøtte der du er sikker på at oppmerkingen er korrekt.

Dersom du bruker et ferdig kitt pleier de å være ganske nøyaktig på vekten på maltet, men du kan også kontrollveie det.

Når du er ferdig med bryggingen, veier du også vekten på gjæringsbøtten. Du må vite hvor mye bøtten veier i seg selv.
Og så må veier trub/vørter som ikke kommer med over i gjæringsbøtten.
OG må man også vite for å kunne regne om fra mengde vørter(basert på vekt) til antall liter.

Dersom oppmerking i bryggemaskinen og/eller gjæringsbøtten viser feil er det umulig å finne skikkelig ut av dette basert på de tallene.
 
For å finne ut av dette tror jeg du bør gjøre følgende:
Ved neste brygg noterer du ned nøyaktig hvor mange liter vann du bruker til innmesk og eventuelt skylling.
Du kan ikke stole på liter-oppmerkingen inne bryggemaskinen, for de er ofte ikke helt nøyaktig.
Har du mulighet til å veie vannet? Eller bruke en bøtte der du er sikker på at oppmerkingen er korrekt.

Dersom du bruker et ferdig kitt pleier de å være ganske nøyaktig på vekten på maltet, men du kan også kontrollveie det.

Når du er ferdig med bryggingen, veier du også vekten på gjæringsbøtten. Du må vite hvor mye bøtten veier i seg selv.
Og så må veier trub/vørter som ikke kommer med over i gjæringsbøtten.
OG må man også vite for å kunne regne om fra mengde vørter(basert på vekt) til antall liter.

Dersom oppmerking i bryggemaskinen og/eller gjæringsbøtten viser feil er det umulig å finne skikkelig ut av dette basert på de tallene.
Er ikke det enkleste å først sjekke om oppmerkinga er riktig? Vei opp 10 liter vann fra springen og hell det oppi maskinen, så ser du fort om skalaen der kan brukes? (Man bør kansje ha et water, så man veit at man ikke blir lurt av at underlaget ikke er plant.)

Siden det er meskeeffektivitet som er den vanlige referansen, skulle det vel holde å måle volum og SG til kok? Og i en maskin bør vel den ligge relativt høyt, siden det ikke blir noe tap til dødrom. (Volumet øker med 4% i forhold til kaldt vann når vørteren er på kokepunktet, så det må korrigeres for det, men det er jo et relativt enkelt regnestykke:).)
 
Sist redigert:
Er ikke det enkleste å først sjekke om oppmerkinga er riktig?
Jo, selvfølgelig.

La meg omformulere meg:
Det viktige er å måle helt nøyaktig og være sikker på at målene som brukes er korrekt.

Når det sies: var vel praktisk talt "no sparge", så blir man jo veldig usikker. Ble det brukt skyllevann, eller ble det ikke? Eller kanskje litt...?
Derfor stresser jeg at det må måles/veies helt nøyaktig. I alle fall en gang så man finner ut om det er alvorlig målefeil et sted i prosessen.

:)
 
At refraktometeret skulle være mer presis enn hydrometeret, virker rart - med mindre det er noe galt med hydrometeret ditt.
Selve hydrometeret er sikkert presist nok, men det er ganske mye raskere å kontrollmåle med refraktometer. Skal også innrømme at målinger har blitt hentet ut fra treveisventiler eller det som står igjen i kjelen etter tapping, og det kan være usikkerhetsmoment til hvor homogent det er. Praksisen min nå er å hente ut OG fra krana på gjæringstanken etter tapping til den. Da er det utvilsomt homogent og en vørter-prøve man kan stole på at er korrekt.
 
Selve hydrometeret er sikkert presist nok, men det er ganske mye raskere å kontrollmåle med refraktometer. Skal også innrømme at målinger har blitt hentet ut fra treveisventiler eller det som står igjen i kjelen etter tapping, og det kan være usikkerhetsmoment til hvor homogent det er. Praksisen min nå er å hente ut OG fra krana på gjæringstanken etter tapping til den. Da er det utvilsomt homogent og en vørter-prøve man kan stole på at er korrekt.
Vørteren er da sikkert homogen etter kok, uansett hvor du henter den fra? Hva skulle skje?

Jeg henter ut OG-prøven før jeg tapper til gjæringskaret. Jeg henter ut to liter som skal brukes til karboneringa, også, så det er et naturlig tidspunkt å gjøre det på.

SG-prøven før kok tar jeg etter at jeg har helt all vørteren over i kokekjelen. Siden jeg batch-sparger, blander jeg da altså en sterk og en svak vørter, men jeg har aldri opplevd at målinga ikke er riktig fordi den sterke blir liggende på bånn. Jeg bare rører godt med meskespaden. Jeg setter prøven i et trelitersmål med kaldt vann så jeg får kjølt den ned til romtemperatur, og får beskjed om hvor SG ligger i god tid før vørteren er kokt opp. Det er ikke mye styr med det der.

Refraktometeret blei jeg aldri venner med, så det ligger i en skuff. Jeg betrakter det med dyp skepis hver gang jeg åpner den skuffen; jeg stoler ikke på det:).
 
Jo, selvfølgelig.

La meg omformulere meg:
Det viktige er å måle helt nøyaktig og være sikker på at målene som brukes er korrekt.

Når det sies: var vel praktisk talt "no sparge", så blir man jo veldig usikker. Ble det brukt skyllevann, eller ble det ikke? Eller kanskje litt...?
Derfor stresser jeg at det må måles/veies helt nøyaktig. I alle fall en gang så man finner ut om det er alvorlig målefeil et sted i prosessen.

:)
Her er det jo snakk om så store avvik fra det en skulle vente, at feilen - om det er en feil - umulig kan ligge i at måleskalaen i bryggekjelen, eller eventuelt i bøtter som brukes til å måle opp skyllevann i, er unøyaktig. Men sjølsagt er det kjekt å vite om en har avvik. Jeg mener å huske fra langt tilbake at jeg sjekka gjæringsbøttene jeg brukte, og de var ikke helt nøyaktige.

Følger en instruksen fra Kegland om hvordan en skal plassere den pålimingsskalaen som følger med flat-bottom'en, bommer en med en liter. Så nei; en skal ikke stole for mye på produsentene:).

Jeg har faktisk aldri sjekka skalaene i kjelene mine - og kommer nok ikke til å gjøre det nå, heller, om jeg kjenner meg sjøl rett:).
 
Tilbake
Topp