NM 2023 - den store diskusjonstråden

Som gammel skøyteløper og -entusiast er det noe jeg virkelig dypt beklager:(.
Noe forståelse for det. Håpet ikke du er langrennsentusiast også, for det kan fort gå samme vei med den sporten. Når skøyter var på sitt største, var det samme situasjon som det er i langrenn nå; det er vanskeligere å komme på det norske landslaget enn å vinne World Cupen. Og det er ikke bare en saying. Det norske B, C og D landslaget ville antagelig gjort nesten rent bord i et wc renn. Det er moro når det står på, men helt ødeleggende for sporten.
 
Noe forståelse for det. Håpet ikke du er langrennsentusiast også, for det kan fort gå samme vei med den sporten. Når skøyter var på sitt største, var det samme situasjon som det er i langrenn nå; det er vanskeligere å komme på det norske landslaget enn å vinne World Cupen. Og det er ikke bare en somaying. Det norske B, C og D landslaget ville antagelig gjort nesten rent bord i et wc renn. Det er moro når det står på, men helt ødeleggende for sporten.
Eg er utrulig glad for å lese at det er så mange som sender inn! Eg har høyrt rykter om nedgang i antall heimebryggarar og sågar spådommar om heimbrygginga sin død. Det er herved motbevist. Håper på et fysisk NM en gang i fremtiden der vi møtes og skåles :)
 
Eg er utrulig glad for å lese at det er så mange som sender inn! Eg har høyrt rykter om nedgang i antall heimebryggarar og sågar spådommar om heimbrygginga sin død. Det er herved motbevist. Håper på et fysisk NM en gang i fremtiden der vi møtes og skåles :)
Jeg trur ikke det er hverken særlig nedgang eller økning. Ta tallet med ei klype salt, men det ligger antakelig på noe over 400 bidrag.

PF hadde vel status som NM en gang i tida - dette kan andre bedre enn meg - men det er jo mer show enn seriøs konkurranse. Og der kan man jo møtes og skåle sjøl om det ikke har NM-status. Jeg trur nok en eller annen variant av det vi har nå, vil bestå som offisielt NM.

Hjemmebrygginga dør nok ikke ut. Men det er flere faktorer som kan påvirke utviklinga, både trender og konkjunkturer.

Nå finnes det jo mange slags hjemmebryggere. Det som er sikkert, er at dersom man skal gå etter evnen til å pakke øl til NM på en forsvarlig og fornuftig måte, så utgjør folk på forumet her en absolutt elite:).
 
Eg er utrulig glad for å lese at det er så mange som sender inn! Eg har høyrt rykter om nedgang i antall heimebryggarar og sågar spådommar om heimbrygginga sin død. Det er herved motbevist. Håper på et fysisk NM en gang i fremtiden der vi møtes og skåles :)
Back in the days var NM-finalen en del av Hjemmebryggerhelgen, som typisk gikk av stabelen i april/mai. Det var ganske store arrangement med foredrag og gjester fra utlandet. Gikk på omgang mellom de store byene/bryggemiljøene. Var litt mer swung, selvsagt. Dessverre var siste gang i 2019. Hadde vært stas om hjemmebryggerhelgen kunne gjenoppstått.

Vi snakket litt om deltakelse under Oslo-leveringen forrige kvelden. Jeg mener å huske at det var over 600 bidrag rundt 2016, men kan ikke finne igjen dokumentasjon på det. Den gangen var det også en begrensning på antall bidrag per brygger. Uansett vanskelig å vurdere om miljøet har krympet ut fra slike tall.
 
Sist redigert:
Dersom antall deltagere er som tidligere år, så er dette et arrangement som er betydelig større en skøyte-NM!
Skøyte NM er kanskje ikke allverden, men jammen har norsk skøytesport løftet seg de siste sesongene.

En av de morsomste sketsjene på TV noensinne sto Numme og Gunnstrøm for i forkant av EM eller VM på Bislett den gangen interessen for skøytesport var på sitt aller laveste nivå. Billettselger Gunnstrøm har fått Numme interessert i å kjøpe en billett til mesterskapet, og når han får spørsmål om når det skal arrangeres er svaret: ”Tja, når kan du komme, da?”

Fritt etter hukommelsen. Ligger dessverre ikke på YouTube.
 
Sist redigert:
Back in the days var NM-finalen en del av Hjemmebryggerhelgen, som typisk gikk av stabelen i april/mai. Det var ganske store arrangement med foredrag og gjester fra utlandet. Gikk på omgang mellom de store byene/bryggemiljøene. Var litt mer swung, selvsagt. Dessverre var siste gang i 2019. Hadde vært stas om hjemmebryggerhelgen kunne gjenoppstått.
Back in the day var "NM" et arrangement med publikums favoritt og flaskekonkurranse. Jeg tror det første ble avholdt på Oslo mikrobryggeri og det siste, med litt større format, i Kanonhallen. Så kom hjemmebryggerhelgen, og så kom korona.
 
