Hjelp. Jeg har ALT for høy OG

Vann har jo ganske spenstige&spennende krystalliseringsegenskaper, (se snøfnugg, is krystalisert på trær), sukker krystaliseres ved lavt vanninnhold, og pakker seg i tette, kompakte krystaller, (mao ikke i vørter). Og sukkeret vil sammen med «dekrystaliser vann synke til bunn (pga at blandingen har høy SG).
Tenkte litt mer på denne, fordi jeg fant spørsmålet interessant, og har observert det samme med feks fryst cola.
Sukker (og annet, som feks salt, eller alkohol) senker frysepunktet på vann. Dess høyere andel sukker (til vann), dess mer senkes frysepunktet, (eller mer presist; det skal mer til før vannet danner krystaller). Høy entropi (jevn blanding) bidrar ytterligere, som man ser ved fenomenet supernedkjølt vann, (når man heller det ut, eller gir det ett sjokk, fryser det til sørpe), pga at entropien forstyrres/reduseres.
Mao, når temperaturen øker, vil vannmolekylene rundt sukkermolekylene påvirkes først, og iskrystallene løser seg. Pga høy (lokal) egenvekt (gravity), vil de synke ned. Is er lettere enn vann, og vil presses opp, (men dog holde formen så lenge det er (langkjedede) krystalliseringer).
Jeg antar det er noe av den samme effekten finnes når vørter er kald. Sukkeret trekker nedover, og pga lavt (termisk) energiinnhold skjer dette raskere, (høyere energi bidrar til at entropi i vesken vedlikeholdes - som å riste en blanding).
Man kan jo destillere ut vann på denne måten, men får da sterkere drikke, (feks Eisbock). Tar man det i det ekstremet kan man jo lage «ølsprit» - men tror det blir vel kraftige greier. Alt konsentreres jo når bare vann dras ut .. eller, dvs det er vel noe som kan dras ut med isen, feks diacetyl (fryser ved ca -3).
 
Sist redigert:
Nei jeg er ingen fysiker så jeg vet heller ikke, det jeg vet dog er at jeg har brent meg på den der et par ganger, altså jeg tappet fra krana og trodde jeg hadde alt for høy SG og la til vann, aiai, havna vel på 3,5%. Jeg tror alt over falskbunnen er homogent med det samme, hos meg er det 4 liter under falsk bunnen og selv om jeg rører litt så tror jeg det blir en liten forskjell, men hadde aldri det "problemet" med BIAB brygging.

Under black week blei det refractometer, så på neste brygg skal jeg sjekke :)
Fikk endelig brygget igjen og tenkte jeg skulle følge opp dette innlegget.

SG topp etter skylling: 1.017
SG bunn etter skylling: 1.055
SG topp etter røring: 1.048
SG bunn etter røring: 1.049
SG 2 min inn i kok: 1.051

Så kan vel konkludere med at så lenge man gir vørteren en god røring er det så nærme at det blir ubetydelig, sa da må enn jo bare konkludere med at jeg altså har glemt å røre de gangene SG har vært helt off, cary on :)
 
Fikk endelig brygget igjen og tenkte jeg skulle følge opp dette innlegget.

SG topp etter skylling: 1.017
SG bunn etter skylling: 1.055
SG topp etter røring: 1.048
SG bunn etter røring: 1.049
SG 2 min inn i kok: 1.051

Så kan vel konkludere med at så lenge man gir vørteren en god røring er det så nærme at det blir ubetydelig, sa da må enn jo bare konkludere med at jeg altså har glemt å røre de gangene SG har vært helt off, cary on :)
Men siden SG ligger et par poeng høyere når du har kokt et par minutter, så må vel konklusjonen bli at det har gjemt seg en del vørter med høyere SG mellom topp og bunn :p ;)? (Eller at min evige skepsis til refraktometere er velbegrunna:cool:.)
 
Men siden SG ligger et par poeng høyere når du har kokt et par minutter, så må vel konklusjonen bli at det har gjemt seg en del vørter med høyere SG mellom topp og bunn :p ;)? (Eller at min evige skepsis til refraktometere er velbegrunna:cool:.)
Ja eller rester i pipetten mellom målingene høhø, jeg tenker nå uansett at røring birde holde, men kommer til å fortsette å ta prøven etter 2 min kok :)
 
Fikk endelig brygget igjen og tenkte jeg skulle følge opp dette innlegget.

SG topp etter skylling: 1.017
SG bunn etter skylling: 1.055
SG topp etter røring: 1.048
SG bunn etter røring: 1.049
SG 2 min inn i kok: 1.051

Så kan vel konkludere med at så lenge man gir vørteren en god røring er det så nærme at det blir ubetydelig, sa da må enn jo bare konkludere med at jeg altså har glemt å røre de gangene SG har vært helt off, cary on :)
Meget god grunnforskning! Det var (ikke uventet) store forskjeller. Jeg anser denne målingen som den aller viktigste – for min del danner den grunnlag for sluttvolumet og humletilsetninger. Jeg er derfor ikke helt enig i at 2-3 poeng er ubetydelig.
 
