Ny Grainfather 40 i to utgaver

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
En vanlig G40 som ligner en 70-literen, og en nedstrippet S40 som nok er basert på den generiske kinesiske modellen vi kjenner fra før.
I tillegg kommer det en stor gjæringstank:
 
Var i utgangspunktet ikke så gira på en 40 liter, da jeg har G30 allerede. Men jo mer jeg tenker på det, så mer interessant blir det. 13 kg malt, vil jo gi to cornykeg med øl på 5-6%. Evt et fat med f.eks imperial stout. Synes maltkapasiteten til G30 kan bli akkurat litt for liten.

Men så spørs det hva prisen kommer på. 1295€ vil bety, med dagens kurs, 13095 kr. Pluss moms og påslag i butikk. Man vil jo spare en dobbeltmesk, evt en ekstra brygge dag om man skal ha to fat med samme øl. Blir uansett spennende å se tester og priser!
 
Var i utgangspunktet ikke så gira på en 40 liter, da jeg har G30 allerede. Men jo mer jeg tenker på det, så mer interessant blir det. 13 kg malt, vil jo gi to cornykeg med øl på 5-6%. Evt et fat med f.eks imperial stout. Synes maltkapasiteten til G30 kan bli akkurat litt for liten.

Men så spørs det hva prisen kommer på. 1295€ vil bety, med dagens kurs, 13095 kr. Pluss moms og påslag i butikk. Man vil jo spare en dobbeltmesk, evt en ekstra brygge dag om man skal ha to fat med samme øl. Blir uansett spennende å se tester og priser!
16 000,- hos Brewshop. Det er for mye etter min mening. 17 500,- for G70.
 
Med 10-12 batcher i året synes jeg det blir litt stivt. Selv om man selvfølgelig kan regne over flere år, er jeg svært usikker på om det gir nok vs å kjøpe f.eks 50L fra Netthandelen.
 
Spent på å se hva man får i G40 vs den vanlige 30 literen av nye funksjoner.
Er det kun litt flere liter så syntes jeg de har priset seg helt ut her.
 
Er det kun litt flere liter så syntes jeg de har priset seg helt ut her.
Ser ut som den har humlefilteret i konisk bunn som G70 har. G30 har 2500W, mens G40 har 3300W. Så er det økt volum, men det er vel egentlig bare hjelp i om man vil ha 25 liter med den tyngste vørteren ut, i stedet for 18-20 på G30. (46 / 13 = ~3,5 og 32 / 9 = ~3,5) Har man bare 25-liters bøtter å gjære på er det lite poeng med 25 liter 1.070+, det går jo da ofte ut blowoffen uansett. kr. 9000 for G30 opp til kr 16000 for G40 er et stort sprang da.
 
Sist redigert:
Ser ut som den har humlefilteret i konisk bunn som G70 har. G30 har 2500W, mens G40 har 3300W. Så er det økt volum, men det er vel egentlig bare hjelp i om man vil ha 25 liter med den tyngste vørteren ut, i stedet for 18-20 på G30. (46 / 13 = ~3,5 og 32 / 9 = ~3,5) Har man bare 25-liters bøtter å gjære på er det lite poeng med 25 liter 1.070+, det går jo da ofte ut blowoffen uansett. kr. 9000 for G30 opp til kr 16000 for G40 er et stort sprang da.
Fin maskin, men jeg tviler på at den blir en kioskvelter til den prisen. G30 vil forhåpentligvis være tilgjengelig enda en god stund.
 
Yes, det ser ut som den har ganske mange nye fine oppgraderinger. Men jeg vil si de fleste er "nice to have", ihvertfall for oss som allerede har G30. Raskere oppvarming er fint(men luksus), silbunn får man som rimelig ekstrautstyr allerede og som dere sier syntes jeg personlig størrelsen på 40L er litt rar(?).
Den nye kontrolleren er også pen, men tilbyr vel egentlig ikke noe mer enn connect versjonen på G30?

For en "nice to have" oppgradert versjon skulle jeg ønske de la seg på en pris rundt 10K og litt opp, da hadde det blitt en tøffere beslutning å ta.
 
Kan hende at bla. rengjøring går fortere og er mer praktisk på G40 - men som G30-eier er det for helt umulig for meg å forsvare en oppgradering.

Spent på å se om S40 er liv laga. Der virket prisingen mer fornuftig.
 
homebrew.no selger G40 til 14990,- inkl. frakt, det er ikke såååå langt unna den svenske prisen.

Jeg har 1. gen G30 og fått OK fra kona til å kjøpe G40, men har lovt å vente til over nyttår og da har kanskje prisen gått ned litt også.
 
14128kr hos hjemmebryggeriet.no, inkl frakt fra Sverige, dersom de er til å stole på da. Har ikke handlet noe derfra før.
 
11000 hos themaltmiller.co.uk, ca 12000 med frakt og fortollingsgebyr. Bestillt store kjeler der i fra før. Har fungert veldig greit, skriver av engelsk moms automatisk.
 
Man har jo lyst til å støtte lokale butikker, men det var da voldsomt til prisforskjell.
 
Jeg tenker at for alle som har en bryggemaskin fra før, blir en ny investering i denne prisklassen litt stor.
Det ser ut for at de priser G70 for oppgradering, og G40 for førstegangskjøpere.
Mange fine småting med både G40 og G70 som jeg er sikker på at andre vil kopiere.
Tror ikke vi ser overrislingsrør i senter i noen nye kompakrbryggere :)
 
Såg videoen fra David Heath. Artig detalj som kom fram med perforering i siden på maltrøret. Fire stk slags overflow pipes. Usikker på om jeg ville hatt det egentlig, må vel være utsatt for kanaler eller at skyllinga renner mer ut gjennom perforeringene?
Det blir spennende å se når folk begynner å brygge på G40. Tror neppe de ville lansert et såpass annerledes konsept uten at det er grundig testet. For meg virker det logisk at maltrøreret er perforert opp langs sidene. Konstruksjonen har endel til felles med en meskepose, som jo lekker alle veier. Størrelsen er finfin for alle som både liker å brygge halve batcher og samtidig ønsker å kline til med en imperial stout i ny og ne. Å brygge 2 fat mediumstyrke øl er den også helt perfekt til. Det samme kan sies om S40, men kontrolleren er kanskje litt enkel. Tipper det kommer en overgang til motstrømskjøler temmelig raskt. Pumpa skal være ganske sterk. Flott begynnermaskin, da.
 
E liker det som er kommet ut om GF G40 på youtube og ellers på nett men prisen er for høy mot GF G30 og GF G70.En e er gudfar til har kjøpt en G40 og e er spent på hvordan den er i bruk og vil nok være med han på en bryggedag
 
Tilbake
Topp