Få i gang gjæring igjen

Finn Berger

Moderator
Jeg satte en engelsk IPA (Kinns Påskeøl, sånn ca), med OG 1.064, for 10 dager sida. Gjæren var Imperial A38 Juice - som skal være den samme som Kinns husgjær, Wyeast 1318. De siste gangene jeg har brukt den, og Verdant, som også er en slektning, har jeg slitt med utgjæringa. Denne gangen var det tverrstopp på 1.020, og ølet smakte klart søtt. Risting etc. hjalp ikke.

Nå hadde det seg heldigvis sånn at jeg hadde en American Wheat, med Imperials versjon av den skotske gjæren, A31 Tartan, klar til opptapping i dag. Den hadde gått ned til 1-008, og var åpenbart i fin form. Så da jeg var ferdig med flaskinga, tok jeg en del av gjæren fra den, og satte en SNS-starter på en liter. Etter noen få timer var den i full gang, og jeg helte den oppi den gjenstridige IPAen. Og nå klukker det friskt:).

Altså: En SNS-starter er en rimelig effektiv måte å sparke i gang gjæring som er gått i stå, på.

Det er vel ikke noe nytt, men bytt gjær, siden du de siste gangene har slitt med utgjæringen? :)

Tja, kanskje jeg bør gjøre noe jeg også. Har en dobbeltbokk som har stått i seks uker nå.
Det klukker fortsatt. Den har stått på mellom 10 og 12 grader, 10 nå de siste to ukene.
Gjær var slurry av W-34/70, har noen poser av den, men kanskje Nottingham er litt mer arbeidsvillig?
En annen men svakere lager med samme gjær gjæret ut men var også treg.

Målt SG har jeg ikke, tenkte den kunne få roe seg først.
Tviler på at det er CO2 fra tidlig gjæring som forsvinner nå. Temperatur som går litt ned indikerer vel ikke det.
Eller?

Det er vel ikke noe nytt, men bytt gjær, siden du de siste gangene har slitt med utgjæringen? :)
Ja, jeg får ei pakke 1318 i hus i dag. Så får vi se om den funker bedre. Jeg er nesten avhengig av denne gjærtypen, som visstnok skal stamme fra Boddington's et stykke tilbake i historia. Jeg bruker den mye, og jeg ser ikke helt hva som skulle kunne erstatte den.

Tja, kanskje jeg bør gjøre noe jeg også. Har en dobbeltbokk som har stått i seks uker nå.
Det klukker fortsatt. Den har stått på mellom 10 og 12 grader, 10 nå de siste to ukene.
Gjær var slurry av W-34/70, har noen poser av den, men kanskje Nottingham er litt mer arbeidsvillig?
En annen men svakere lager med samme gjær gjæret ut men var også treg.

Målt SG har jeg ikke, tenkte den kunne få roe seg først.
Tviler på at det er CO2 fra tidlig gjæring som forsvinner nå. Temperatur som går litt ned indikerer vel ikke det.
Eller?
En ubehagelig tanke er sjølsagt at du kan ha fått en infeksjon, men det finner du kanskje ut om du ofrer en pose 34/70 og setter en SNS. Om aktiviteten i gjærlåsen tar seg opp når du hiver den oppi, kan du ta det med ro; da er forklaringa på den treige utviklinga at gjæren fra slurryen antakelig ikke har vært den beste.

Jeg har lite tru på det der med temperaturendringer som forklaring når folk sier at det stadig klukker i gjærlåsen. Jeg flytter ofte dunkene mine til et varmere sted, og effekten på gjærlåsaktiviteten er helt minimal, og går fort over. Og når temperaturen til og med har sunket, er det garantert nyprodusert CO2 som skaper klukking i gjærlåsen.

En tommelfingerregel: Gjærbarheta synker med 4 prosentpoeng for hver grad du går over 67 grader. Skal du utnytte dette effektivt, er det viktig å treffe innmesktemperaturen. (Om temperaturen så synker litt etter hvert, er ikke så farlig.)
Uhm ... så om et gjær er forventet å gå til 75% så vil det ved mesking på 69 grader ebbe ut rundt 67%
Ikke at det kan være hele grunnen til at Verdanten min ser ut til å stanse helt opp 2/3 inn i festen :oops:

Uhm ... så om et gjær er forventet å gå til 75% så vil det ved mesking på 69 grader ebbe ut rundt 67%
Ikke at det kan være hele grunnen til at Verdanten min ser ut til å stanse helt opp 2/3 inn i festen :oops:
Det der har jeg opplevd med den gjæren, også. Den lar seg vekke til videre kamp om du har flaks. Jeg har gjerne tatt vare på litt topphøsta gjær og ført tilbake mot slutten (med litt oppfrisking først). Har du en pose, ville jeg tatt halvparten og fått liv i med en halvliter vørter, og så hevet den oppi - "hitting the ground running". Men først kan du jo prøve det gode gamle rådet med å sette opp temperaturen og riste gjæren opp i suspensjon igjen.