Meget god grunnforskning! Det var (ikke uventet) store forskjeller. Jeg anser denne målingen som den aller viktigste – for min del danner den grunnlag for sluttvolumet og humletilsetninger. Jeg er derfor ikke helt enig i at 2-3 poeng er ubetydelig.
Men hvilken konklusjon trekker du av disse målingene? Skulle jeg si noe, måtte det være at røring holder. Du får jo utligna det som åpenbart er en svær forskjell før røring. Men at du så skal få en høyere verdi etter et par minutters kok er jo litt rart? Det har jeg ingen forklaring på annet enn at det må være en målefeil.
 
Meget god grunnforskning! Det var (ikke uventet) store forskjeller. Jeg anser denne målingen som den aller viktigste – for min del danner den grunnlag for sluttvolumet og humletilsetninger. Jeg er derfor ikke helt enig i at 2-3 poeng er ubetydelig.
Nei helt ubetydelig er det ikke, jeg tenkte ubetydelig i forhold til å tilsette vann eller DME, og jeg forstår at for de av dere som har holdt på en stund vil det være gunstig på mange måter, men for en med så lite erfaring som jeg har er det helt urelevant for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med den informasjonen :p
 
Men hvilken konklusjon trekker du av disse målingene? Skulle jeg si noe, måtte det være at røring holder. Du får jo utligna det som åpenbart er en svær forskjell før røring. Men at du så skal få en høyere verdi etter et par minutters kok er jo litt rart? Det har jeg ingen forklaring på annet enn at det må være en målefeil.
Du sa det jo selv litt lenger opp her: Hvis vørteren etter kokestart er tettere enn etter røring, må den jo være ujevnt fordelt med den tetteste vørteren midt på når man rører ;) . Jeg har praktisert dette i over 150 batcher, og det er en perfekt sammenheng mellom målingen etter kokestart, OG og volum. Så jeg er temmelig sikker på at målingen etter kokestart er riktig. Jeg har det ikke så travelt – og bruker hydrometer.
 
Du sa det jo selv litt lenger opp her: Hvis vørteren etter kokestart er tettere enn etter røring, må den jo være ujevnt fordelt med den tetteste vørteren midt på når man rører ;) . Jeg har praktisert dette i over 150 batcher, og det er en perfekt sammenheng mellom målingen etter kokestart, OG og volum. Så jeg er temmelig sikker på at målingen etter kokestart er riktig. Jeg har det ikke så travelt – og bruker hydrometer.
hehe - at den tetteste vørteren skulle samle seg på midten er ikke noen rimelig forklaring, for å si det mildt.

Jeg har rørt sammen snart 400 batcher, og har ikke registrert at det ikke stemmer, heller:). Men jeg bruker en kjele uten noen som helst form for innredning når jeg koker, så det er ikke noen falskbunn eller silbunn eller noe sånt som kan forstyrre blandinga. Men sjølsagt: Det gjør ikke noe å koke et par minutter før du måler :p. Jeg får resultatet en del tidligere, men det spiller vel liten rolle.

Dette er jo ikke av de store og viktige diskusjonene; jeg bare reagerer på påstander om at man koke en stund for å få blanda vørteren.
 
hehe - at den tetteste vørteren skulle samle seg på midten er ikke noen rimelig forklaring, for å si det mildt.

Jeg har rørt sammen snart 400 batcher, og har ikke registrert at det ikke stemmer, heller:). Men jeg bruker en kjele uten noen som helst form for innredning når jeg koker, så det er ikke noen falskbunn eller silbunn eller noe sånt som kan forstyrre blandinga. Men sjølsagt: Det gjør ikke noe å koke et par minutter før du måler :p. Jeg får resultatet en del tidligere, men det spiller vel liten rolle.

Dette er jo ikke av de store og viktige diskusjonene; jeg bare reagerer på påstander om at man koke en stund for å få blanda vørteren.
Skal jeg gjette, så har du kanskje en bredere kjele – noe som antagelig gjør det lettere å røre vørteren til en homogen tetthet. Mitt kokekar er høyt og smalt – og da er det er mye enklere (og mer pålitelig) å vente til det koker. Jeg gikk selv på smellen som trådstarter opplevde da jeg gikk over til Grainfather.
 
Skal jeg gjette, så har du kanskje en bredere kjele – noe som antagelig gjør det lettere å røre vørteren til en homogen tetthet. Mitt kokekar er høyt og smalt – og da er det er mye enklere (og mer pålitelig) å vente til det koker. Jeg gikk selv på smellen som trådstarter opplevde da jeg gikk over til Grainfather.
Jeg koker i en 60 liters SSBrewtech, og stort sett starter jeg med 37-38 liter. Og så rører jeg med en meskespade som antakelig funker helt utmerket til å padle kano med:).
 
Tilbake
Topp