Bryggertabber

I forrige uke tappet jeg et ekstraktbrygg på fat fra Allrounderen min. Da jeg var ferdig og gikk i gang med rengjøringen, skrudde jeg først av ringen som holder topplokket på plass og begynte å vaske den. Plutselig hørte jeg et høyt smell, og lokket med tilhørende slange og flyteball, som var godt innsmurt i gjær- og humlerester fór opp i taket og skvettet rundt på kjøkkenet på sin vei.

Ingen stor tabbe, men jeg skvatt nå i alle fall.

Og skal huske på å gjøre som jeg pleier neste gang: Bruke trykket i gjæringskaret til å løsne topplokket mens ringen fremdeles sitter halvveis på. :)
 
Nattmesket tsjekkisk pils, og feilberegnet litt på mesketiden. Når jeg stod opp stod maskinen og pep for ferdig mesk, og det hadde den gjort i 10-15 minutter. Siden jeg ikke hadde trykket på "quit", fortsatte maskinen programmet. Det gjorde at temperaturen hadde økt til 90 grader....

OG 10.53, men SG etter 5 dager var 10.38, så da har vel temperaturen drept det meste av enzymer.
Er det noe å gjøre med, eller er det bare å innstille seg på en søtlig lettøl?
Det meste av konverteringen skjer første 30-45 minutter av mesketiden, senere økning forbi vanlig utmesk temperatur skal da ikke endre gjærbarheten noe særlig. Faren for astrigens er vel også først og fremst ved skylling når pH også er høyere. Tror det går helt fint.
 
Jeg fukter maltet før kverning. Vannet har jeg i ei spruteflaske, og den spruteflaska er av samme slag, og har samme farge, som den jeg har Starsan i. I dag forbytta jeg dem etter at jeg hadde kondisjonert maltet, sånn at jeg har desinfisert meg gjennom bryggedagen med vann:p! Utrulig at jeg ikke oppdaga det, for vann skummer jo ikke noe videre.

Antakelig går det bra. Vannet er sikkert reint nok, og det var vel det jeg desinfiserte, også. Men litt spennende blir det jo å se hvordan det går med dagens brygg:).

Går dette bra, kan jeg jo spare noen kroner på å kutte ut Starsan:).
Det gikk jo bra, da:).
 
Sist helg brygget jeg en pils. Sto til mesking. Var opptatt med rengjøring av koker og pumpet vann fra hlt til koker. Glemte at pumpen sto på da jeg åpnet ventilen ut fra meskekaret. Resultatet var at 15-20 liter av first run havnet i sluket via åpen bunnventil i koker. Da var det bare å kverne opp mer pilsnermalt og starte mesking på nytt. Sånn kan det gå når man skal multitaske.
 
Nattmesket tsjekkisk pils, og feilberegnet litt på mesketiden. Når jeg stod opp stod maskinen og pep for ferdig mesk, og det hadde den gjort i 10-15 minutter. Siden jeg ikke hadde trykket på "quit", fortsatte maskinen programmet. Det gjorde at temperaturen hadde økt til 90 grader....

OG 10.53, men SG etter 5 dager var 10.38, så da har vel temperaturen drept det meste av enzymer.
Er det noe å gjøre med, eller er det bare å innstille seg på en søtlig lettøl?
Sikkert for sent, men du kan tilsette enzymer og ny gjær
 
Kanskje ikke direkte bryggetabbe, men forhinding av. I tillegg kan dere jo få dere en god latter. Har dyrka Bhut Jolokia chilli og fabulert om chilli stout. For å sjekke styrken så måtte en jo teste en. Fant en som ikke var så stor. Makan til idioti. Det kjentes som noen hadde tent St. Hansbål i kjeften. Heldigvis så hadde jeg godt med rømme i kjøleskapet så smertelindring fikk vi til. 30min senere så kom brannen tilbake. Sitter og spiser rømme med teskje sånn hvert 15. minutt. Fabler og chilli stout er forkastet.20210917_105039.jpg
 
Kanskje ikke en tabbe, men definitivt en uheldig hendelse. Strømmen gikk i hele nabolaget da jeg hadde 25 minutter igjen av koken og to humletilsetninger. Ventet i 3 timer, men strømmen var og ble borte. Helt til jeg løftet du a for å legge meg. Dette blir nok et spennende øl er jeg redd.

Jeg la i 15-minutters humlen og håpet strømmen skulle komme tilbake. Det gjorde den altså ikke. Satser på å gi den et oppkok i dag, putte i 0-minutters humlen og kjøle den ned og tappe på vanlig måte.