Jeg er litt usikker på utgjæringa til denne gjæren. Lallemand sier 75 - 82%. Teorien sier vel at den ikke eter maltotriose, men det rimer ikke med ei utgjæring på 82%, så det kan være feil. Men om det stemmer, kan effekten av en høyere mesketemperatur bli ekstra stor, sida en høyere mesketemperatur ikke bare gir deg mer dekstriner, men også en noe høyere andel maltotriose.

Det der har jeg opplevd med den gjæren, også. Den lar seg vekke til videre kamp om du har flaks. Jeg har gjerne tatt vare på litt topphøsta gjær og ført tilbake mot slutten (med litt oppfrisking først). Har du en pose, ville jeg tatt halvparten og fått liv i med en halvliter vørter, og så hevet den oppi - "hitting the ground running". Men først kan du jo prøve det gode gamle rådet med å sette opp temperaturen og riste gjæren opp i suspensjon igjen.

Jeg er litt usikker på utgjæringa til denne gjæren. Lallemand sier 75 - 82%. Teorien sier vel at den ikke eter maltotriose, men det rimer ikke med ei utgjæring på 82%, så det kan være feil. Men om det stemmer, kan effekten av en høyere mesketemperatur bli ekstra stor, sida en høyere mesketemperatur ikke bare gir deg mer dekstriner, men også en noe høyere andel maltotriose.
Satte opp temperaturen fra 19 grader i morges, men den stiger veldig sakte. Vugget den noen runder, så da gikk den raskt fra 47 yil 45% utgjæring :D

Verdant står ikke på listen over poser jeg har på lager. Tre og et halvt døgn siden pitching, men ett plopp i sekundet virker litt spakt nå

Satte opp temperaturen fra 19 grader i morges, men den stiger veldig sakte. Vugget den noen runder, så da gikk den raskt fra 47 yil 45% utgjæring :D

Verdant står ikke på listen over poser jeg har på lager. Tre og et halvt døgn siden pitching, men ett plopp i sekundet virker litt spakt nå
Hav har du?

Dette handler om å få i gang igjen gjæring, da gjelder litt andre rutiner. Sjekk første posten i denne tråden, eller gjør som Steinar skriver.
Jeg har lest hele tråden. Jeg dro i hvert fall min old ale i land ved å tømme litt S-04 rett i karet etter at Verdant ga opp tidlig i prosessen. Nå ble ikke det noe vinnerøl, men det handler mer om maltsammensetningen enn gjæringen mener nå jeg (må formulere meg litt forsiktig siden du har smakt dette ølet :D)

• Like
Reaksjoner: Ove
Takk for mange, gode råd. Så vidt jeg kunne se var det ikke mulig å følge alle samtidig :)
Jeg valgte å bruke de hjelpemidlene jeg hadde tilgjengelig, leste gjennom en liten haug med info fra forumet, og endte opp med et kompromiss

Rehydrerte en halv pose S-04, laget en kjapp DME-starter med 25 gram spraymalt og helte det i en flaske hvor jeg så tilsatte gjæren.
Denne blandingen ristet jeg så nøkken ut av i ett minutts tid.
Dette er nå engang gjort, så om noe er helt på trynet misoppfattet fra min side, så gi en lyd :rolleyes:

Nå står i alle fall denne starteren på en pet-flaske og lurer på når den skal bli tilsatt den sovende gjengen i gjæringskaret.
Det lurer for så vidt jeg også på ...

Takk for mange, gode råd. Så vidt jeg kunne se var det ikke mulig å følge alle samtidig :)
Jeg valgte å bruke de hjelpemidlene jeg hadde tilgjengelig, leste gjennom en liten haug med info fra forumet, og endte opp med et kompromiss

Rehydrerte en halv pose S-04, laget en kjapp DME-starter med 25 gram spraymalt og helte det i en flaske hvor jeg så tilsatte gjæren.
Denne blandingen ristet jeg så nøkken ut av i ett minutts tid.
Dette er nå engang gjort, så om noe er helt på trynet misoppfattet fra min side, så gi en lyd :rolleyes:

Nå står i alle fall denne starteren på en pet-flaske og lurer på når den skal bli tilsatt den sovende gjengen i gjæringskaret.
Det lurer for så vidt jeg også på ...
Det blir nok bra. Tilsett når du har litt skum og tydelig aktivitet, typisk etter noen timer.

Tilbake
Topp