Hvilke produkter har Kegland kopiert?

Så at de f.eks. har stjålet designet til @Oberstbräu er egentlig på linje med at allverdens gjærprodusenter har kommersialisert ølgjær? Det synes jeg faktisk er et hav av forskjell.
Dette har kommet opp mange ganger etter jeg ble medlem på forumet og kegland annonserte vel nukatap fylleren for rundt 10 måneder siden. Hvorfor er dette en hjertesak for enkelte av medlemmene hær?

Er det fordi den er norsk? Er det fordi noen av dere har bekjentskap med @Oberstbräu? Sånn helt først så kan jeg forstå frustrasjonen til @Oberstbräu, han hadde en genial idé og et genialt design, og da å skulle måtte være vitne til at noen sleipe åler bruker designet ditt og fyller egen lommebok er selvfølgelig kjedelig.

Men det er jo ikke hele bildet, regel nr. 1 når du har en ide er å holde den for deg selv til du har fått tak på en prototype for så å ta patent på det... Hvem eller hvorfor det ikke har blitt gjort i dette tilfellet skal jeg ikke spekulere i, men at kegland har(i ordets betydning) stjålet designet stemmer ikke.

Kegland har også vært helt åpen om at det ikke er deres design og at de vurderte å ha Tapcooler i sitt sortiment, men de likte ikke aluminumsdelen og ønsket litt andre komponenter og dermed valgte å lage sin egen.

Videre så syns jeg det kan være lurt å se dette for hva det er, det er et pengespill. Og først og fremst et spill, det er fritt valg å delta i dette spillet og "spillereglene", om enn hvor diffuse, er tilgjengelig for alle å lese. Så kan man selvfølgelig hate spillet, men ikke rett det hatet mot spilleren.
 
Sist redigert:
Nå må du se hva jeg svarte på.
Eh, ja? Du svarte på Eirik KG sin kommentar? Men da tolker jeg det som at du mener han svarte på at Kegland har laget sin egen AUS-05 på grunnlag av US-05. Det er ikke det groveste de har gjort, det kan jeg være enig i. Gjær er tilgjengelig både fra bryggerier og gjærbanker, og det virker som at takhøyden er stor når det gjelder å dele.
 
Backer @Kloakk her.... i den virkelige verden finnes ikke snille gutter, dersom det handler om å tjene penger. Ønsker man å ha eksklusive rettigheter går veien om Patentkontoret..
Dette har vel vært forklart tidligere. Det er ikke ikke praktisk mulig for en liten produsent å ta ut pantent for produktet sitt over hele verden. Kostnadene vil spise opp overskuddet mange ganger – og antagelig må patentet fornyes med jevne mellomrom. Selvsagt vil det være produsenter som utnytter dette (i Kina er det tilsynelatende millioner av dem). Men det er utrolig lett å velge andre alternativer enn dem man vet er tyveri – så hvorfor ikke bare gjøre det?
 
Dette har vel vært forklart tidligere. Det er ikke ikke praktisk mulig for en liten produsent å ta ut pantent for produktet sitt over hele verden. Kostnadene vil spise opp overskuddet mange ganger – og antagelig må patentet fornyes med jevne mellomrom. Selvsagt vil det være produsenter som utnytter dette (i Kina er det tilsynelatende millioner av dem). Men det er utrolig lett å velge andre alternativer enn dem man vet er tyveri – så hvorfor ikke bare gjøre det?
Ja...jeg tenker slik jeg og... Den dagen jeg går for en mottrykksfyller blir det sannsynligvis Itap... Men det jeg også reagerer litt på er den norske tanken om at vi med våre 5,5 M innbyggere skal klare å styre hele verdens moral.. that's not the reality..
 
Dette har vel vært forklart tidligere. Det er ikke ikke praktisk mulig for en liten produsent å ta ut pantent for produktet sitt over hele verden. Kostnadene vil spise opp overskuddet mange ganger – og antagelig må patentet fornyes med jevne mellomrom. Selvsagt vil det være produsenter som utnytter dette (i Kina er det tilsynelatende millioner av dem). Men det er utrolig lett å velge andre alternativer enn dem man vet er tyveri – så hvorfor ikke bare gjøre det?
Ja som sagt det er et skittent spill, og de små ryker alltid først.. Husker jeg prøvde forklare en venn hvordan jeg så den fungerende verden vi lever i, gjennom hvordan det er å mate småfuglene i parken.

