Bootleg Biology Regal Lager Blend

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Har noen andre på forumet testa ut denne? For godt til å være sant?


Jeg har en Ægir Brime/Sommer red lager klone stående til karbonering/modning på fat nå så jeg er meget spent på hvordan det ølet blir. Tappa en liten smaksprøve når jeg fatet ølet og det smakte overraskende godt, i den grad varm og flat øl kan være godt.

Lagde en pilsneroppskrift som jeg gjæret på 30 grader med Bootleg Biology Oslo i fjor. Den ble jeg ikke imponert av. Den hadde ingen usmaker men hadde null "personlighet". Den ble rett og slett gørrkjedelig. Den manglet definitivt "noe" som jeg får fra lagergjær så jeg håper at denne Regal blandingen gir meg det jeg savnet.

Det lille jeg finner av brukererfaringer fra USA er overveldende positivt så fingrene er krysset.
 
Hmmm faen så skeptisk... " Recommended Fermentation Temperature: 10-35°C. Pitch and ferment between 10-13°C for 72 hours and then ramp to 29-35°C for 48-72 hours. Cooler temperatures for more prolonged periods will increase fermentation time."
 
Er kanskje gammeldags, men jeg liker at det tar tid å lage godt øl. Tror nesten det hadde fjernet noe av gleden ved bryggingen om det kom en ny generasjon gjær som ga fullgodt resultat på bare noen dager.
Gammeldags bryggeattitude er det som gir det gode gammeldagse ølet.... Litt snodig verden vi lever i....Noen elsker fastfood, slowfood er blitt ei greie... Selv er jeg blitt såpass gammel at jeg liker å lage ting en ikke lett får tak i lengre...på gamlemåten ;)
 
Kanskje er det for godt til å være sant men #noen må jo nødvendigvis teste det ut først og i dette tilfellet var erfaringsgrunnlaget syltynt her på berget. Tro er noe man bedriver i religiøse kretser.

Jeg kjørte gjæringsregime 13 grader i 3 døgn, 29 grader i 4 døgn.
Gjæren starta tregt men den fikk opp tempo et døgn før temperaturhevingen. Den gikk fra 1.047 til 1.005 så den ble kraftigere enn forventet.

Oppskriften jeg brygget inneholder ikke pilsnermalt og har en veldig lav IBU (14) så vi får se hvor lang tid den trenger før den smaker godt. Tenker jeg tapper en skvett til helga og smaker på den.
 
Smaker akkurat nå på en Lager med 100% Red X og Saaz, gjæret med Regal Lager.
4 dager på 12 grader (1 1/2 dag før den kom igang) og 4 dager på 34 grader (Stabil FG de siste 2 dagene).

Har bare vært på flaske i litt over ei uke, men ren og fin smak så langt. Spent på hvordan den blir etter litt mer lagring.
 
Smaker akkurat nå på en Lager med 100% Red X og Saaz, gjæret med Regal Lager.
4 dager på 12 grader (1 1/2 dag før den kom igang) og 4 dager på 34 grader (Stabil FG de siste 2 dagene).

Har bare vært på flaske i litt over ei uke, men ren og fin smak så langt. Spent på hvordan den blir etter litt mer lagring.
Det blir spennende Oppdater gjerne denne tråden med smaksrapporter fremover
 
Kanskje er det for godt til å være sant men #noen må jo nødvendigvis teste det ut først og i dette tilfellet var erfaringsgrunnlaget syltynt her på berget. Tro er noe man bedriver i religiøse kretser.

Jeg kjørte gjæringsregime 13 grader i 3 døgn, 29 grader i 4 døgn.
Gjæren starta tregt men den fikk opp tempo et døgn før temperaturhevingen. Den gikk fra 1.047 til 1.005 så den ble kraftigere enn forventet.

Oppskriften jeg brygget inneholder ikke pilsnermalt og har en veldig lav IBU (14) så vi får se hvor lang tid den trenger før den smaker godt. Tenker jeg tapper en skvett til helga og smaker på den.
Wow, den skal kunne gjære ut 87 % uten at den den inneholder STA-1. Det er faktisk like ”imponerende” som hastigheten. Spørs om jeg ikke må teste den, tross alt :cool: Ser at produsenten påstår den er egnet til Bokkøl. Med såpass kraftig utgjæring er det lite plausibelt. Adelsmerket til bokk er sødme. Men til lyse lagere burde utgjæringen være innertier om man holder OG under 1045.
 
