Usmak i øl

Hei,

Jeg er helt fersk, og skal ikke mene noe om årsaken - det de andre skriver er nok helt sikkert riktig. Men jeg leste dette, og tenkte med en gang at dette er jo nesten en 100 % beskrivelse av problemet jeg beskrev (og fikk løst) i tråden under, og da særlig delen om at usmaken forsvinner etter en uke:


Som sagt - jeg har ikke peiling, så det de andre skriver er nok riktig, men dette var så likt at jeg nesten tenkte jeg måtte nevne det.
Føler ikke dette var likt i det hele tatt. Usmaken min har ikke forsvunne. Den kom etter en uke på karbonering i fat. Når jeg smakte etter en uke så var den god men usmaken kom når jeg måtte tilsette mer co2 for å få mer kullsyre
 
Føler ikke dette var likt i det hele tatt. Usmaken min har ikke forsvunne. Den kom etter en uke på karbonering i fat. Når jeg smakte etter en uke så var den god men usmaken kom når jeg måtte tilsette mer co2 for å få mer kullsyre

For meg høres det ikke så ulikt ut, jeg har også godt øl ca en uke etter tapping, deretter oppstår det en søtlig usmak hvis jeg gjør noe som helst med fatet ølet er lagret på. Når den usmaken først oppstår, må ølet lagres igjen i flere uker før den forsvinner igjen (første gangen trodde jeg den hadde oppstått permanent, men den forsvant altså igjen etter en to - tre uker med fullstendig stillstand på fatet).
 
For meg høres det ikke så ulikt ut, jeg har også godt øl ca en uke etter tapping, deretter oppstår det en søtlig usmak hvis jeg gjør noe som helst med fatet ølet er lagret på. Når den usmaken først oppstår, må ølet lagres igjen i flere uker før den forsvinner igjen (første gangen trodde jeg den hadde oppstått permanent, men den forsvant altså igjen etter en to - tre uker med fullstendig stillstand på fatet).
Ok da. Da får jeg gi det en sjanse la det stå litt før jeg tømmer det ut
 
Ok da. Da får jeg gi det en sjanse la det stå litt før jeg tømmer det ut

Som nevnt, jeg kom bare med et innspill fordi jeg umiddelbart syntes det kunne ligne på mitt problem. Er jo lov å håpe at det skal gå over hos deg også, men høres ut på Jørgen og Kurt at de mener det er oksidering - og i motsetning til meg vet de hva de prater om. Så jeg regner med de har rett.

(Forøvrig: Hos meg blir ølet både mørkere og mer uklart når usmaken oppstår. Og så blir det klart igjen når den endelig forsvinner)
 
Som nevnt, jeg kom bare med et innspill fordi jeg umiddelbart syntes det kunne ligne på mitt problem. Er jo lov å håpe at det skal gå over hos deg også, men høres ut på Jørgen og Kurt at de mener det er oksidering - og i motsetning til meg vet de hva de prater om. Så jeg regner med de har rett.

(Forøvrig: Hos meg blir ølet både mørkere og mer uklart når usmaken oppstår. Og så blir det klart igjen når den endelig forsvinner)
Høres ut som du sliter med sedimenter som hvirvles opp? Oksidering forsvinner ikke – den blir bare verre med tiden.
 
Høres ut som du sliter med sedimenter som hvirvles opp? Oksidering forsvinner ikke – den blir bare verre med tiden.
Ja, er ingen tvil om at det var det jeg slet med. Siden trådstarter beskrev en usmak som ikke bare lignet på min, men også hadde oppstått "plutselig" på samme måte som min, tenkte jeg at det kanskje kunne være det samme. Men i lys av deres innlegg er det altså ikke det.
 
Jeg brygget en split batch på en enkel APA tidligere i våres. Enkel grist, 89% Golden Promise, 7 % Caramalt og 4% Carapils. Mesket på 66 grader. Magnum til bitter, cascade til smak og aroma til ca 30 IBU. Dette ble delt i to kar, en med US05 og en med Verdant, den siste fikk en god del tørrhumle. Begge gjæret på 20C. Edit - begge fikk én pose gjær på 10 L, OG = 1.050.

Splitten med Verdant smaker nydelig, mens den med US05 har en usmak. DMS eller diacetyl, eller en kombinasjon? Men jeg klarer ikke å forstå hva som har blitt feil… På toppen av det gjenbrukte jeg gjærkaka, så håper ikke problemet blir med til neste batch…! Alle gjæret fint ut.

Lønner det seg å la Splitten med US05 stå lenger i romtemperatur eller burde den settes kaldt for lagring?
 
Tilbake
Topp