Hvor varmt må egentlig humle ha det for å opptre slik vi planlegger den under kok?
 
Kanskje ikke direkte bryggetabbe, men forhinding av. I tillegg kan dere jo få dere en god latter. Har dyrka Bhut Jolokia chilli og fabulert om chilli stout. For å sjekke styrken så måtte en jo teste en. Fant en som ikke var så stor. Makan til idioti. Det kjentes som noen hadde tent St. Hansbål i kjeften. Heldigvis så hadde jeg godt med rømme i kjøleskapet så smertelindring fikk vi til. 30min senere så kom brannen tilbake. Sitter og spiser rømme med teskje sånn hvert 15. minutt. Fabler og chilli stout er forkastet.Vis vedlegget 53584
Kanskje du skal vurdere en milk stout i stedet?
 
Vørter med lactobacillus plantarum. Stått i 48t på 30°C ph på 4.0, bør jo lavere. Forrige ble kokt på 3.8 det var litt høyt, vil ned i 3.6 eller 3.5. Noen med erfaring på hvor lang tid dette tar?

pH 4,0 etter 48 timer virker høyt ja, målte du pH før du begynte syrninga?
Mitt siste surøl landet på pH 3,35 etter 24 timer, men da la jeg meg på 5,2 i mesk og tilsatte fosforsyre både i skyllevann og i kok.
 
pH 4,0 etter 48 timer virker høyt ja, målte du pH før du begynte syrninga?
Mitt siste surøl landet på pH 3,35 etter 24 timer, men da la jeg meg på 5,2 i mesk og tilsatte fosforsyre både i skyllevann og i kok.
Så jeg hadde lagt i feil tråd og slettet, men du har jo svart :) .

Mesket på 5.25. Ingen syre i skyllevann. Slik at jeg er usikker på ph for vørterm. Tilsatte melkesyre hadde en flaske på 100ml dumpet litt og litt i. Kom ned i ca 5.0 før jeg ikke turte mer. Tilsatte innholdet av 8 Probi Mage tabletter.

Smakte på vørter når jeg målte virket ikke veldig sur.
 
Så jeg hadde lagt i feil tråd og slettet, men du har jo svart :) .

Mesket på 5.25. Ingen syre i skyllevann. Slik at jeg er usikker på ph for vørterm. Tilsatte melkesyre hadde en flaske på 100ml dumpet litt og litt i. Kom ned i ca 5.0 før jeg ikke turte mer. Tilsatte innholdet av 8 Probi Mage tabletter.

Smakte på vørter når jeg målte virket ikke veldig sur.
Vørter er jo veldig søt før gjæring så ikke bli lurt av at det ikke smaker veldig surt nå.

Et døgn på 37C gir meg stort sett 3,3-3,4 pH. Sikker på at pH-meteret ditt er kalibrert riktig?

Jeg bruker 5-6 stk Probi Mage tabletter så pitch raten din er det ikke noe i veien med.
 
Vørter er jo veldig søt før gjæring så ikke bli lurt av at det ikke smaker veldig surt nå.

Et døgn på 37C gir meg stort sett 3,3-3,4 pH. Sikker på at pH-meteret ditt er kalibrert riktig?

Jeg bruker 5-6 stk Probi Mage tabletter så pitch raten din er det ikke noe i veien med.
Kalibrerte for en måned siden. Målte mesken riktig utfra beregnet ph i Brewfather.

Men sikker er jeg på ingen måte. Er en rimelig kinasak.

Laget et annet surøl for en måned siden. Der var pH 3.9. Det føles ikke veldig surt. Men greit nok.

Jaja får bare koke. Ph på 4.0 får være greit nok. Er vel begrenset hvor lenge vørteren bør stå til syrning.
 
Kalibrerte for en måned siden. Målte mesken riktig utfra beregnet ph i Brewfather.

Men sikker er jeg på ingen måte. Er en rimelig kinasak.

Laget et annet surøl for en måned siden. Der var pH 3.9. Det føles ikke veldig surt. Men greit nok.

Jaja får bare koke. Ph på 4.0 får være greit nok. Er vel begrenset hvor lenge vørteren bør stå til syrning.
99% sikker på at pH meteret er feil da. Hatt flere kinamålere og måtte kalibrere for hver eneste gang jeg brukte de. Gikk lei og kjøpte skikkelig
 
Tilbake
Topp