Sitter med en smaksprøve på Brime/Sommer-klonen som ble gjæret med Regal Lager Yeast Blend nå, den har nå vært på fat i snaut 2 uker.
Kan ikke si annet enn at det smaker godt, veldig ren og fin, kjenner ingen typiske unoter fra gjæringen, ei heller noe alkoholstikk til tross for at denne endte på 5,5%. Farlig lettdrikkelige greier. Skal jeg pirke på noe på nåværende tidspunkt så må det være at maltsmaken er en ørliten smule "rå" ennå, men ikke på langt nær det nivået jeg har hatt på tilsvarende tradisjonelle lagerbrygg som er så unge.
De av oss som ennå er i stand til å drikke en øl uten å koble inn "feilsøkingsprogramvaren" hadde gladelig bøtta ned dette ølet. Gir den en uke til før neste smak. So far so good!
 
Men er ikke dette med å gjære de første tre døgnene på "normal" temperatur for så å øke temperaturen til forveksling likt det flere av oss gjør med konvensjonell lagergjær, med gravis økning av temperaturen fra til 16-18 grader når 2/3 av forventet utgjæring er gjort? Bortsett fra at du her øker til en mye høyere temperatur (og da går alle prosesser fortere).

Med andre ord: Kanskje vi kan oppnå akkurat det samme med eksempelvis W-34/70 eller andre populære pilsgjærstammer? Jeg har ikke prøvd å utsette dem for over 30 grader før, men jeg ville ikke vært overrasket om det ga relativt liten effekt på slutten av gjæringstiden.
 
Men er ikke dette med å gjære de første tre døgnene på "normal" temperatur for så å øke temperaturen til forveksling likt det flere av oss gjør med konvensjonell lagergjær, med gravis økning av temperaturen fra til 16-18 grader når 2/3 av forventet utgjæring er gjort? Bortsett fra at du her øker til en mye høyere temperatur (og da går alle prosesser fortere).

Med andre ord: Kanskje vi kan oppnå akkurat det samme med eksempelvis W-34/70 eller andre populære pilsgjærstammer? Jeg har ikke prøvd å utsette dem for over 30 grader før, men jeg ville ikke vært overrasket om det ga relativt liten effekt på slutten av gjæringstiden.
Det ville vært interessant å teste den etter produsentens anbefalinger – og sammenlignet med: 1) en vanlig lagergjær gjæret på samme måten 2) et ”vanlig” kaldt lagergjærforløp. De to sistnevnte med f.eks. W-34/70.
 
Jeg har prøvd ut W34/70 på hurtigmetoden før, det ble bra øl av det men var aldri oppe å snuste på 30 grader i den forbindelse. Det hadde vært kult å kjøre en splitbatch med det testregimet Holmentoppen foreslår.

Det interessante med gjæringsforløpet som jeg hadde på dette testølet var at det starta veldig treigt. OG var 1.047, SG når tempen ble satt opp fra 13 til 29 grader var ikke lavere enn 1.041, altså hadde den såvidt kommet i gang før det ble en brå og betydelig temperaturøkning. Tenkte jeg ville følge instruksen fra produsent slavisk selv om alle varselllamper ifht usmaker var på. Etter temperaturhoppet på 16 grader gikk det jo i et forrykende tempo frem til målstreken.
 
Om du kan styre et gjæringsforløp sånn at det går rolig for seg under hovedgjæringa, holder du produksjonen av høyere alkoholer lav. Dermed blir også potensialet for esterproduksjon, som foregår seinere i prosessen, lavt. Hva du så gjør etter de første dagene, trur jeg spiller mindre rolle.
 
Kan oppdatere denne tråden igjen etter siste tids utvikling.
Tappet et nytt smaksglass den 16.juli altså en uke etter første smaksprøve på det ferdigkarbonerte ølet (og snaue 3 uker etter fating) og var såre fornøyd med resultatet, etter min oppfatning var den da på det stadiet jeg selv oppfatter som ferdig og drikkeklar, harmoni i smakene og en behagelig drikkeopplevelse. Har etter det smakt jevnlig på ølet og sitter med et glass av denne røde lageren nå og synes det er et godt øl! Vi får se hvor gammelt fatet blir men kan ikke annet enn å skryte av denne gjæren så langt.
 
