For høy FG

Da har det gått litt tid og ting har skjedd. Jeg har tilsatt ny gjær, ikke sjampagnegjær som nevnt over, men en karboneringsgjær/sekundærgjær. Valget falt med på Safbrew F2. Brukte 2 gr på 17l. som jeg rehydrerte. Den har nå stått på 20 grader i en drøy uke. Resultatet er at jeg nå har en gravity på 1012. Sødmen som jeg kjente godt, er nå bort i fraværende.
Konklusjon - Dette fungerte fint :)
Takk for alle råd og hink.
 
Da har det gått litt tid og ting har skjedd. Jeg har tilsatt ny gjær, ikke sjampagnegjær som nevnt over, men en karboneringsgjær/sekundærgjær. Valget falt med på Safbrew F2. Brukte 2 gr på 17l. som jeg rehydrerte. Den har nå stått på 20 grader i en drøy uke. Resultatet er at jeg nå har en gravity på 1012. Sødmen som jeg kjente godt, er nå bort i fraværende.
Konklusjon - Dette fungerte fint :)
Takk for alle råd og hink.
Flott å få høre hvordan det gikk:). Takk skal du ha. Det var interessant at det funka med en liten dose F2. Det er det helt klart verdt å ta med seg.
 
Flott at ølet ditt ble betydelig bedre. Personlig får jeg ikke tallene til å stemme, men uten en full gjennomgang av prosess og øvrige måletall, er det umulig å konkludere her.
En nedgang fra 1.014 til 1.012 bør ikke være utslagsgivende. Bør ikke… men kan være en faktor.
Lagring vil påvirke ølet. Mulig det hadde blitt bedre utelukkende med lagring.
En annen ting er balanse. BU/GU og ABV vil gi utslag i oppfattet sødme.
Hawthorne effekten og forventning spiller også inn :)
Det viktigste er at du gjennomgår brygge- og gjæringsnotatene og justerer ved meste brygg.
Igjen - flott at du ble fornøyd
 
Flott at ølet ditt ble betydelig bedre. Personlig får jeg ikke tallene til å stemme, men uten en full gjennomgang av prosess og øvrige måletall, er det umulig å konkludere her.
En nedgang fra 1.014 til 1.012 bør ikke være utslagsgivende. Bør ikke… men kan være en faktor.
Lagring vil påvirke ølet. Mulig det hadde blitt bedre utelukkende med lagring.
En annen ting er balanse. BU/GU og ABV vil gi utslag i oppfattet sødme.
Hawthorne effekten og forventning spiller også inn :)
Det viktigste er at du gjennomgår brygge- og gjæringsnotatene og justerer ved meste brygg.
Igjen - flott at du ble fornøyd
Hei. Nei du trenger ikke en full gjennomgang av prosess m.m. Alt har vært sånn det skal være. Også FG etter gjæring. Men, når alt var ferdig så syntes jeg at øllet var litt for søtt. Jeg erkjenner også at FG var noe høy (1016). Det er dette jeg har gjort noe med. Jeg tilsatte litt gjær for en ny gjæring.
Resultatet ble bra.
FG ble lavere og sødmen mindre. (Lagring vil ha liten effekt (12 dager og 21grader)).Hverken mer eller mindre.
Når jeg har lagt ut resultatet her er det får å informere andre om en mulig løsning hvis de havner i samme situasjon. Ønsket resultat ble oppnådd - Det er det viktige :)
 
Smaker ølet søtt ved 1.016 er det et klart symptom på ufullstendig gjæring. Det er igjen gjærbart sukker. (Bare gjærbart sukker er søtt.) Når du så tilsetter ny gjær, og egenvekta synker til 1.012, samtidig som ølet ikke lenger i særlig grad kjennes søtt, er det vel ei rimelig forklaring at den nye gjæren har spist mye av det gjærbare sukkeret.

Så vidt jeg husker i farten, eter ikke F2 maltotriose, og det rimer i så fall godt med at FG ikke blei lavere - og med at det fremdeles er en anelse sødme der.

Når ølet ikke gjærer helt ut, er noe gjort feil. Ikke nok gjær, ikke god nok gjær, feil håndtering av gjæren, ikke nok næring i vørteren, feil temperatur - det er en del å velge på. Så @Andreas Lervik , jeg ville absolutt gjøre som @msevland foreslår. Gå gjennom detaljene i prosessen. Du vil ikke ha en pils som stopper på 1.016. Da har du gjort noe feil.
 
Enig det Finn. Men, jeg vet hva som er «feil». Feilen er gjenbruk av gjær. Jeg ville se hva som skjedde ved flere gangers bruk. Det er derfor jeg er ganske presis på hva jeg ønsker/ønsket å løse i mitt spørsmål, nemlig hvordan senke høyFG og mye restsødme, å spurte dere om tanker rundt det. Hverken mer eller mindre :)
 
Enig det Finn. Men, jeg vet hva som er «feil». Feilen er gjenbruk av gjær. Jeg ville se hva som skjedde ved flere gangers bruk. Det er derfor jeg er ganske presis på hva jeg ønsker/ønsket å løse i mitt spørsmål, nemlig hvordan senke høyFG og mye restsødme, å spurte dere om tanker rundt det. Hverken mer eller mindre :)
Jeg glemte litt av starten på tråden nå. Men likevel; å gjenbruke 34/70 fem ganger er i og for seg ikke noe problem. Lagergjær tåler gjenbruk ganske godt - men du må bare gi den nok av det den trenger etter å ha tømt seg for viktige ressurser hver gang den har gjort en jobb.
 
Tilbake
Topp