cjohansen
Norbrygg-medlem
Jeg ville forvente at en imperial stout har så mange andre smaker som overdøver at valg av gjær er litt sekundært? En nogenlunde alkohol-tolerant uten for utpreget smaksprofil burde gjøre nytten, og det er vel akkurat det US-05 er?Ølet er brygget med Safale US-05 noe som overrasket meg. Dettte skal være "Chico" gjæren som ifølge Safale gir:
"En allsidig gjær som gir ren og nøytral smak, ideell for amerikanske ales. lager øl med en ren og crisp profil, som lar humlesmaken skinne. Perfekt for et bredt spekter av amerikanske øltyper, spesielt de som krever en tydelig humlearoma, som IPA, Pale Ale, og American Amber."
Altså ikke et naturlig valg for en Imperial Stout skulle jeg tro. Jeg sjekket med Kinn og de brukte samme gjæren.
Jeg planlegger å brygge en klone av en Imperial Porter fra Puhaste bryggeriet i Estonia som heter Magnetic Domain. Jeg smakte dette ølet i en pub i Antwerpen i fjor og den var bare himmelsk. Sjefsbryggeren Eero Mander gav meg oppskriften, men utela hvilken gjær de brukte, sannsynligvis fordi de bruker en "housegjær" som ikke er tilgjengelig.
Jeg har derfor i et lite dilemma mht hvilken gjær jeg skal bruke. Det naturlige valget ville være en engelsk/irsk gjærtype, men når en brygger kan oppnå "Årets Hjemmebrygger med en amerikansk gjærtype blir jeg nyskjerrig.
Jeg mener å huske at "The Kernel" bryggeriet i London brukte US-05 for alle sine øl i begynnelsen som også innkluderte Porter og Stout, så kanskje det har noe for seg å bruke denne.
Er det noen andre som har brukt denne gjæren for Imperial Porter/ Stout?