Og det er det jeg mener når jeg sier at man kan gjerne hate spillet, men å bli sur fordi noen spiller bedre syns jeg blir feil.

Og hvorfor kjøpte jeg nukatap og ikke Tapcooler? Jeg har ikke tappekraner, og da er nukatap'en et mye bedre og enklere alternativ til å flaske fra fat og det til halve prisen.. :)
 
Ja...jeg tenker slik jeg og... Den dagen jeg går for en mottrykksfyller blir det sannsynligvis Itap... Men det jeg også reagerer litt på er den norske tanken om at vi med våre 5,5 M innbyggere skal klare å styre hele verdens moral.. that's not the reality..
Selvsagt ikke. Men de fleste er utstyrt med et etisk kompass. Man kan ikke gjøre noe med at det er shady forretningsfolk i verden, men man behøver ikke kjøpe produktene deres.
 
Ja som sagt det er et skittent spill, og de små ryker alltid først.. Husker jeg prøvde forklare en venn hvordan jeg så den fungerende verden vi lever i, gjennom hvordan det er å mate småfuglene i parken.

Og det er det jeg mener når jeg sier at man kan gjerne hate spillet, men å bli sur fordi noen spiller bedre syns jeg blir feil.

Og hvorfor kjøpte jeg nukatap og ikke Tapcooler? Jeg har ikke tappekraner, og da er nukatap'en et mye bedre og enklere alternativ til å flaske fra fat og det til halve prisen.. :)
Fatkoblingen til Tapcooler koster 298 kroner. https://brewshop.no/produkt/fat-co2...MIieXcqrCW9gIVsgWiAx0vrQHBEAQYAiABEgLZe_D_BwE

Og skal vi være ærlig er den vel bittelitt bedre designet enn rallemikket til Nukatap?

Nuka.jpg
 
Sist redigert:
Bildet til Nukatap fylleren mangler ventil på ølslangen, så ikke lett å bruke slik den er på bildet :p
Nei, slangene fulgte heller ikke med, og vi kan ta denne rundansen så lenge dere vil, men jeg kan altså ikke forsvare ovenfor meg selv å bruke nesten dobbel sum for et produkt jeg mener ikke er like egnet eller like bra for den saks skyld, til hva jeg skal bruke det til, for å kunne klappe meg selv på skulderen å si, "i dag har du gjort en god gjerning". Jeg hadde ikke trodd på min egen løgn, jeg tror ikke engang på altruisme. :)

Og dessuten, hadde de kostet det samme hadde jeg nok gått for nukatap'en uansett, eller om nukatap'en var like dyr hadde jeg kanskje kjørt videre med BMCPBF :)
 
Og dessuten, hadde de kostet det samme hadde jeg nok gått for nukatap'en uansett, eller om nukatap'en var like dyr hadde jeg kanskje kjørt videre med BMCPBF :)
Men var den ikke defekt da du kjøpte den, da? Fikk inntrykk av postene i ”Dumme spørsmål”-tråden at ventilfjæren ikke tålte noe særlig trykk? ;)
 
Vi som forbrukere bestemmer reglene i «spillet». Man skal ikke undervurdere forbrukermakt om forbrukerne er i stand til å utøve makten sin. Jeg kjøper ikke Kegland og spiller min brikke
 
Men var den ikke defekt da du kjøpte den, da? Fikk inntrykk av postene i ”Dumme spørsmål”-tråden at ventilfjæren ikke tålte noe særlig trykk? ;)
Det stemmer også, kontaktet kegland og de forklarte at det er ikke verre enn å strekke fjæra, skulle problemet vedvare, så skulle jeg bare sende en videosnutt og de skulle ta det videre. Jeg gjorde som de sa og den holder nå 1 bar.

Og hva har det med saken å gjøre? Vi vet vel alle at Tapcooler ikke har 100% fornøyde kunder eller 100% fungerende enheter. Når alt lages i kina uansett, så hil det forekomme avvik.
 