Back in the days var NM-finalen en del av Hjemmebryggerhelgen, som typisk gikk av stabelen i april/mai. Det var ganske store arrangement med foredrag og gjester fra utlandet. Gikk på omgang mellom de store byene/bryggemiljøene. Var litt mer swung, selvsagt. Dessverre var siste gang i 2019. Hadde vært stas om hjemmebryggerhelgen kunne gjenoppstått.

Vi snakket litt om deltakelse under Oslo-leveringen forrige kvelden. Jeg mener å huske at det var over 600 bidrag rundt 2016, men kan ikke finne igjen dokumentasjon på det. Den gangen var det også en begrensning på antall bidrag per brygger. Uansett vanskelig å vurdere om miljøet har krympet ut fra slike tall.
Det høres bra ut. Behold konseptet som no med innsending og bedømming på ulike lokasjoner, offentliggjør vinnere på en hjemmebryggerhelg med publikumsfavoritt og spas! Det blir eg med på om det skulle bli aktuelt i framtiden!
 
Hjemmebryggerhelga var stas - men også veldig ressurskrevende. Så i alle fall i den forma den hadde, er det vanskelig å tenke seg at den skal gjenoppstå. Men å kombinere prisutdelinga på en eller annen måte med ei form for festival burde være mulig.
 
Jeg var med å starte opp hjemmebryggerhelgen, og jeg var med på å legge den ned...

Vi arrangerte vel 6 hjemmebryggerhelger. To-tre av dem var rimelig vellykket, og to-tre var ikke fullt så vellykket. Det var et ekstremt kostbart arrangement, og interessen for formatet var heller ikke all verden. i 2017 solgte vi 110 billetter, som var det maksimale, og på det siste arrangementet i Oslo var det 25 betalende deltagere. Kostnaden for arrangementet var i størrelsesorden 100.000, så det stod rett og slett ikke i forhold til interessen.

Skal vi ha tilbake ei hjemmebryggerhelg, så tror jeg det må bli et annerledes arrangement enn vi hadde før. Jeg vet ikke hvordan det bør være, men å bruke kontingenten fra 3-400 medlemmer for å lage et arrangement som under 30 personer deltar på er neppe riktig prioritering. Jeg håper vi kan få det til, og tenker det kan være en god diskusjon å ta på landsmøtet i april.
 
Jeg var med å starte opp hjemmebryggerhelgen, og jeg var med på å legge den ned...

Vi arrangerte vel 6 hjemmebryggerhelger. To-tre av dem var rimelig vellykket, og to-tre var ikke fullt så vellykket. Det var et ekstremt kostbart arrangement, og interessen for formatet var heller ikke all verden. i 2017 solgte vi 110 billetter, som var det maksimale, og på det siste arrangementet i Oslo var det 25 betalende deltagere. Kostnaden for arrangementet var i størrelsesorden 100.000, så det stod rett og slett ikke i forhold til interessen.

Skal vi ha tilbake ei hjemmebryggerhelg, så tror jeg det må bli et annerledes arrangement enn vi hadde før. Jeg vet ikke hvordan det bør være, men å bruke kontingenten fra 3-400 medlemmer for å lage et arrangement som under 30 personer deltar på er neppe riktig prioritering. Jeg håper vi kan få det til, og tenker det kan være en god diskusjon å ta på landsmøtet i april.
Kan vi uinnvidde få en liten innføring i hvordan arrangementet var?
 
Husker det som stinn brakke. Var det for mange gratisbilletter?
Foredragene og minglingen er viktigst. Foodtruck på Godlia slår dyr bankett.
NM-vinnere, en ganske stor arrangementskomite, noen styremedlemmer. Ja, det var mye folk der, men få som kjøpte billett. Jeg tror det er mulig å restarte noe, men det må startes litt på nytt og med nye ideer.
 
Back in the days var NM-finalen en del av Hjemmebryggerhelgen, som typisk gikk av stabelen i april/mai. Det var ganske store arrangement med foredrag og gjester fra utlandet. Gikk på omgang mellom de store byene/bryggemiljøene. Var litt mer swung, selvsagt. Dessverre var siste gang i 2019. Hadde vært stas om hjemmebryggerhelgen kunne gjenoppstått.

