Litt panik her grunnet gjær som ikke vil igang

Per Berge

Norbrygg-medlem
Brygga to dark lager i går men gjær slurry jeg brukte kan ha vært daud. Den har hvertfall ikke starta enda snart ett døgn etter jeg lukka dem.
Spørsmål 1: Kan det bare ta noe mer tid enn vanlig ?
Spørsmål 2: Kan jeg om den ikke starter helle på ett anna gjær Sagflager W34/70 ?

Brygga to dark lager i går men gjær slurry jeg brukte kan ha vært daud. Den har hvertfall ikke starta enda snart ett døgn etter jeg lukka dem.
Spørsmål 1: Kan det bare ta noe mer tid enn vanlig ?
Spørsmål 2: Kan jeg om den ikke starter helle på ett anna gjær Sagflager W34/70 ?
Har du brukt slurry som kan ha vært dau, ville jeg uansett tilsatt ny gjær. Sjøl om den kommer i gang, vil du sannsynligvis få problemer mot slutten.

Trur jeg ville stukket om, også.

Ja det å stikke om var også noe jeg kom på att jeg skulle spørre om. Da satser jeg på å stikke om og bruke ett anna gjær jeg har liggende, Diamond Lager Yeast

Lærdommen må da være: Ikke brygg to batcher samme dag om du kun har slurry :D

Ja det å stikke om var også noe jeg kom på att jeg skulle spørre om. Da satser jeg på å stikke om og bruke ett anna gjær jeg har liggende, Diamond Lager Yeast

Lærdommen må da være: Ikke brygg to batcher samme dag om du kun har slurry
Hvorfor gikk du ut fra at slurryen kunne være dau, forresten? Gammel? Fra et trøblete brygg? Dårlig oppbevaring?

Hvorfor gikk du ut fra at slurryen kunne være dau, forresten? Gammel? Fra et trøblete brygg? Dårlig oppbevaring?
Jeg vet ikke Finn, men det starta hvertfall ikke. Jeg har all gjærslurry stående i ett kjøleskap men har ikke vært like flink med å sette dato på de ymse.

Men i dag var begge i gang med nytt gjær. Diamond Lager, begge kjøpt samtidig, lagra i samme kjøleskap. Litt rart egentlig att den ene starta i natt for det hørte jeg da jeg var oppe på do, mens den andre starta først ved 9 tida i dag tidlig.

Jeg vet ikke Finn, men det starta hvertfall ikke. Jeg har all gjærslurry stående i ett kjøleskap men har ikke vært like flink med å sette dato på de ymse.
Det er en del du skal ta hensyn til når du gjenbruker slurry. Og du må i alle fall merke glassene med dato:).

Om mulig skal du unngå å få blanda inn oksygen når du høster. Begrens det i alle fall mest mulig, for oksygenet trigger metabolismen til gjæren, slik at den begynner å tære på de energilagrene den har lagt seg opp på slutten av gjæringa. Da blir den vesentlig mindre holdbar, og er uansett ikke i så god stand som den burde.

Helst skal du ikke lagre slurryen mer enn to uker, regna fra da hovedgjæringa var over, om du skal bruke den direkte. Blir den eldre, bør den få en oppfriskingsstarter; en liter 1.020'ish vørter. La den stå helt rolig; ikke noe risting. Et par dager, og den har antakelig gått ferdig, og du kan dekantere av vørteren, og gjæren er klar. Men den må da få godt med oksygen ved oppstart.

Blir slurryen mer enn en måned, ville jeg ikke brukt den direkte, men tatt av del av den og satt en ny starter på den. Dyrke opp helt ny gjær, altså.

Tilbake
Topp