Sukker for å øke OG i øl

Du får ikke fusel av sukker hvis du ellers har kontroll på gjæringa,
men du kan få en uønsket bismak hvis du bruker for mye i feil øl
Ja, merka faktisk det på de første ekstraktsettene (med tilsatt sukker) jeg brygga i starten. De gikk til dodraugen, iom at jeg gikk over til allgrain, (og nok gjær), som ga vesentlig bedre resultat.
 
Hmmm, blir interessant å prøve ihvertfall. Og spesielt om trykkgjæring på 1 bar vil undertrykke eventuell fusel-produksjon.

Må jo bare si at trykkgjæring utelukkende har imponert frem til nå.. skal aldri tilbake til de gamle gjæringskarene..
Kjør på. Alltid interessant hvordan andre opplever slike vrier. Har du smakt forskjellen på f.eks Ringnes LITE og vanlig Ringnes Pilsner?
 
Hva er det du vil si er fordelen med det?
Min erfaring med trykkgjæring er:
-Raskere gjæringsprosess pga høyere temp, -jeg syns resultatet blir "renere" i smak, -lettere og oksygenfri overføringsprosess til fat, -sparer CO2 pga at man kan få ferdig karbonert øl rett i fatene, -og generelt synes jeg at håndteringen av gjæringsprosessen er lettere, -jeg syns og resultatet av cold crashing blir bedre, -ved tørrhumling har jeg og mer co2headspace mellom ølla og toppen av tanken som reduserer faren for å dra med oksygen ned i ølla sammen med humlen. Sikkert noe mer også som jeg ikke kommer på i farta.
 
Det er det du kommer til å oppleve ved å bruke sukker.
Ja, det kan meget godt hende.
Men utgangspunktet er jo at jeg hadde en øl med god, fyldig og "riktig" smak, bare at den hadde litt lav %.
Hvis jeg brygger samme igjen og bruker litt sukker for å øke med f.eks 1%, så må jo egentlig sukkeret fjerne litt av maltsmaken og gjøre ølla mindre fyldig.
Får se resultatet om en ukes tid ihvertfall , tenkte å sette den på søndag.
 
Ja, det kan meget godt hende.
Men utgangspunktet er jo at jeg hadde en øl med god, fyldig og "riktig" smak, bare at den hadde litt lav %.
Hvis jeg brygger samme igjen og bruker litt sukker for å øke med f.eks 1%, så må jo egentlig sukkeret fjerne litt av maltsmaken og gjøre ølla mindre fyldig.
Får se resultatet om en ukes tid ihvertfall , tenkte å sette den på søndag.
Ja det er jo som sagt ikke mye du vil booste ølet.

Men samtidig, som andre allerede har påpekt, hvorfor ikke bruke maltekstrakt, det er ca 75% gjærbart.
 
Hmmm, blir interessant å prøve ihvertfall. Og spesielt om trykkgjæring på 1 bar vil undertrykke eventuell fusel-produksjon.

Må jo bare si at trykkgjæring utelukkende har imponert frem til nå.. skal aldri tilbake til de gamle gjæringskarene..
Du undertrykker ønsket esterproduksjon, også. Så trykkgjæring av ale er ikke tingen. Og det er ikke på noen måte nødvendig for å unngå fusel. Trikket er å starte gjæringa lavt.

Når det gjelder sukker: Westmalle bruker opp mot 20% i sin trippel, og den smaker avgjort ikke fusel. Jeg har brygga det ølet etter originaloppskrifta sjøl, og det har blitt veldig godt.
 
Jeg glemte faktisk å skrive akkurat det du nevner. So much for å huske å ta med akkurat det poenget

Men, det er ikke sikkert det blir fusel, derfor jeg skrev at det at den gjedda lurer i sivet, ikke sikkert den hogger til..

Fusel blir det, men i motsetning til HB hvor du kan fjerne det på forskjellige måter vil det bli liggende igjen i øl, men som sagt hvor mye sukker det skal til før du kjenner det er uvist for meg.
 
Hvor lenge tenker du dette er nødvendig, før du kan "slippe løs hestene"?
24 t etter pitch, 3 -4 dager, eller når gjærcellene nådd max poppulasjon kankje?
Jeg tenker et par dager, litt avhengig av hvor kjapt gjæringa kommer i gang. De høyere alkoholene (fusel) dannes relativt tidlig.
 
Fusel blir det, men i motsetning til HB hvor du kan fjerne det på forskjellige måter vil det bli liggende igjen i øl, men som sagt hvor mye sukker det skal til før du kjenner det er uvist for meg.
Sorry, men det brygges veldig mye øl med en god del sukker, og sjølsagt smaker de ikke nødvendigvis fusel. (Jeg er temmelig følsom for stoffet, og merker det fortere enn de fleste.) Men det er også øl med fusel fra sukker der ute, særlig belgiske. Jeg kan ikke fordra dem!

I lette amerikanske øl kan du bruke en god del sukker. Jeg vil heller bruke det enn mais.
 
men man må huske på at f.eks ris og mais ikke blir det samme som hvitt sukker
ris/ mais vil bidra til bedre munnfølse ved hjelp av proteiner og mer komplekse sukkerarter enn rent bordsukker (sukrose)
 
Sorry, men det brygges veldig mye øl med en god del sukker, og sjølsagt smaker de ikke nødvendigvis fusel. (Jeg er temmelig følsom for stoffet, og merker det fortere enn de fleste.) Men det er også øl med fusel fra sukker der ute, særlig belgiske. Jeg kan ikke fordra dem!