Vi snakket litt om deltakelse under Oslo-leveringen forrige kvelden. Jeg mener å huske at det var over 600 bidrag rundt 2016, men kan ikke finne igjen dokumentasjon på det. Den gangen var det også en begrensning på antall bidrag per brygger. Uansett vanskelig å vurdere om miljøet har krympet ut fra slike tall.
Det ser ut til at det blir like i overkant av 400 bidrag i år, men jeg får ikke full oversikt før Oslo-leveringa kommer inn. Jeg skal forøvrig prøve å lage litt statistikk denne gangen. Det er ganske interessant å se på ikke bare hvor mange bidrag som kommer inn, men hvordan de fordeler seg på øltyper, ølklasser og "ølkulturer", dvs. tysk/tsjekkisk/østerriksk, belgisk, britisk og amerikansk. Og så slår det meg når jeg står og registrerer, at det brygges veldig mye sterkt øl og nesten ikke noe av de svakeste øltypene - og det skal det bli artig å få telt opp.
 
Noe skyldes nok at sterkt øl ofte er mer holdbart og lettere å ha på lager til konkurranser.
Jeg har tenkt det, men på den annen side så skulle en jo tru at folk har godt "normalt" øl liggende hele tida, også - om det er sånn at brygginga deres er innstilt på å ha denslags.

Men det er klart; om jeg en sjelden gang brygger noe bælsterkt og mørkt, har jeg det liggende lenge, for jeg drikker det jo ikke:).
 
Jeg har tenkt det, men på den annen side så skulle en jo tru at folk har godt "normalt" øl liggende hele tida, også - om det er sånn at brygginga deres er innstilt på å ha denslags.

Men det er klart; om jeg en sjelden gang brygger noe bælsterkt og mørkt, har jeg det liggende lenge, for jeg drikker det jo ikke:).
For min del handler det om at jeg stort sett aldri flasker ølet mitt. Jeg stoler ikke 100% på mottrykksfyller eller metoden min til å skulle flaske en sekser og vite at ølet smaker det samme etter noen måneder på flaske som på fat.
 
Hjemmebryggerhelgen fortjener muligens en egen tråd, men så var den tidligere avslutningen på NM... så den er ikke helt malplassert.
Jeg har snakket med mange om denne helgen, og jeg tror flere har vært inne på hva den kan gjenoppstå som.
Siste gang den ble arrangert, var jeg leder i komiteen. En av de største utfordringene den gang var å finne lokaler som var store nok til bankett uten at de også hadde skjenkebevilling (kostnadsreduserende). Ved å sløyfe hele banketten, vil det være fullt mulig å arrangere en Hjemmebryggerhelg som har et faglig sterkt program, hvor NM vinnerne kan inviteres og hylles, og hvor hjemmebryggere kan samles for godt og meningsfullt samvær.
Jeg melder dette inn for Sentralstyret, men først må vi få avviklet NM + Landsmøtet før nye arrangementer kan planlegges.
Vi er imidlertid avhengig av at et Fylkeslag rekker hånden i været, og deretter nedsetter en arrangementskomite dersom vi skal ha håp om å lykkes.
 
For min del handler det om at jeg stort sett aldri flasker ølet mitt. Jeg stoler ikke 100% på mottrykksfyller eller metoden min til å skulle flaske en sekser og vite at ølet smaker det samme etter noen måneder på flaske som på fat.
- og det har du antakelig rett i.

Kunne en løsning være å brygge nok til å fylle noen flasker i tillegg til fatet? Jeg trur at mye av grunnen til at det ikke går så bra med flaskeøl som har gått veien om fat, er at det får begrensa holdbarhet fordi tappinga skjer med et øl det ikke lenger er aktiv gjær i. Og dermed skal det svært lite oksygen til før det skjer oksdering.

Får vel understreke at dette bare er min hjemmesnekra teori:).
 
- og det har du antakelig rett i.

Kunne en løsning være å brygge nok til å fylle noen flasker i tillegg til fatet? Jeg trur at mye av grunnen til at det ikke går så bra med flaskeøl som har gått veien om fat, er at det får begrensa holdbarhet fordi tappinga skjer med et øl det ikke lenger er aktiv gjær i. Og dermed skal det svært lite oksygen til før det skjer oksdering.

Får vel understreke at dette bare er min hjemmesnekra teori:).
Jeg kjøper teorien din glatt jeg, og jo det kunne nok vært en god løsning, men det er jo også litt "tiltak", og forhåpentligvis er det mulig å flaske fra fat og ende med et stabilt produkt likevel. Jeg har nylig gått over til Boel iTap og så langt virker den veldig lovende, men må nok lagre noen flasker en stund for å føle meg trygg nok til å sende noe til en konkurranse :p
 
Tilbake
Topp