Sist redigert:
Vi som forbrukere bestemmer reglene i «spillet». Man skal ikke undervurdere forbrukermakt om forbrukerne er i stand til å utøve makten sin. Jeg kjøper ikke Kegland og spiller min brikke
Vel, jeg gjør min vurdering og om det er undervurdering eller ei vil jo vise seg. Jeg kildesortere jeg, ikke fordi jeg tror jeg redder verden, men fordi jeg ikke får plass til alt i restavfall uten å øke størrelse på dunken, og det koster penger. Helt ærlig, kildesortering er som å stille opp i en atomkrig med sprettert.

Så kan jo hvem som helst fortsette å fortelle seg selv løgner, uavhengig av om alle som visste om Tapcooler når nukatap'en kom ville valgt å kjøpe Tapcooler så hadde det ikke endret noen verdens ting, i stor skala. Det er beinhardt å starte med ingenting, og 99% faller gjennom, sånn er spillet.

Og som jeg sa hvis det handler om å kunne klappe seg selv på skuldra, sove godt og leve bedre med seg selv så gjør gjerne det :) For en ting er sikkert, menneske som art kommer aldri til å spille på lag, skjer ikke.
 
Sist redigert:
Når kildesorteringen er organisert så er det klart det hjelper. Bare se på andre land som f.eks India de har et massivt problem, og det er ikke bare fordi de er overbefolket
Når et land har importert søppe for å tjene penger i flere tiår er det klart det blir et problem... Og Norge er ingen unntak for å selge søppelen sin for å bli kvitt problemet. Nå har imidlertid India måtte ta grep så vi får se.

India is following China’s lead, with a comprehensive scrap plastic imports ban that went into effect August 31. The ban covers most plastics, including mixed plastics and polyethylene terephthalate (PET). Year to date, India is the second largest US scrap plastics importer in the world, taking in an estimated 156 million pounds of waste in addition to another 21.3 million pounds of “other” plastics, which include e-plastics.

 
Sist redigert:
Det var et bevisst valg å ikke sitere et bestemt innlegg, fordi jeg snakka generelt om forretningsmodellen, ikke et bestemt av produktene deres. Og jeg mente det da jeg skrev at jeg ikke hadde bestemt meg for hva jeg syns.
Men men. Interessant diskusjon uansett
 
Så kan jo hvem som helst fortsette å fortelle seg selv løgner, uavhengig av om alle som visste om Tapcooler når nukatap'en kom ville valgt å kjøpe Tapcooler så hadde det ikke endret noen verdens ting, i stor skala. Der er beinhardt å starte med ingenting, og 99% faller gjennom, sånn er spillet.
Med samme tankegang burde det vel være bedre å kjøpe tjuvgods sånn helt og holdent? Klønete å måtte betale butikkmannen, skulle man tro? Altså, det er antakelig ikke ulovlig å kopiere andres design, men det er ikke akkurat en praksis som stimulerer så mye produktutvikling.
 
Med samme tankegang burde det vel være bedre å kjøpe tjuvgods sånn helt og holdent? Klønete å måtte betale butikkmannen, skulle man tro? Altså, det er antakelig ikke ulovlig å kopiere andres design, men det er ikke akkurat en praksis som stimulerer så mye produktutvikling.
Neida, så galt er det ikke og jeg prøvde å presisere det i det første innlegget mitt om nukatap/tapcooler. Jeg syns det er utrolig kjipt, at patent, noe som skulle komme alle til gode(i prinsippet) er blitt så gjennomsyret korrupt og ødelagt.

Patenter skulle være der for alle, når noen bruker tid og penger på å utvikle et produkt, bør det absolutt være en gevinst i enden av arbeidet. Og derfor er et patent en veldig bra ting, om man derimot holder på et patent for lenge, la oss ta 3 punkts bilbelte som eksempel, så blir det også feil.

Problemet er, og jeg liker det ikke, men forholder meg til hva som er hva, er at patent som opprinnelse er blitt ødelagt...

Hadde det ikke vært kegland hadde det vært noen andre, jeg snakker om å vende fokuset mot det som er problemet, for det er ikke kegland. Det er hvordan patent har gått fra noe som skulle være både samfunnsnyttig og gi mennesker med gode ideer en grunn til å fortsette er blitt ødelagt av grådighet og makthavere. Jeg er ingen av delene.
 
Tilbake
Topp