I lette amerikanske øl kan du bruke en god del sukker. Jeg vil heller bruke det enn mais.
jeg vet ikke hva og hvordan alle bryggerier bruker sukker etc. men DU får ikke brukt sukker i x mengder uten at jeg kjenner det, og jeg er attpåtil en dårlig smaker, men HB er jeg/var god på :)
 
jeg vet ikke hva og hvordan alle bryggerier bruker sukker etc. men DU får ikke brukt sukker i x mengder uten at jeg kjenner det, og jeg er attpåtil en dårlig smaker, men HB er jeg/var god på :)
Vi er vel begge såpass gamle at vi har nok erfaring med smaken av hjembrent til å kunne kjenne den igjen:). Og jeg har sjølsagt kjent den smaken i noen av mine egne brygg - men det har vært helt uavhengig av om det har vært sukker i dem.

Ser du på hvordan en sats blei/blir satt, er det ikke spesielt overraskende at det blei produsert mye fusel. Vi hadde hverken kunnskap eller utstyr til å styre gjæringsprosessen på en sånn måte at vi kunne unngå det. Dessuten spiller gjærtype en viktig rolle, også - og jeg er ikke sikker på at Idun Blå er av de beste når det gjelder fusel. (Men så visste vi vel en del om å hive det første og siste som kom under destillasjonen, og om filtrering gjennom aktivt kull, så helt udrikkelig trengte ikke produktene våre å bli:).)

Dette er fortid, og jeg trur ikke jeg kommer til å ta opp igjen tradisjonen:). Men jeg har jo produsert annet alkoholholdig drikke med nær 100% sukker, nemlig cider og vin. Og der har jeg ikke kjent den minste antydning til fusel. Sukkeret i eplesaft er ei blanding av druesukker (dextrose, gukose), "vanlig sukker" (sukrose, et disakkarid som består av ett molekyl glukose og ett molekyl fruktose) og fruktose. Mer enn 2/3 er fruktose. I druesaft er det ei jevn blanding av glukose og fruktose.

Så det er ingen tvil om at du kan produsere drikke der du ikke kan merke fuselsmak med nær 100% sukker av de typene vi regner som "sukkertilsetning " i øl, altså sukrose, fruktose og glukose. Det tyder vel på at det bør være mulig å brygge "fuselfritt" øl med en solid dose sukker, også? Gjærtypene er riktignok ikke de samme for vin som for øl - skjønt vingjær er vel også cervesiae? - men cider har jeg brygga med ølgjær, også, og det er ganske vanlig. ("Ekte" cidergjær er bayanus, om jeg ikke husker feil.)

Nå finnes det en studie som viste at du fikk lavere esterproduksjon med tilsetning av maltose i stedet for glukose ved brygging av sterkt øl. Men du fikk uansett høyere esterproduksjon når du økte OG, og jeg veit ikke hvor stor forskjellen var mellom maltose- og glukosetilsetning. Studien er referert i denne artikkelen av Scott Janish, som ser på en mengde studier av faktorer som kan påvirke produksjonen av estere og fusel i øl: http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/#easy-footnote-bottom-25-66804

Fusel i øl kan åpenbart ha mange årsaker, så om du kjenner fusel i ølet ditt, og du har brukt sukker, er det ikke gitt at det er sukkeret som har skylda. Det er så klart ikke gitt at sukkeret ikke har bidratt, heller, jfr. punktet ovenfor. Men jeg trur at det kanskje kan være sånn at sukkeret sørger for en noe heftigere gjæring, og dét er helt klart en viktig mulig forklaringsfaktor.

Som regel brukes vel sukker i større mengder først og fremst når vi brygger sterkt øl. Risikoen for å få fusel i ølet øker med styrken på det ølet vi brygger, så kontroll med gjæringsprosessen, og gjærkvalitet og -mengde, er uansett de viktigste faktorene for å holde fusel- og esterproduksjon under kontroll.

Min konklusjon: Kanskje skal vi ikke se bort fra at tilsetning av sukker (sukrose og/eller glukose) - særlig av mye sukker for å oppnå høy alkoholstyrke - kan gi høyere risiko for å få usmak i ølet, men spørsmålet er om den risikoen er veldig mye høyere enn om vi bruker malt (eller maltosesirup). Uansett er jeg ganske overbevist om at vi kan bruke mye sukker uten at det får merkbare konsekvenser så lenge vi gjør alt annet riktig.
 
Sist redigert:
Du har dokumentert mer enn jeg orker lese så jeg krangler ikke mer, vil bare legge ut en bok som tar for seg det rare sukker kan lage, dette er seif ikke bare vann og sukker så det er tydelig at gjær har en viktig rolle.
se side 34, slett gjerne om linken er upassende
 
Wikipedia; «Fusel alcohols»:
«Whether fusel alcohol contributes to hangoversymptoms is a matter of scientific debate. A Japanese study in 2003 concluded that "the fusel oil in whisky had no effect on the ethanol-induced emetic response" in the Asian house shrew. Additionally, consumption of fusel oils with ethanol suppressed subjects' subsequent taste aversion to alcohol, which suggested subjects' hangover symptoms were lessened, according to the journal.»
 
Du har dokumentert mer enn jeg orker lese så jeg krangler ikke mer, vil bare legge ut en bok som tar for seg det rare sukker kan lage, dette er seif ikke bare vann og sukker så det er tydelig at gjær har en viktig rolle.
se side 34, slett gjerne om linken er upassende

Også er det vel forskjell på bra og dårlig hjemmebrent mtp. fusel, uten at jeg har no særlig erfaring med noen av delene
Har litt erfaring med raki dog..
 
Tilbake
Topp