Malt - sensoriske vurderinger - "The ASBC method"

@Holmentoppen er inne på noe av det samme her.

Synes helt klart at @MonoBryggeriet sin beskrivelse gir mening, når jeg tenker på hvordan en god Helles skal smake.

Noe jeg har planlagt lenge. Test av krystallmalt.

Brygget et par britiske for en tid tilbake, de smakte ikke bra. Hovedmistenkte for usmaken var krystallmaltet.

Kjøpt på nedlagte Petit. Så det ryker muligens i søppelet uansett.

Fra venstre til høyre
Munton C150, Munton C240, Simpson C250, Munton C400.
1000014079.jpg

Simpson ble kjøpt som erstatning og var med å lage en utmerket Brown Ale. Så den er med som referanse.

Har brukt 50/50 fordeling av pils og krystallmalt.

I like glass med omtrent like mye innhold.

1000014080.jpg

Simpson C250 (høyre), er en del mørkere enn Munton C240 nr 2.
1000014085.jpg

Smak

Munton Crystal 150
1000014086.jpg
Aroma: "Lettere" enn de andre, men tydelig søtlig. Litt høy? Klarer pils å komme litt gjennom her?
Smak: tydelig knekk, rundere karamell, nøtter i avslutningen.

Munton Crystal 240
1000014083.jpg
Aroma: tydelig søtlig maltlukt med knekk og karamell.
Smak: Rikere smak, antydning til fruktig, mer karamell og mindre knekk. Astrigens?

Simpson Crystal Dark 250
1000014088.jpg
Aroma: Rik, men også mer behagelig. Det er mindre som stikker seg fram her. Kjenner karamell.
Smak: Rundere, fyldigere og mer smak. Men smakene er mer integrert i hverandre. Kjenner karamell, dadler?, en nøtteaktig lett brent avslutning.

Munton Crystal 400
1000014089.jpg
Aroma: lett brent karamell
Smak: lett brent knekk, antydning til brent karamell, svak-svak kaffe, snerpende ettersmak astrigens.

Oppsummering: Muntons sine oppleves som mer kantete og enklere enn Simpson. Basert på denne lille testen velger jeg Simpson framfor Muntons Krystallmalt. Så er det noe med anekdotiske bevis og at Muntons maltet kan være en del eldre.

Muntons C240 og C400 går nok i søpla. Ikke nødvendigvis fordi de er ødelagt, men forskjellen til Simpson var såpass markant at jeg ikke ser noen grunn til å ta vare på de.
Tror egentlig også C150 går i søpla, men det virket greiere synes jeg.

Vedlegg

• 1000014086.jpg
    1000014086.jpg
    228,9 KB · Sett: 3
Noe jeg har planlagt lenge. Test av krystallmalt.

Brygget et par britiske for en tid tilbake, de smakte ikke bra. Hovedmistenkte for usmaken var krystallmaltet.

Kjøpt på nedlagte Petit. Så det ryker muligens i søppelet uansett.

Fra venstre til høyre
Munton C150, Munton C240, Simpson C250, Munton C400.
Vis vedlegget 74070

Simpson ble kjøpt som erstatning og var med å lage en utmerket Brown Ale. Så den er med som referanse.

Har brukt 50/50 fordeling av pils og krystallmalt.

I like glass med omtrent like mye innhold.

Vis vedlegget 74071

Simpson C250 (høyre), er en del mørkere enn Munton C240 nr 2.
Vis vedlegget 74072

Smak

Munton Crystal 150
Vis vedlegget 74073
Aroma: "Lettere" enn de andre, men tydelig søtlig. Litt høy? Klarer pils å komme litt gjennom her?
Smak: tydelig knekk, rundere karamell, nøtter i avslutningen.

Munton Crystal 240
Vis vedlegget 74075
Aroma: tydelig søtlig maltlukt med knekk og karamell.
Smak: Rikere smak, antydning til fruktig, mer karamell og mindre knekk. Astrigens?

Simpson Crystal Dark 250
Vis vedlegget 74077
Aroma: Rik, men også mer behagelig. Det er mindre som stikker seg fram her. Kjenner karamell.
Smak: Rundere, fyldigere og mer smak. Men smakene er mer integrert i hverandre. Kjenner karamell, dadler?, en nøtteaktig lett brent avslutning.

Munton Crystal 400
Vis vedlegget 74078
Aroma: lett brent karamell
Smak: lett brent knekk, antydning til brent karamell, svak-svak kaffe, snerpende ettersmak astrigens.

Oppsummering: Muntons sine oppleves som mer kantete og enklere enn Simpson. Basert på denne lille testen velger jeg Simpson framfor Muntons Krystallmalt. Så er det noe med anekdotiske bevis og at Muntons maltet kan være en del eldre.

Muntons C240 og C400 går nok i søpla. Ikke nødvendigvis fordi de er ødelagt, men forskjellen til Simpson var såpass markant at jeg ikke ser noen grunn til å ta vare på de.
Tror egentlig også C150 går i søpla, men det virket greiere synes jeg.
Interessant. Jeg har hatt en slags ide om at Simpsons er det tryggeste alternativet, men kan ikke si at det baserer seg på noen form for systematisk testing:). Men du er inne på at alder kan spille en rolle, og det trur jeg nok. Det virker rimelig at kompleksiteten fortar seg med alderen, fordi noen smaker vil forsvinne. Og samtidig kan det jo dannes nye, og ikke nødvendigvis behagelige smaker. Det skjer jo med alle kornprodukter.

Jeg testa nettopp Caramunich II (120 EBC) mot Fawcettts Crystal 120 gjennom å bare tygge litt malt, og kunne ganske lett kjenne at det var forskjeller. Kjenner du de forskjellene du har funnet her, gjennom å smake på maltet direkte, slik jeg gjorde?

Kjenner du de forskjellene du har funnet her, gjennom å smake på maltet direkte, slik jeg gjorde?
Testet i kveld. Det er lett å kjenne forskjeller, men ved å tygge er det mye vanskeligere å kjenne nyansene. Og så er det søtere.

Simpson Dark Crystal C250, rundere og åpenbart mer rik enn tilsvarende Munton hvor brent smak var mye mer framtredende.

Smakte ikke på de andre.

Også her var Simpson mye bedre.

Testet i kveld. Det er lett å kjenne forskjeller, men ved å tygge er det mye vanskeligere å kjenne nyansene. Og så er det søtere.

Simpson Dark Crystal C250, rundere og åpenbart mer rik enn tilsvarende Munton hvor brent smak var mye mer framtredende.

Smakte ikke på de andre.

Også her var Simpson mye bedre.
Konklusjon: Vi må mase på de forretningene som fører Simpsons om å føre hele utvalget!!!

Tilbake
Topp