Tråden for dumme spørsmål.

Hvor lenge kan vørtern stå etter overføring til gjæringskar før gjær pitch?
Vørtern var alt for varm til at jeg turte pitche w 34/70 (25+ C). Satte den inn på et kaldt rom og venta litt, men det var alt for fint vær til å sitte inne å vente på bedre i tanker så jeg tok en skitur.
Da jeg kom tilbake var tempen nede i 17 C og det første jeg gjorde etter en dusj var i pitche gjæra, men da tror jeg det hadde gått 6 -7 t
Jeg driver jo med no-chill så ett par timer ekstra burde kanskje ikke være no problem, men da har jeg kokt ut all oksygen, men ved overføring vil det uunngåelig blandes inn no selv om jeg brukte slange og ikke plaska så alt for mye..
Det er det jeg tenker på da..

Vørtern var alt for varm til at jeg turte pitche w 34/70 (25+ C). Satte den inn på et kaldt rom og venta litt, men det var alt for fint vær til å sitte inne å vente på bedre i tanker så jeg tok en skitur.
Da jeg kom tilbake var tempen nede i 17 C og det første jeg gjorde etter en dusj var i pitche gjæra, men da tror jeg det hadde gått 6 -7 t
Jeg driver jo med no-chill så ett par timer ekstra burde kanskje ikke være no problem, men da har jeg kokt ut all oksygen, men ved overføring vil det uunngåelig blandes inn no selv om jeg brukte slange og ikke plaska så alt for mye..
Kan dette hjelpe deg litt:
Det kan ikke være så farlig, ref,:
"Sure, but only if you have been super meticulous on cleaning and sanitizing. I regularly leave wort overnight to cool down before pitching. A lot of people do this (i.e. No Chill Method)."

Sist redigert:
Om vørteren er varm nok når den overføres, burde vel ikke dette være noe problem. Oksygen/luft er det jo alltid i gjæringskaret og det er svært lite oksygen som løser seg i væska ved høy temperatur..
Jeg ville vært mer bekymret for implosjon eller evt å suge inn uren luft.

Vedlegg

• Screenshot_20250122_154924_Chrome.jpg
    Screenshot_20250122_154924_Chrome.jpg
    344,9 KB · Sett: 7
Not to worry. Oksygen som blandes inn ved værelsestemperatur trenger lang tid - flere dager - på å gjøre skade i følge George Fix i Principles of Brewing Science, s.130. Det er ved høyere temperaturer at reaksjonene skjer mer eller mindre umiddelbart.

Jeg har som regel en pause på 3-4-5 timer fra jeg har kjølt ned til jeg får pitcha. Kan ikke si at jeg har notert meg noen problemer med det, uten at jeg skal påstå at det beviser noe som helst.

Jeg har som regel en pause på 3-4-5 timer fra jeg har kjølt ned til jeg får pitcha. Kan ikke si at jeg har notert meg noen problemer med det, uten at jeg skal påstå at det beviser noe som helst.
Det er i alle fall i overensstemmelse med hva Fix sier:).

At våre erfaringer ikke er "beviser" for noe som helst, betyr jo ikke at de ikke er interessante. Hvis mange erfarer det samme - og det dessuten går an å finne en fornuftig forklaring på at de gjør det - så styrker det jo den erfaringa.

Men når én sier at det må være sånn eller slik fordi det er det han eller hun erfarer, så er det ikke så mye å legge vekt på - sjøl om en ikke skal si at det ikke kan være riktig, heller.

Tenk på hvor lenge «Fresh» Wort Kit vørteren må vente på gjærpitch, noe sier meg at det ikke er 100% oksygenfri overføring når posene tappes…

Tenk på hvor lenge «Fresh» Wort Kit vørteren må vente på gjærpitch, noe sier meg at det ikke er 100% oksygenfri overføring når posene tappes…
Fix snakker om "days", så oksygen i de posene vil nok ha negativ effekt. Så vi får håpe de har styr på oksygenet når de tapper. (Skjønt jeg ser ikke at det har særlig betydning for meg:).)

Tilbake
Topp