Kan oppdatere denne tråden igjen etter siste tids utvikling.
Tappet et nytt smaksglass den 16.juli altså en uke etter første smaksprøve på det ferdigkarbonerte ølet (og snaue 3 uker etter fating) og var såre fornøyd med resultatet, etter min oppfatning var den da på det stadiet jeg selv oppfatter som ferdig og drikkeklar, harmoni i smakene og en behagelig drikkeopplevelse. Har etter det smakt jevnlig på ølet og sitter med et glass av denne røde lageren nå og synes det er et godt øl! Vi får se hvor gammelt fatet blir men kan ikke annet enn å skryte av denne gjæren så langt.
Interessant!

Fusel produseres som sagt tidlig i gjæringsforløpet. Det er mulig du hadde passert den kritiske fasen da du var nede på 1.041 - skjønt jeg ville trudd du skulle litt lenger ned før faren var over. Men det skjer mye før aktiviteten i karet blir veldig tydelig.

Hvordan var det med svovelproduksjonen? Og er ølet helt fritt for H2S nå? (H2S i lagerølet er mitt personlige lille helvete:).)

Hvor fort gikk temperaturøkninga? Skrur du den rett opp i løpet av kort tid skulle jo det være en veldig effektiv måte å sikre at du får et ødelagt øl på, om en skal tru lærebøkene.
 
Interessant!

Fusel produseres som sagt tidlig i gjæringsforløpet. Det er mulig du hadde passert den kritiske fasen da du var nede på 1.041 - skjønt jeg ville trudd du skulle litt lenger ned før faren var over. Men det skjer mye før aktiviteten i karet blir veldig tydelig.

Hvordan var det med svovelproduksjonen? Og er ølet helt fritt for H2S nå? (H2S i lagerølet er mitt personlige lille helvete:).)

Hvor fort gikk temperaturøkninga? Skrur du den rett opp i løpet av kort tid skulle jo det være en veldig effektiv måte å sikre at du får et ødelagt øl på, om en skal tru lærebøkene.

Svovelproduksjonen må ha vært minimalt aktiv om den i det hele tatt skjedde for jeg la ikke merke til noe av dette i løpet av gjæringen. Svovel er noe jeg legger fort merke til hvis det forekommer, men har vært stort sett forskånet for dette i min lagerkarriere til nå. Det eneste tilfellet jeg kan huske var en tsjekkisk pilsner gjæret med WLP802, da ble det promporama i gjæringsskapet.

Temperaturøkningen var overstått i løpet av ganske nøyaktig et døgns tid og jeg regnet vel også med at nå ødela jeg alt men den gang ei.
Såvidt jeg kan lese meg til så er det veldig få erfaringer med repitching av denne gjæren så spørsmålet er om den lar seg gjenbruke uten å lage en fest av usmaker.
 
Svovelproduksjonen må ha vært minimalt aktiv om den i det hele tatt skjedde for jeg la ikke merke til noe av dette i løpet av gjæringen. Svovel er noe jeg legger fort merke til hvis det forekommer, men har vært stort sett forskånet for dette i min lagerkarriere til nå. Det eneste tilfellet jeg kan huske var en tsjekkisk pilsner gjæret med WLP802, da ble det promporama i gjæringsskapet.

Temperaturøkningen var overstått i løpet av ganske nøyaktig et døgns tid og jeg regnet vel også med at nå ødela jeg alt men den gang ei.
Såvidt jeg kan lese meg til så er det veldig få erfaringer med repitching av denne gjæren så spørsmålet er om den lar seg gjenbruke uten å lage en fest av usmaker.
Den høye temperaturen ville vel vært i meste laget for vanlig lagergjær, men denne trives jo åpenbart der oppe. Så jeg hadde ikke hatt betenkeligheter.

Vi dyrker jo gjær i startere på temperaturer vi ikke ville ha gjæra øl på. Det gjæren trives med er jo ofte ikke det samme som den temperaturen de gir det beste ølet på:).

Angående svovel: Hvis jeg bare visste hvorfor noen så å si ikke merker noe:(. Jeg gjør alt etter boka og enda litt til, men klarer bare så vidt å få redusert svineriet til et akseptabelt nivå.
 
Tilbake
Topp