Få i gang gjæring igjen

Finn Berger

Moderator
Jeg satte en engelsk IPA (Kinns Påskeøl, sånn ca), med OG 1.064, for 10 dager sida. Gjæren var Imperial A38 Juice - som skal være den samme som Kinns husgjær, Wyeast 1318. De siste gangene jeg har brukt den, og Verdant, som også er en slektning, har jeg slitt med utgjæringa. Denne gangen var det tverrstopp på 1.020, og ølet smakte klart søtt. Risting etc. hjalp ikke.

Nå hadde det seg heldigvis sånn at jeg hadde en American Wheat, med Imperials versjon av den skotske gjæren, A31 Tartan, klar til opptapping i dag. Den hadde gått ned til 1-008, og var åpenbart i fin form. Så da jeg var ferdig med flaskinga, tok jeg en del av gjæren fra den, og satte en SNS-starter på en liter. Etter noen få timer var den i full gang, og jeg helte den oppi den gjenstridige IPAen. Og nå klukker det friskt:).

Altså: En SNS-starter er en rimelig effektiv måte å sparke i gang gjæring som er gått i stå, på.
 
Det er vel ikke noe nytt, men bytt gjær, siden du de siste gangene har slitt med utgjæringen? :)
 
Tja, kanskje jeg bør gjøre noe jeg også. Har en dobbeltbokk som har stått i seks uker nå.
Det klukker fortsatt. Den har stått på mellom 10 og 12 grader, 10 nå de siste to ukene.
Gjær var slurry av W-34/70, har noen poser av den, men kanskje Nottingham er litt mer arbeidsvillig?
En annen men svakere lager med samme gjær gjæret ut men var også treg.

Målt SG har jeg ikke, tenkte den kunne få roe seg først.
Tviler på at det er CO2 fra tidlig gjæring som forsvinner nå. Temperatur som går litt ned indikerer vel ikke det.
Eller?
 
Det er vel ikke noe nytt, men bytt gjær, siden du de siste gangene har slitt med utgjæringen? :)
Ja, jeg får ei pakke 1318 i hus i dag. Så får vi se om den funker bedre. Jeg er nesten avhengig av denne gjærtypen, som visstnok skal stamme fra Boddington's et stykke tilbake i historia. Jeg bruker den mye, og jeg ser ikke helt hva som skulle kunne erstatte den.
 
Tja, kanskje jeg bør gjøre noe jeg også. Har en dobbeltbokk som har stått i seks uker nå.
Det klukker fortsatt. Den har stått på mellom 10 og 12 grader, 10 nå de siste to ukene.
Gjær var slurry av W-34/70, har noen poser av den, men kanskje Nottingham er litt mer arbeidsvillig?
En annen men svakere lager med samme gjær gjæret ut men var også treg.

Målt SG har jeg ikke, tenkte den kunne få roe seg først.
Tviler på at det er CO2 fra tidlig gjæring som forsvinner nå. Temperatur som går litt ned indikerer vel ikke det.
Eller?
En ubehagelig tanke er sjølsagt at du kan ha fått en infeksjon, men det finner du kanskje ut om du ofrer en pose 34/70 og setter en SNS. Om aktiviteten i gjærlåsen tar seg opp når du hiver den oppi, kan du ta det med ro; da er forklaringa på den treige utviklinga at gjæren fra slurryen antakelig ikke har vært den beste.

Jeg har lite tru på det der med temperaturendringer som forklaring når folk sier at det stadig klukker i gjærlåsen. Jeg flytter ofte dunkene mine til et varmere sted, og effekten på gjærlåsaktiviteten er helt minimal, og går fort over. Og når temperaturen til og med har sunket, er det garantert nyprodusert CO2 som skaper klukking i gjærlåsen.
 
Tilbake
Topp